• kajsaliten

ammar min tvååring, är jag konstig?!

rubriken är lite ironisk; jag känner mig inte alls konstig men ganska ensam. vår underbara tjej är två år och ammas fortfarande. inte nattetid, hon nattas av sin pappa i vår stora säng o sover sedan som en stock hela natten:) - men dagtid snuttar hon så fort hon kommer åt! hon njuter verkligen av närheten det ger henne, det är "hennes" tuttar (hon kallar dom den "stora" och den "lilla" hihi!) och vi trivs båda två med detta för det mesta. ibland kan jag känna att jag är ett enda stort bröst dock för henne...speciellt de senaste 2 v , hon har börjat på dagis 20 tim i v - älskar det! - men hon har regrederat lite o vill gärna snutta lite mer än vanligt. det är inga problem för mej , jag förstår att hon nu vill ha lite extra trygghet, men jag vill gärna hålla det på nivån att "tutte får du hemma i soffan" , något jag får kämpa med just nu.
    jag undrar nu om det inte finns andra som ammar så mycket som jag gör är barnet är såhär stort? och hur gör man när man väl ska sluta? jag kommer vara tvungen att sluta amma i december pga en massa orsaker, hoppas vi är redo då hela familjen!
    jag är tacksam för tankar råd o funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 09:03
    sedan en månad har jag inte ammat mer. avslutet blev perfekt, jag o min man satt oss ner med henne o sa att "nu är tutten slut, den måste vila. du får säga hejdå till tutten nu". vår dotter funderade ett tag, o sa att hon ville pussa tutten hejdå:) det fick hon förstås. efter det har hon frågat ibland, men på skoj. hon var helt enkelt redo, vi också! jag är glad att jag ammat så länge, det känns helt rätt. det känns också rätt att ha slutat nu! vill bara tacka alla som skrivit här, både negativa men framför allt alla positiva tankar. vi gör alla det vi tror är bäst för våra barn, dom är alla olika med olika behov. min dotter har mått bra av amningen, hon mår bra nu också!

• Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!
  • Plutteli
    Comtesse skrev 2010-09-03 20:05:20 följande:
    Om du blir gravid, skulle du då gå till en klinik och göra abort, har du någonsin gjort en abort, för det är ju inte särskilt naturligt. Lagar du mat över öppen eld eller använder du ugn och micro och äter halvfabrikat, för det är ju heller inte särskilt naturligt...
    Som jag skrev ovan, jag tycker inte ALLT som är onaturligt per automatik är dåligt. MEN jag börjar faktiskt bli jävligt less på att folk generellt gör kopplingen onaturligt = alltid bättre än det naturliga. Jag tycker mycket som är onaturligt är bra att det finns och jag utnyttjar det, men för den sakens skull tror jag inte att allt per automatik blir skitbra om vi överger precis allt som är naturligt bara för att det finns alternativ!

Ja, jag har gjort en abort, att göra abort är inte onaturligt faktiskt även om den onaturliga versionen är betydligt säkrare än den naturliga
    Som jag skrev ovan, jag lagar mat från grunden och vi äter snabbmat en gång i månaden.
    Ugn och micro har vi självklart.
    Det jag inte riktigt förstår är dock varför vi ska överge allt som är naturligt bara för att vi kan göra på andra sätt? Vi är fetare än nånsin i världen för att vi lever så onaturligt. våra barn blir allt mer allergiska och sjuka för att vi lever så onaturligt, vi har fler barn med ADHD osv vilket man sett förvärras av onaturliga tillsatser i maten osv osv. Är det verkligen så enkelt att bara för att nått är konstgjort är det = bra? Jag tror inte det iaf.

För mig är det naturliga valet att amma, jag tycker det är kanon att ersättning finns för de som inte kan/vill amma, men jag väljer ändå det naturliga eftersom det är så vi ändå är skapta för att vara. Visst, vi BEHÖVER inte amma för att det finns ersättning, men å andra sidan: Vi BEHÖVER egentligen inte fast mat alls, det finns sondmatning....
  • Denebola

Jag vet att jag går väldigt mycket OT nu, men.

För att något ska vara naturligt måste det inte vara primitivt.

Det är en del av människans utveckling att hela tiden hitta på nya lösningar, gära nya uppfinningar mm. Det blir så när man har en stor hjärna. Alltså - nya tekniska grejer är naturligt för människor (lite per definition, med tanke på att vi är homo sapiens sapiens).

Så - att använda en spis och bo i ett hus kan visst ses som naturligt för människor. Däremot är vi fortfarande biologiska varelser! Vi kan förändra vår omgivning hyfsat enkelt, men att förändra oss själva (vårt genom mm) är lite svårare. Så det går helt enkelt inte att jämföra att laga mat på en spis med att det är "onaturligt" att amma länge.

• älskarlivet81
    Plutteli skrev 2010-09-03 19:46:10 följande:
    Tja, för mig är det helt enkelt inte speciellt svårt, min kropp visar tydligt när jag har ägglossning och jag har inte blivit ofriviligt gravid på detta sätt en enda gång, men när jag och sambon velat att vi ska ha barn har det tagit sig på första försöket

Tygbindor är inte ett dugg snuskigt, engångsbindor däremot är vidrigt. För mig funkar det inte ens att ha engångs ens om jag vill, jag får svamp direkt och med tygbindor slipper jag det. Jag har tygbindor i bambu som är naturligt antibakteriellt och blir hur rent som helst i vanlig tvätt.. Men vi har tygblöjor till dottern också så jag är väll härdad (Fast just för stunden har vi dock börjat med engångs på henne för att försöka få henne blöjfri nån gång, hon är lite speciell och tycker sina tygblöjor är såå mysiga även om de är blöta medan engångs är pest och pina)

Vår tjej hatade att sova själv i början och sov på min arm första tre månaderna, sen har hon sovit i egen säng i vårat sovrum och kommit över till oss nån gång när hon velat det, men vanligen vill hon vara i sin egen säng eftersom hon blir för varm annars.

En gång i månaden äter vi snabbmat i samband med att vi far och storhandlar på ett ställe en bit utanför stan så vi äter snabbmat men inte ofta.
    Jag använder bara bindor på natten.. Annars blir det tampong, skulle aldrig få för mig att tvätta bindor i tvättmaskin! Och inte heller blöjor i tvättmaskinen!
  • örtagård
    älskarlivet81 skrev 2010-09-03 22:05:02 följande:
    Jag använder bara bindor på natten.. Annars blir det tampong, skulle aldrig få för mig att tvätta bindor i tvättmaskin! Och inte heller blöjor i tvättmaskinen!
    Varför inte det - pga av arbetet (det skulle jag dra mig för ev) ? Det är väl inte annorlunda än ett par nerkissade eller bajsade kalsonger? Tiden kommer troligen när det behövs...

Vi klarade dock oss utan detta med den stora men hon har i sin tur kronisk förstoppning. Med mellankillen har det blivit en hel del i tvättmaksinen . Och nu skulle jag inte vara lika främmande för tygblöjor.

Det är ju en helt annan historia men MYCKET körs i tvättmaskinen. Tänk bara kräksjuka med efterföljande diarée... ! Tvätt är ett jättejobb nuförtiden!
  • Rulltrappa

Haha, jätte-off topic, men tänk vad mycket kläder man skulle bli tvungen att slänga om man inte ville tvätta bort kroppsvätskor i tvättmaskinen. Tänk på alla maginfluensor, läckande blöjor och den härliga perioden av blöjavvänjning.

• älskarlivet81
    Rulltrappa skrev 2010-09-03 23:29:34 följande:
    Haha, jätte-off topic, men tänk vad mycket kläder man skulle bli tvungen att slänga om man inte ville tvätta bort kroppsvätskor i tvättmaskinen. Tänk på alla maginfluensor, läckande blöjor och den härliga perioden av blöjavvänjning.
    Fast det är en annan sak än att använda tygbindor.. Mens har man en gång i månaden och jag blöder rätt kraftigt emellanåt..
  • Maxbox
    Jenny1 skrev 2010-09-01 13:10:29 följande:
    En 2-åring som ammas?!
    Min personliga åsikt är att det är rent äckligt, snudd på perverst..
    Har inte läst hela tråden, men reagerar på kommentarerna.

Hehe, visst är det så att många tycker det är äckligt osv.  av olika anledningar. Okunskap, fördomar, rädsla osv osv. Jag tror att vi alla som ammar våra 2-åringar är medvetna om att en del av er har dessa uppfattningar. Det är inte vad frågan handlar om. Lägg nu ner det, och skapa istället egna trådar om detta om det är viktigt.

Min 2-åring har börjat amma lite mer nu efter sommaren och dagis börjat om. Under sommaren var vi ju tillsammans hela dagarna, medan han verkar behöva vara väldigt nära nu. Det handlar mest om snuttning. Vet inte ens om jag har kvar någon mjölk då jag är gravid och det kan ha sinat. Men han säger att det är gott i alla fall=) Han kan fråga efter bröstet trots att vi inte är hemma, men accepterar när jag säger att han får vänta tills vi kommer hem.

Jag vet inte hur man ska göra/tänka i samband med att avsluta amningen. Hoppas det har kommit några kloka svar på den frågan här i tråden.
  • Plutteli
    älskarlivet81 skrev 2010-09-03 22:05:02 följande:
    Varför inte? Eller tillhör du de där personerna som slänger alla kläder det kommer bajs, kiss, spyor osv på? Mensblod är sterilt, det är inget farligt i det. Att använda tampong, ja...jag har inte ord, DET är riktigt vidirigt tycker jag. Men hey, alla är vi olika, jag kommer inte tvinga dig att använda tygbindor om du inte tvingar mig att ha tampong

Vad gäller tygblöjor, samma där, kiss är sterilt och bajs sköljer man av i förväg/slänger i toan beroende på konsistens. Men igen, ingen kommer tvinga dig att använda det. Jag gör det, men jag skiter fullständigt i om andra gör det eller ej, förr eller senare kommer man väll på vad man ska göra av alla blöjor som blir i sopberget, och det är deras ekonomi som får ta smällen inte min.
  • Helene70
    Plutteli skrev 2010-09-03 19:50:16 följande:
    Alltså, jag tycker verkligen inte att allt som är onaturligt är dåligt! Tvärt om, det finns mycket onaturligt som är helt underbart, som våra hus, värme, elspisar, ersättning så barn slipper dö av diarré pga att de ges komjölk eller annat för att inte svälta ihjäl när mamman inte kan amma, sjukvården rakt av när den behövs. osv.

Blir nån av oss sjuk söker vi vård, min sambo har lättare för att ta mediciner än vad jag har, jag tar det bara om jag inser att jag verkligen behöver annars håller jag mig till naturprodukter. Jag har opererats en gång i mitt liv när min blindtarm sprack, annars har jag klarat mig undan allvarlig sjukdom väldigt bra.

Skulle vi ha varit ofrivilligt barnlösa hade vi väll diskuterat om vi skulle använda oss av IVF (om det kunde hjälpa oss) eller adoptera, så just det kan jag faktiskt inte svara på...
    Men är det inte så de flesta gör d.v.s. väljer godbitarna ur de två gottepåsarna, "naturligt" och "onaturligt", så att deras tillvaro blir så bra och balanserad som möjligt?
  • Plutteli
    Helene70 skrev 2010-09-04 12:01:25 följande:
    Men är det inte så de flesta gör d.v.s. väljer godbitarna ur de två gottepåsarna, "naturligt" och "onaturligt", så att deras tillvaro blir så bra och balanserad som möjligt?
    Jo, det är det jag tror de flesta gör. Men att hela debatten om naturligt-onaturligt kom in nu var ju för att så många började gorma om att det skulle vara onaturligt att amma ett barn äldre än ett år, eller att det i dagsläget skulle vara onaturligt att amma öht eftersom vi uppfunnit så mycket att amning inte är en nödvändighet längre. Jag känner liksom att bara för att man KAN använda konstgjorda saker behöver det inte automatiskt betyda att det konstgjorda alltid är bättre än det naturliga eller att man måste nyttja det bara för att det finns.
    I trådar om offentlig amning är det många som tycker att man får stå sitt kast, antingen väljer man att amma å då får man inte amma offentligt, eller så väljer man att ge ersättning och då får man mata var man vill och kan röra sig fritt. jag vet inte..jag tycker bara det i samhället i stort blivit en syn just att om något är konstgjort är det alltid bättre än det naturliga alternativet och man måste använda det bara för att det finns... (Som tex engångsblöjor, bindor, tamponger, preventivmedel, schampoo och tvål, barnoljor, napp, halvfabrikat osv osv.)
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!