• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • Plutteli
    SunnyBunny skrev 2010-09-03 10:04:14 följande:
    Okej jag visste inte att det inte fanns nån koppling mellan ammning och hängbröst! Man hör ju kvinnor OFTA som länge ammat klaga över sina fula hängande bröst. Och jag slutade jätte tidigt har fasta bröst fortfarande, bara lite mindre än innan. Och jag röker.

Men det är säkert sant som du säger. Men inte i min omgivning;)
    Haha, ja de kanske de gör.. å andra sidan blir bröst hängiga av ålder oavsett hur man gör
    Jag ammade min dotter i nästan två år och mina bröst har inte ändrats ett dugg... :)
  • Plutteli
    älskarlivet81 skrev 2010-09-03 10:19:59 följande:
    Fast herre gud, man kan skapa trygghet på annat sätt också.. Många gånger längtar jag tills jag kommer sluta amma, även om det är praktiskt att amma också när man är ute och så. Skulle dock aldrig få för mig att smaka på bröstmjölk själv.
    Som jag brukar säga, ju fler sätt att visa nähet och ge trygghet på ju bättre! Eller?
  • Eliana
    AyaRan skrev 2010-09-03 10:07:27 följande:
    för min del anser jag att videon med den brittiska mamman visar, om något, att gränsen har överskridits mellan "Naturligt" och "onaturligt" och att det över huvud taget inte längre har att göra med amningens fördelar eller nackdelar, utan snarare en sjuklig symbios mellan en isolerad kvinna med vanföreställningar och hennes barn, som hon har påtvingat mycket konstiga referensramar.  
    Jag vet inte om ni missade att barnet till TS är    2 år .    INTE  7år

Den brittiska dokumentären om kvinnan som ammade en 7 åring är inte ens inärheten av TS ... 

TS, du kommer klara av att sluta...  den dagen Ni måste.  Min dotter ammnde tills 2 år,  sen sa jag absolut nej till henne, det var inte lätt men Vi var tvungna pågrund av dagis och jobb mm mm, Hade hon valt själv , hade hon fortsatt  mycket längre.
    Hon försökte tappert många ggr men jag pratade bort henne, avledde henne och många ggr var hon ledsen el bara accepterade det tillslut.
    Nu säger hon själv ( hon är snart 3 år ) att bebisar snuttar)
    Men jag är glad att jag inte lyssnade på andra utan gjorde det på mitt sätt och inte BARA FÖR ATT ANDRA SÄGER....  

Har du pappan till hjälp som kan ta över och du sover i ett annat rum för några veckor så kan det hjälpa ochså, bara råd...  men gör som du själv känner kan bli bäst. Lycka till och lyssna INTE PÅ ANDRA för mycket, följ ditt hjärta / Trevlig helg )
  • älskarlivet81
    Plutteli skrev 2010-09-03 10:21:00 följande:
    Som jag brukar säga, ju fler sätt att visa nähet och ge trygghet på ju bättre! Eller?
    Ja och som sagt, jag ammar för matens skull. Närhet och trygghet kan jag ge på annat sätt..
  • AyaRan
    nollåtta skrev 2010-09-03 10:15:02 följande:
    Håller med dig. Jag tycker det är okej att amma koltbarn men stora barn i skolåldern? Det känns gränslöst och opassande.
    koltbarn är 1-3, eller hur?
    ja, kanske det, de är ju fortfarande väldigt små då.
  • Plutteli
    AyaRan skrev 2010-09-03 10:07:27 följande:
    för min del anser jag att videon med den brittiska mamman visar, om något, att gränsen har överskridits mellan "Naturligt" och "onaturligt" och att det över huvud taget inte längre har att göra med amningens fördelar eller nackdelar, utan snarare en sjuklig symbios mellan en isolerad kvinna med vanföreställningar och hennes barn, som hon har påtvingat mycket konstiga referensramar.  
    Njae, som sagts tidigare i tråden, när barnet tappar sina mjölktänder ska de rent naturligt även tappa förmågan till att dia, således är den naturliga övre gränsen för amning när barnet inte kan amma längre dvs. runt 6 års ålder. Om jag mins rätt utifrån filmen om den brittiska mamman så blir även det äldre barnet sur där på slutet just för att hon inte längre kan amma och hon skyller på mamman som gjort så mjölken tagit slut när det i själva verket är så att barnet inte kan dia längre. Efter det så slutar det äldre barnet att ammas så vitt jag minns.

Vad VI i väst pga onaturliga referensramar ser som vanligt, naturligt eller ej har egentligen inte speciellt mycket med saken att göra, vi ser det ju för fanken som onaturligt att föda i annan miljö än på sjukhus trots att DET verkligen inte är naturligt egentligen!
  • AyaRan
    Eliana skrev 2010-09-03 10:22:33 följande:
    Jag vet inte om ni missade att barnet till TS är    2 år .    INTE  7år

Den brittiska dokumentären om kvinnan som ammade en 7 åring är inte ens inärheten av TS ... 
    jag kommenterade heller inte TS, utan dokumentären och ett annat inlägg, där skribenten ansåg att det var ok att amma sexåringar.
  • Plutteli
    älskarlivet81 skrev 2010-09-03 10:23:12 följande:
    Ja och som sagt, jag ammar för matens skull. Närhet och trygghet kan jag ge på annat sätt..
    Ja, DU ammar för matens skull, Jag och min dotter gjorde det inte. (Eller ja, inte enbart iaf)
    Jag har också gett närhet och tygghet på annat sätt än genom amningen från dag ett, amningen var ETT sätt, sen hade vi mängder med fler sätt också.
  • AyaRan
    Plutteli skrev 2010-09-03 10:24:12 följande:
    Njae, som sagts tidigare i tråden, när barnet tappar sina mjölktänder ska de rent naturligt även tappa förmågan till att dia, således är den naturliga övre gränsen för amning när barnet inte kan amma längre dvs. runt 6 års ålder. Om jag mins rätt utifrån filmen om den brittiska mamman så blir även det äldre barnet sur där på slutet just för att hon inte längre kan amma och hon skyller på mamman som gjort så mjölken tagit slut när det i själva verket är så att barnet inte kan dia längre. Efter det så slutar det äldre barnet att ammas så vitt jag minns.

Vad VI i väst pga onaturliga referensramar ser som vanligt, naturligt eller ej har egentligen inte speciellt mycket med saken att göra, vi ser det ju för fanken som onaturligt att föda i annan miljö än på sjukhus trots att DET verkligen inte är naturligt egentligen!
    något annat som jag finner otroligt alarmerande med den dokumentären är (bortsett frå¨n en artikel, där det tydligen ska vara så att mamman gav sin nioåring bröstmjölk i 9-årspresent) att hon i dokumentären inte verkade ha tekniker för att lugna ner sitt åttaåriga barn förutom att ge det bröstet. OM jag minns rätt var barnen också ganska isolerade från andra barn och därmed berövade från andra referensramar- samhället som vi andra, i väst, lever efter. Om man som vuxen inte förstår det, så fine, men gör man dessa sorts "statements" på pin kiv, kan jag tycka att det är dåligt omdöme.
  • Eliana
    Plutteli skrev 2010-09-03 10:26:02 följande:
    Ja, DU ammar för matens skull, Jag och min dotter gjorde det inte. (Eller ja, inte enbart iaf)
    Jag har också gett närhet och tygghet på annat sätt än genom amningen från dag ett, amningen var ETT sätt, sen hade vi mängder med fler sätt också.
    Det kommer bli människa av TS barn också   Det är Ni vuxna som skenar iväg med Era barnsliga fantasier och
    komentarer om Era erfarenheter.
    Men alla är vi olika och TS, du kan vara lugn...du är inte onormal, ditt barn är inte onormalt som väljer DIG fortfarande. Ni kommer klara att sluta på ERT SÄTT, eller så slutar ditt barn av egen vilja....vem vet  
    Men se inte ner på dig själv eller tyck att NÅT är onormalt,   ditt barn är 2 år inte 7.
    0ch jag vet inte om hon börjat dagis, men det brukar avta mer och mer ju mer Ni får att göra på dagarna. Om du jobbar tex...Ni kommer finna en lösning och det kan  även bli så att hon kämpar emot och inte  ger sig med att amma, men... det kommer en dag. 
    Du har och kommer att få din egen erfarenhet, och den kan du avgöra själv vad du kunde eller inte kunde göra annorlunda.
    Var stolt ammande mamma och är du glad, känner ditt barn att du är glad.
    I vårt fall var det inte lätt att sluta heller, så det blev allt eller inget, så jag blev tvunget att välja inget.
    Men Ni ska göra som Ni kan och ta hjälp av din man om det går
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!