Inlägg från: Eliana |Visa alla inlägg
  • Eliana

ammar min tvååring, är jag konstig?!

1977a skrev 2010-09-03 09:43:18 följande:
    Jag undrar  varför det här ämnet väcker så enormt starka reaktioner, nästan uteslutande hos kvinnor dessutom. Kanske för att det berör på ett djupt personligt plan och därigenom blir väldigt känsligt. Det tycks vara känsligt oavsett om man avstått helt från att amma eller ammar i flera år eller befinner sig någonstans däremellan.

Amning är ett ämne där man ofta formulerar vad som är okej utifrån det egna personliga valet. Verkar vara svårt att tycka något är okej som ligger långt ifrån hur man själv gjort, oavsett vilket det valet varit. Det startas omröstningar stup i kvarten där man ska kryssa i exakt vid vilken ålder som amningen övergår från lämplig till olämplig. Hur ska man kunna dra en knivskarp gräns där? Som folk ofta skriver-NÅGONSTANS går gränsen, men exakt var den går kan bara avgöras av varje individuell mamma och individuellt barn. 

Vad som ofta glöms bort är att den allmänna inställningen till amning är kulturellt betingad. När jag var liten avrådde svenska myndigheter från amning längre än 9 månader, vilket de knappast skulle göra idag. I andra länder är det normalt att amma 3-4 år, i ytterligare andra tror man (olyckligtvis)att ersättning är nyttigare redan för de minsta spädbarnen.

Ni som tycker att det är äckligt och onaturligt att amma en 2-åring, har det slagit er att det kan säga mer om ER än om den mamma som väljer att göra det? För henne och hennes barn är det kanske helt okomplicerat, medan det är NI som har laddade glasögon på detta. Som ni projicerar över på henne.

Min personliga gräns gick när barnet var en bra bit över året. Men det är MIN gräns, inte alla andras. För mig är man inte konstig om man slutar efter 2 månader eller 2 år. Vi är alla olika. Lyckligtvis!
    Tänk att folk ska tycka och tänka så mycket om vad andra gör.....  för mig blir det bara to mutch . Anses det i dagens samhälle perverst, näst intill kriminellt beteende att AMMA sina barn ??????   :-0
    Barnen blir inte knäppa för att dom väljer amning nåt år mer än andra...
    Hade man slängt upp en barnmatsburk  på bordet i Brasilien tex.... till en 1 åring eller 2 åring... hade  man blivit ifrågasatt..   varför barnet slutat amma !   Norden är den enda världsdel som  har så himla brottom eller hur man ska beskriva det. Det kan ha med att mammorna vill och kan vara ute i arbetslivet efter barnet fyllt 1 år också. Men just ammningen har inte enbart med mat att göra utan en rad olika trygghetskänslor och band mellan mor och barn att göra .
    Att kvinnor ska trycka ner varandra, ni är inte nöjda med nåt ! Avensjuka och ren dumhet vill jag anse att det är.
    Uppmuntra , hjälp varandra, och beröm varandra istället .
    Sluta vara så nedtyckande och negativa mot varandra !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Eliana
    AyaRan skrev 2010-09-03 10:07:27 följande:
    för min del anser jag att videon med den brittiska mamman visar, om något, att gränsen har överskridits mellan "Naturligt" och "onaturligt" och att det över huvud taget inte längre har att göra med amningens fördelar eller nackdelar, utan snarare en sjuklig symbios mellan en isolerad kvinna med vanföreställningar och hennes barn, som hon har påtvingat mycket konstiga referensramar.  
    Jag vet inte om ni missade att barnet till TS är    2 år .    INTE  7år

Den brittiska dokumentären om kvinnan som ammade en 7 åring är inte ens inärheten av TS ... 

TS, du kommer klara av att sluta...  den dagen Ni måste.  Min dotter ammnde tills 2 år,  sen sa jag absolut nej till henne, det var inte lätt men Vi var tvungna pågrund av dagis och jobb mm mm, Hade hon valt själv , hade hon fortsatt  mycket längre.
    Hon försökte tappert många ggr men jag pratade bort henne, avledde henne och många ggr var hon ledsen el bara accepterade det tillslut.
    Nu säger hon själv ( hon är snart 3 år ) att bebisar snuttar)
    Men jag är glad att jag inte lyssnade på andra utan gjorde det på mitt sätt och inte BARA FÖR ATT ANDRA SÄGER....  

Har du pappan till hjälp som kan ta över och du sover i ett annat rum för några veckor så kan det hjälpa ochså, bara råd...  men gör som du själv känner kan bli bäst. Lycka till och lyssna INTE PÅ ANDRA för mycket, följ ditt hjärta / Trevlig helg )
  • Eliana
    Plutteli skrev 2010-09-03 10:26:02 följande:
    Ja, DU ammar för matens skull, Jag och min dotter gjorde det inte. (Eller ja, inte enbart iaf)
    Jag har också gett närhet och tygghet på annat sätt än genom amningen från dag ett, amningen var ETT sätt, sen hade vi mängder med fler sätt också.
    Det kommer bli människa av TS barn också   Det är Ni vuxna som skenar iväg med Era barnsliga fantasier och
    komentarer om Era erfarenheter.
    Men alla är vi olika och TS, du kan vara lugn...du är inte onormal, ditt barn är inte onormalt som väljer DIG fortfarande. Ni kommer klara att sluta på ERT SÄTT, eller så slutar ditt barn av egen vilja....vem vet  
    Men se inte ner på dig själv eller tyck att NÅT är onormalt,   ditt barn är 2 år inte 7.
    0ch jag vet inte om hon börjat dagis, men det brukar avta mer och mer ju mer Ni får att göra på dagarna. Om du jobbar tex...Ni kommer finna en lösning och det kan  även bli så att hon kämpar emot och inte  ger sig med att amma, men... det kommer en dag. 
    Du har och kommer att få din egen erfarenhet, och den kan du avgöra själv vad du kunde eller inte kunde göra annorlunda.
    Var stolt ammande mamma och är du glad, känner ditt barn att du är glad.
    I vårt fall var det inte lätt att sluta heller, så det blev allt eller inget, så jag blev tvunget att välja inget.
    Men Ni ska göra som Ni kan och ta hjälp av din man om det går
  • Eliana
    Comtesse skrev 2010-09-03 11:47:47 följande:
    Det är ju naturligt att inte åka bil, tåg, att bo i naturen i hyddor osv, gör du det också? Eller åker du motordrivet transportmedel och lever i en villa/lägenhet där du lagar mat i en eldriven ug
    Comtesse skrev 2010-09-03 11:47:47 följande:
    Det är ju naturligt att inte åka bil, tåg, att bo i naturen i hyddor osv, gör du det också? Eller åker du motordrivet transportmedel och lever i en villa/lägenhet där du lagar mat i en eldriven ugn?
    Vad har det med människobarn att göra hur vi lever idag, det handlar om barn och mödrar inte om hur vi " kommit frammå" t materiellt sett i vårt moderna känslolösa samhälle. Barn som ammar kan inte jämföras med mateiella ting,
  • Eliana
    Eliana skrev 2010-09-03 12:38:07 följande:
    Att jämföra barn med materiella ting...säger mycket om vissa moderna individer...   materiella ting kan inte skapa trygghet !
    Vi kvinnor ska vara stolta över det vi kan ge framtiden, barn och skapa trygga barn. Att sen alla inte kan amma är trist för den som vill, men jag respekterar den som väljer att inte amma. Men se inte ner på ammande mammor. Ni är avensjuka eller mycket okunniga om barn ...eller till och med egositiska som ska klanka ner på andra !
    Stå upp alla ammande kvinnor, var glada , stola och går er egen väg KRAM till Er
  • Eliana
    Comtesse skrev 2010-09-03 13:06:56 följande:
    Kan inte materiella ting skapa trygghet? Förvånad

Jag ser ner på människor som hävdar att de vet bättre än andra samtidigt som de i sin okunnighet fördömer och drar slutsatser i ämnen de inte har en aning om, människor som inte tänker längre än näsan räcker.
    okej...nu förstår jag lite av  vad du menar. Det var ganska otydligt, Materiella ting har en viss betydelse MEN om du åker porsche till jobbet el har jättestor plasma -tv på väggen imonerar el ger inte det lilla spädbarnet trygghet, sömn och glädje mm mm...  så lagom är bäst.
    Senär det ju tur att dom uppfunnit tex P-piller, spiraler, kondomer mm mm, för tänk alla barn som skulle födas och ammas  om nu vi moderna kvinnor måste ut i arbetslivet...  hur ska man hinna med barnafödande och jobb då  "blink". Det finns både för och nackdelar med allt.  Men det lilla spädbarnet eller barnet behöver olika mycket, olika lång tid på sig att utvecklas eller "släppa taget" i den enorma utvecklig som sker under alla år sen, vad är det i jämföresle med allt annat i  en människas liv och utveckling, framtid mm mm    om han /hon ammar nåt år mer el  mindre. Det är upp till mamman och barnet Tänk positivt
  • Eliana
    AyaRan skrev 2010-09-03 10:40:53 följande:
    Kanske inte naturligt, men i alla fall under alla omständigheter bäst?
    i närvaro av läkare och utbildad personal som kan rädda ens eget och barnets liv om något går snett?
    Du kan ju själv kolla upp mödra- och spädbarnsödlighet i länder där man tvingas föda naturligt. Samt det trängande behovet för vårdcentraler och utbildad personal, i anledning av just denna dödlighet.
    Eliana skrev 2010-09-03 13:23:56 följande:
    okej...nu förstår jag lite av  vad du menar. Det var ganska otydligt, Materiella ting har en viss betydelse MEN om du åker porsche till jobbet el har jättestor plasma -tv på väggen imonerar el ger inte det lilla spädbarnet trygghet, sömn och glädje mm mm...  så lagom är bäst.
    Senär det ju tur att dom uppfunnit tex P-piller, spiraler, kondomer mm mm, för tänk alla barn som skulle födas och ammas  om nu vi moderna kvinnor måste ut i arbetslivet...  hur ska man hinna med barnafödande och jobb då  "blink". Det finns både för och nackdelar med allt.  Men det lilla spädbarnet eller barnet behöver olika mycket, olika lång tid på sig att utvecklas eller "släppa taget" i den enorma utvecklig som sker under alla år sen, vad är det i jämföresle med allt annat i  en människas liv och utveckling, framtid mm mm    om han /hon ammar nåt år mer el  mindre. Det är upp till mamman och barnet Tänk positivt
    mojsa skrev 2010-09-03 13:34:35 följande:

Om det fullt ut gick att "skapa" en graviditet och ett barn typ från provrör i någon slags livmoder som man uppfunnit så vore det så klart det bästa sättet då....??

vad menar du med att dom som inte har någon aning om saker och ting....och därför ser du ner på dom,   förklara. Du menar att TS   inte vet vad hon gör.... du ser ner på henne ,   Du vet bättre eller ang barn !
  • Eliana
    versus skrev 2010-09-03 14:13:06 följande:
    Ja!!! Det låter jätte bra!!!

Då behöver jag inte blanda ihop min kropp, min sexualitet, med att få barn-inte använda snippan till att föda-inte använda tuttarna till att amma och sedan kan ju någon annan krama mina barn-för kramarna är även de min mans-som min snippa och mina bröst är hans. ALDRIG att jag skule låta ett stackars barn traumatiseras med att ha fel slags hudkontakt med sin mammas kropp-ursch/tvi vilket öpvergrepp *ironi*

Rent biologiskt är våra kroppar designade att kunna göra vissa saker-sedan hur vi rent statistiskt använder dem vanligtvis är olika-olika i Sverige-Europa-Afrika-Världen.
    Komtesse var det jag ställde frågan till.
    Jag förstår inte riktigt vad det du anser är att folk inte tänker så långt näsan räcker.
  • Eliana
    Comtesse skrev 2010-09-03 14:23:48 följande:
    Ta och läs TS och dina egna inlägg så kommer du nog att förstå.
    Jag ställde dig en fråga nu. Behöver inte vara tyken
  • Eliana
    Eliana skrev 2010-09-03 14:25:20 följande:
    Jag ställde dig en fråga nu. Behöver inte vara tyken
    Det är inte alltid lätt att förstå vad folk menar. Själv försöker jag förklara men det är inte alltid alla förstår det jag skriver heller.
    Det jag menar är att det är naturligt att amma, trådstartaren skrev som rubrik om hon det skulle vara konstigt med att amma en 2-åring.
    Endel börjar jämföra med att amma 7-åringar, det har inte riktigt med saken att göra för detta barn är inte så gammalt.
    Sen ger det sig med tiden och dom kommer finna en väg till det mål mamma vill uppnå.
    Men oavsett ålder på barnet så tror jag inte dom tar skada om vi nu pratar om  små barn.
    Men det är min uppfattning. Vad ni tycker respekterar jag, och man kan ju alltid diskutera, ge råd eller låta bli att svara. Men det va nog inte det TS hade tänkt då hon skrev insänaren
  • Eliana
    versus skrev 2010-09-03 14:36:25 följande:
    Ja, men jag ville också kommentera

Tyckte att mitt inlägg inte var så långt från pudelns kärna i det jag tycker tråden i sin helhet handlar om...

Bara för att vara övertydlig tror jag inte att det var din egen åsikt du uttryckte-tror du ville sätta saken på sin spets lite...
    Jag uttrycker mina egna åsikter. Själv är jag mycket FÖR ammning och ammade själv tills min dotter var 2 år.
    Hon vägrade sluta.  Vi bor ensamma hon och jag så det var inte så att någon annan kunde "ta över henne"
    Men jag blev tyvärr tvungen att tvinga henne. Men avledde henne då hon började slita i mina kläder.
    Hade hon fått som hon velat hade hon ammat än idag, hon är 3 nu. Men pga jobb och dagis kunde jag inte, och tyckte det var dags för oss att avsluta. Hon började bli stor flicka och hon kunde själv känna stolhet över att inte "vara bebis" 
    Men det är upp till var och en. Barnet slutar antingen av sig självt, eller så får man hjälpa dom att finna tryggehet i att inte amma
  • Eliana
    Eliana skrev 2010-09-03 14:48:37 följande:
    Jag uttrycker mina egna åsikter. Själv är jag mycket FÖR ammning och ammade själv tills min dotter var 2 år.
    Hon vägrade sluta.  Vi bor ensamma hon och jag så det var inte så att någon annan kunde "ta över henne"
    Men jag blev tyvärr tvungen att tvinga henne. Men avledde henne då hon började slita i mina kläder.
    Hade hon fått som hon velat hade hon ammat än idag, hon är 3 nu. Men pga jobb och dagis kunde jag inte, och tyckte det var dags för oss att avsluta. Hon började bli stor flicka och hon kunde själv känna stolhet över att inte "vara bebis" 
    Men det är upp till var och en. Barnet slutar antingen av sig självt, eller så får man hjälpa dom att finna tryggehet i att inte amma
    Kan även berätta att själv har jag en enäggstvilling som fick barn samtidigt, hon kunde inte amma sin son för han hade kolik i 4 månader .
    Hon var förtvivlad av läget som rådde, en pojke som inte kunde eller ville och allt runtomkring koliken som gjorde henne totalt maktlös av sorg.
    Idag är han frisk , pigg, glad och frammåt pojke )
    Min syster är lycklig nu och dom mår bra, men hon sörjde att hon inte  fick möjligheten att amma.
    Sen finns de dom som inte vill, det är  alla egna val. Ingen ska se ner på den andre för vad man känner känns bäst.
    Barnen kommer sluta.   Man ska inte ha så dåligt samvete för allt allt.
    Glädjs med ditt barn och försök göra det bästa av situationer som uppstår
  • Eliana
    Eliana skrev 2010-09-03 14:48:37 följande:
    vilket tror du inte va min egna åsikt? och vad spettsade jag till enligt dig.
  • Eliana
    Eliana skrev 2010-09-03 15:21:37 följande:
    vilket tror du inte va min egna åsikt? och vad spettsade jag till enligt dig.
    vem skriver klokt ?
    Kan berätta att som ensamstående har jag fått avstått från mycket. Men just med ammningen försökte jag in i det sista ge min dotter det hon ville.
    Att kombinera dagis, jobb och nattamning och dagamning gick men det var tufft.
    vI klarade det och idag fattar jag inte hur....men det gick  
    Försökte flera gånger men det blev motsatt effekt  på min dotter, så jag gav upp flera ggr, vi hade många nätter som hon kämpade, höll oss vakna .
    Vändningen kom då hon fick kusiner och hon såg dessa små pyttesmå bebisar amma som hon gjorde
    Jag tog tillfälle iakt och det var tufft men det gick.
    Hade man varit 2 föräldrar kanske det gått lättare, eller man kanske inte behövt stressa med att försöka få henne sluta för då var vi 2 med inkomst.
    Men vi klarade det ekonomiskt och vi var lyckliga då och nu .
    Men just sättet att sluta amma kan vara svårt eller så går det lätt som en plätt ... 
    Allt går bara man inte stressar sig själv och barnet för mycket. 
  • Eliana
    Eliana skrev 2010-09-03 15:54:50 följande:
    vem skriver klokt ?
    Kan berätta att som ensamstående har jag fått avstått från mycket. Men just med ammningen försökte jag in i det sista ge min dotter det hon ville.
    Att kombinera dagis, jobb och nattamning och dagamning gick men det var tufft.
    vI klarade det och idag fattar jag inte hur....men det gick  
    Försökte flera gånger men det blev motsatt effekt  på min dotter, så jag gav upp flera ggr, vi hade många nätter som hon kämpade, höll oss vakna .
    Vändningen kom då hon fick kusiner och hon såg dessa små pyttesmå bebisar amma som hon gjorde
    Jag tog tillfälle iakt och det var tufft men det gick.
    Hade man varit 2 föräldrar kanske det gått lättare, eller man kanske inte behövt stressa med att försöka få henne sluta för då var vi 2 med inkomst.
    Men vi klarade det ekonomiskt och vi var lyckliga då och nu .
    Men just sättet att sluta amma kan vara svårt eller så går det lätt som en plätt ... 
    Allt går bara man inte stressar sig själv och barnet för mycket. 
    Stressa inte TS Man får pröva sig fram eller göra som jag.... tvärsluta.
    Det är några mån kvar tills december. Men det löser sig. Din flicka kommer klara det bra eller gråta som min gjorde.
    Idag säger inte min flicka nåt om henne och amningen, hon kan ibland leka att hennes dockor inte får amma henne ha ha..  Men hon klarade det och ni klarar det också den dagen du försöker
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!