Inlägg från: AyaRan |Visa alla inlägg
  • AyaRan

ammar min tvååring, är jag konstig?!

kajsaliten skrev 2010-09-01 10:12:12 följande:
    rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!
    du ts, det är ju visserligen upp till dig, men har du försökt att trösta och ge henne trygghet på något annat sätt när hon "regrederar" än att ge henne bröstet? krama, prata, diskutera, kanske få henne att uttrycka sig i ord och resonera istället? nu känner jag inte er och vet inte, barnet kanske är superverbalt pch kan uttrycka sig riktigt väl, men annars man kanske hade kunnat fasa ut amningen på det sättet?  
  • AyaRan
    Plutteli skrev 2010-09-03 09:58:14 följande:
    Jo, det är fortfarande normalt upp till 6 års ålder, därefter är det mer tveksamt fram till 8 år och efter det är det inte tänkt att ett barn ens ska kunna ammas längre rent naturligt.

Bara för att barnet KAN äta annat också betyder det väll inte att barnet per automatik måste sluta med bröstmjölken? Bröstmjölk och amning är fortfarande nyttigt och har fördelar, det är som att säga att barnet ska sluta äta morötter för att det lärt sig äta potatis.
    för min del anser jag att videon med den brittiska mamman visar, om något, att gränsen har överskridits mellan "Naturligt" och "onaturligt" och att det över huvud taget inte längre har att göra med amningens fördelar eller nackdelar, utan snarare en sjuklig symbios mellan en isolerad kvinna med vanföreställningar och hennes barn, som hon har påtvingat mycket konstiga referensramar.  
  • AyaRan
    nollåtta skrev 2010-09-03 10:15:02 följande:
    Håller med dig. Jag tycker det är okej att amma koltbarn men stora barn i skolåldern? Det känns gränslöst och opassande.
    koltbarn är 1-3, eller hur?
    ja, kanske det, de är ju fortfarande väldigt små då.
  • AyaRan
    Eliana skrev 2010-09-03 10:22:33 följande:
    Jag vet inte om ni missade att barnet till TS är    2 år .    INTE  7år

Den brittiska dokumentären om kvinnan som ammade en 7 åring är inte ens inärheten av TS ... 
    jag kommenterade heller inte TS, utan dokumentären och ett annat inlägg, där skribenten ansåg att det var ok att amma sexåringar.
  • AyaRan
    Plutteli skrev 2010-09-03 10:24:12 följande:
    Njae, som sagts tidigare i tråden, när barnet tappar sina mjölktänder ska de rent naturligt även tappa förmågan till att dia, således är den naturliga övre gränsen för amning när barnet inte kan amma längre dvs. runt 6 års ålder. Om jag mins rätt utifrån filmen om den brittiska mamman så blir även det äldre barnet sur där på slutet just för att hon inte längre kan amma och hon skyller på mamman som gjort så mjölken tagit slut när det i själva verket är så att barnet inte kan dia längre. Efter det så slutar det äldre barnet att ammas så vitt jag minns.

Vad VI i väst pga onaturliga referensramar ser som vanligt, naturligt eller ej har egentligen inte speciellt mycket med saken att göra, vi ser det ju för fanken som onaturligt att föda i annan miljö än på sjukhus trots att DET verkligen inte är naturligt egentligen!
    något annat som jag finner otroligt alarmerande med den dokumentären är (bortsett frå¨n en artikel, där det tydligen ska vara så att mamman gav sin nioåring bröstmjölk i 9-årspresent) att hon i dokumentären inte verkade ha tekniker för att lugna ner sitt åttaåriga barn förutom att ge det bröstet. OM jag minns rätt var barnen också ganska isolerade från andra barn och därmed berövade från andra referensramar- samhället som vi andra, i väst, lever efter. Om man som vuxen inte förstår det, så fine, men gör man dessa sorts "statements" på pin kiv, kan jag tycka att det är dåligt omdöme.
  • AyaRan
    Plutteli skrev 2010-09-03 10:24:12 följande:
    Vad VI i väst pga onaturliga referensramar ser som vanligt, naturligt eller ej har egentligen inte speciellt mycket med saken att göra, vi ser det ju för fanken som onaturligt att föda i annan miljö än på sjukhus trots att DET verkligen inte är naturligt egentligen!
    Kanske inte naturligt, men i alla fall under alla omständigheter bäst?
    i närvaro av läkare och utbildad personal som kan rädda ens eget och barnets liv om något går snett?
    Du kan ju själv kolla upp mödra- och spädbarnsödlighet i länder där man tvingas föda naturligt. Samt det trängande behovet för vårdcentraler och utbildad personal, i anledning av just denna dödlighet.
  • AyaRan
    AyaRan skrev 2010-09-03 10:40:53 följande:
    Kanske inte naturligt, men i alla fall under alla omständigheter bäst?
    i närvaro av läkare och utbildad personal som kan rädda ens eget och barnets liv om något går snett?
    Du kan ju själv kolla upp mödra- och spädbarnsödlighet i länder där man tvingas föda naturligt. Samt det trängande behovet för vårdcentraler och utbildad personal, i anledning av just denna dödlighet.
    @plutteli:
    möjligen är det inte så du menade med din kommentar om sjukhus, men
    ibland kan man inte vara helt säker på vad du menar. sorry isf.
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!