• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • AyaRan
    Plutteli skrev 2010-09-03 10:24:12 följande:
    Vad VI i väst pga onaturliga referensramar ser som vanligt, naturligt eller ej har egentligen inte speciellt mycket med saken att göra, vi ser det ju för fanken som onaturligt att föda i annan miljö än på sjukhus trots att DET verkligen inte är naturligt egentligen!
    Kanske inte naturligt, men i alla fall under alla omständigheter bäst?
    i närvaro av läkare och utbildad personal som kan rädda ens eget och barnets liv om något går snett?
    Du kan ju själv kolla upp mödra- och spädbarnsödlighet i länder där man tvingas föda naturligt. Samt det trängande behovet för vårdcentraler och utbildad personal, i anledning av just denna dödlighet.
  • AyaRan
    AyaRan skrev 2010-09-03 10:40:53 följande:
    Kanske inte naturligt, men i alla fall under alla omständigheter bäst?
    i närvaro av läkare och utbildad personal som kan rädda ens eget och barnets liv om något går snett?
    Du kan ju själv kolla upp mödra- och spädbarnsödlighet i länder där man tvingas föda naturligt. Samt det trängande behovet för vårdcentraler och utbildad personal, i anledning av just denna dödlighet.
    @plutteli:
    möjligen är det inte så du menade med din kommentar om sjukhus, men
    ibland kan man inte vara helt säker på vad du menar. sorry isf.
  • Helene70
    maj09 skrev 2010-09-02 23:32:21 följande:
    Oj förlåt! Det är klart att det finns sådana fall som du beskriver. Jag beklagar om jag uttryckte mig klumpigt. Men det är ju ett vanligt psykologiskt fenomen att slå ifrån sig sådant som inte fungerar för människan. Jag hade det själv mycket kämpigt med amningen och var på väg att ge upp när min dotter var 6 veckor gammal. Så jag vet hur det kan vara när amningen inte fungerar. Jag har bara märkt att de som har en positiv syn på att jag ammar mitt barn så mycket fortfarande oftast är tjejer som har ammat sina barn länge. I fall där man har slutet tidigt med amningen kan jag ibland få lite tråkiga kommentarer.
    Tack för förtydligande. Jag försår faktiskt hur du resonerar.Glad

Själv så tror jag att det är ett blandat klientel som anser att långtidsamning är "konstigt". Mina personliga erfarenheter (vilket inte ska tolkas som min sanning) är att kvinnor som har haft mycket svårt med amningen och som sörjer detta skulle gärna vilja amma mycket och länge. Detta kanske kan jämföras med ofrivilligt barnlösa som blir helt saliga när dom ser en bebis vilket jag personligen har erfarit. Sedan finns det ju de som egentligen inte ville amma men som ändå försökte och försökte och som upplever i efterhand att det var slöseri med tid. Detta kan ju givetvis väcka ett visst agg vilket kan leda till en fördömande hållning till långtidsamning såväl som till kortidsamning (till amning i allmänhet).

Generellt så brukar folk med ett öppet sinne, oavsett om dom har långtidsammat eller inte, kunna ha en förståelse för andras val även om dom själva inte har erfarenheten.
     Däremot de som har en allmänt fördömande hållning till det mesta är även de som är intoleranta mot långtidsamning, korttidsamning och allt som avviker från det "normala".

Det skulle inte förvåna mig att de som har kommit med tråkiga kommentarer till dig anser sig själva som "normala" och kommer säkert med tråkiga kommentarer även om allt annat kring barn och barnuppfostran.
  • SunnyBunny
    Plutteli skrev 2010-09-03 10:20:21 följande:
    Haha, ja de kanske de gör.. å andra sidan blir bröst hängiga av ålder oavsett hur man gör
    Jag ammade min dotter i nästan två år och mina bröst har inte ändrats ett dugg... :)
    Usch då hahah...säg inte så jag börjar ju bli gammal;)
  • Comtesse
    Plutteli skrev 2010-09-03 10:24:12 följande:
    Njae, som sagts tidigare i tråden, när barnet tappar sina mjölktänder ska de rent naturligt även tappa förmågan till att dia, således är den naturliga övre gränsen för amning när barnet inte kan amma längre dvs. runt 6 års ålder. Om jag mins rätt utifrån filmen om den brittiska mamman så blir även det äldre barnet sur där på slutet just för att hon inte längre kan amma och hon skyller på mamman som gjort så mjölken tagit slut när det i själva verket är så att barnet inte kan dia längre. Efter det så slutar det äldre barnet att ammas så vitt jag minns.

Vad VI i väst pga onaturliga referensramar ser som vanligt, naturligt eller ej har egentligen inte speciellt mycket med saken att göra, vi ser det ju för fanken som onaturligt att föda i annan miljö än på sjukhus trots att DET verkligen inte är naturligt egentligen!
    Det är ju naturligt att inte åka bil, tåg, att bo i naturen i hyddor osv, gör du det också? Eller åker du motordrivet transportmedel och lever i en villa/lägenhet där du lagar mat i en eldriven ugn?
  • Eliana
    Comtesse skrev 2010-09-03 11:47:47 följande:
    Det är ju naturligt att inte åka bil, tåg, att bo i naturen i hyddor osv, gör du det också? Eller åker du motordrivet transportmedel och lever i en villa/lägenhet där du lagar mat i en eldriven ug
    Det är ju naturligt att inte åka bil, tåg, att bo i naturen i hyddor osv, gör du det också? Eller åker du motordrivet transportmedel och lever i en villa/lägenhet där du lagar mat i en eldriven ugn?
    Vad har det med människobarn att göra hur vi lever idag, det handlar om barn och mödrar inte om hur vi " kommit frammå" t materiellt sett i vårt moderna känslolösa samhälle. Barn som ammar kan inte jämföras med mateiella ting,
  • mojsa
    Det var faktiskt den sämsta jämförelsen jag hört på länge! Hur har det ett samband med människan? Det är saker som människan uppfunnit och har inte ett dugg att göra med den biologiska varelsen vi är. Vad är brösten till för? Varför har vi kvinnor dem?
  • Comtesse
    mojsa skrev 2010-09-03 12:54:24 följande:
    Det var faktiskt den sämsta jämförelsen jag hört på länge! Hur har det ett samband med människan? Det är saker som människan uppfunnit och har inte ett dugg att göra med den biologiska varelsen vi är. Vad är brösten till för? Varför har vi kvinnor dem?
    OK, då tar vi något fysiskt, det är inte naturligt att använda spiral, kondom, tampong osv, men ändå använder vi kvinnor dessa ting, eller liknande preventivmedel. Om man ska använda sig av argumentet att amning är det mest naturliga och därför det mest korrekta att mata sitt barn med, då bör man inte använda preventivmedel eller mensskydd, det är u bara naturligt att bli gravid och att ha mens.
  • Comtesse
    Eliana skrev 2010-09-03 12:38:07 följande:
    Vi behöver ju inte längre amma, så visst har det med utvecklingen att göra, vi har friskt vatten och ersättning, bra föda oh andra sätt att trösta på, amninen är överflödig.
  • Eliana
    Eliana skrev 2010-09-03 12:38:07 följande:
    Att jämföra barn med materiella ting...säger mycket om vissa moderna individer...   materiella ting kan inte skapa trygghet !
    Vi kvinnor ska vara stolta över det vi kan ge framtiden, barn och skapa trygga barn. Att sen alla inte kan amma är trist för den som vill, men jag respekterar den som väljer att inte amma. Men se inte ner på ammande mammor. Ni är avensjuka eller mycket okunniga om barn ...eller till och med egositiska som ska klanka ner på andra !
    Stå upp alla ammande kvinnor, var glada , stola och går er egen väg KRAM till Er
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!