Inlägg från: Comtesse |Visa alla inlägg
  • Comtesse

ammar min tvååring, är jag konstig?!

Plutteli skrev 2010-09-03 10:24:12 följande:
    Njae, som sagts tidigare i tråden, när barnet tappar sina mjölktänder ska de rent naturligt även tappa förmågan till att dia, således är den naturliga övre gränsen för amning när barnet inte kan amma längre dvs. runt 6 års ålder. Om jag mins rätt utifrån filmen om den brittiska mamman så blir även det äldre barnet sur där på slutet just för att hon inte längre kan amma och hon skyller på mamman som gjort så mjölken tagit slut när det i själva verket är så att barnet inte kan dia längre. Efter det så slutar det äldre barnet att ammas så vitt jag minns.

Vad VI i väst pga onaturliga referensramar ser som vanligt, naturligt eller ej har egentligen inte speciellt mycket med saken att göra, vi ser det ju för fanken som onaturligt att föda i annan miljö än på sjukhus trots att DET verkligen inte är naturligt egentligen!
    Det är ju naturligt att inte åka bil, tåg, att bo i naturen i hyddor osv, gör du det också? Eller åker du motordrivet transportmedel och lever i en villa/lägenhet där du lagar mat i en eldriven ugn?
  • Comtesse
    mojsa skrev 2010-09-03 12:54:24 följande:
    Det var faktiskt den sämsta jämförelsen jag hört på länge! Hur har det ett samband med människan? Det är saker som människan uppfunnit och har inte ett dugg att göra med den biologiska varelsen vi är. Vad är brösten till för? Varför har vi kvinnor dem?
    OK, då tar vi något fysiskt, det är inte naturligt att använda spiral, kondom, tampong osv, men ändå använder vi kvinnor dessa ting, eller liknande preventivmedel. Om man ska använda sig av argumentet att amning är det mest naturliga och därför det mest korrekta att mata sitt barn med, då bör man inte använda preventivmedel eller mensskydd, det är u bara naturligt att bli gravid och att ha mens.
  • Comtesse
    Eliana skrev 2010-09-03 12:38:07 följande:
    Vi behöver ju inte längre amma, så visst har det med utvecklingen att göra, vi har friskt vatten och ersättning, bra föda oh andra sätt att trösta på, amninen är överflödig.
  • Comtesse
    Eliana skrev 2010-09-03 13:02:36 följande:
    Att jämföra barn med materiella ting...säger mycket om vissa moderna individer...   materiella ting kan inte skapa trygghet !
    Vi kvinnor ska vara stolta över det vi kan ge framtiden, barn och skapa trygga barn. Att sen alla inte kan amma är trist för den som vill, men jag respekterar den som väljer att inte amma. Men se inte ner på ammande mammor. Ni är avensjuka eller mycket okunniga om barn ...eller till och med egositiska som ska klanka ner på andra !
    Stå upp alla ammande kvinnor, var glada , stola och går er egen väg KRAM till Er
    Kan inte materiella ting skapa trygghet? Förvånad

Jag ser ner på människor som hävdar att de vet bättre än andra samtidigt som de i sin okunnighet fördömer och drar slutsatser i ämnen de inte har en aning om, människor som inte tänker längre än näsan räcker.
  • Comtesse
    Eliana skrev 2010-09-03 14:05:24 följande:
    Eliana skrev 2010-09-03 13:23:56 följande:
    okej...nu förstår jag lite av  vad du menar. Det var ganska otydligt, Materiella ting har en viss betydelse MEN om du åker porsche till jobbet el har jättestor plasma -tv på väggen imonerar el ger inte det lilla spädbarnet trygghet, sömn och glädje mm mm...  så lagom är bäst.
    Senär det ju tur att dom uppfunnit tex P-piller, spiraler, kondomer mm mm, för tänk alla barn som skulle födas och ammas  om nu vi moderna kvinnor måste ut i arbetslivet...  hur ska man hinna med barnafödande och jobb då  "blink". Det finns både för och nackdelar med allt.  Men det lilla spädbarnet eller barnet behöver olika mycket, olika lång tid på sig att utvecklas eller "släppa taget" i den enorma utvecklig som sker under alla år sen, vad är det i jämföresle med allt annat i  en människas liv och utveckling, framtid mm mm    om han /hon ammar nåt år mer el  mindre. Det är upp till mamman och barnet Tänk positivt
    vad menar du med att dom som inte har någon aning om saker och ting....och därför ser du ner på dom,   förklara. Du menar att TS   inte vet vad hon gör.... du ser ner på henne ,   Du vet bättre eller ang barn !
    Vem är det du vänder dig till när du ställer frågan?
  • Comtesse
    Eliana skrev 2010-09-03 14:21:34 följande:
    Komtesse var det jag ställde frågan till.
    Jag förstår inte riktigt vad det du anser är att folk inte tänker så långt näsan räcker.
    Ta och läs TS och dina egna inlägg så kommer du nog att förstå.
  • Comtesse
    Plutteli skrev 2010-09-03 16:22:36 följande:
    Hehe, jag har inte bil eller körkort men åker tåg flyg och buss och bil när jag sammåker med andra ibland.

Men såg senare att du tog upp kroppsliga saker istället och det är ju bättre jämförelser så:

Jag använder inte kondom, spiral, hormonpreparat eller andra konstgjorda preventivmedel, jag håller koll på sekret i slidan för att veta när jag har ägglossning och därmed undvika graviditet, funkar skitbra för mig.

Vad gäller mens: Jag använder tygbindor, något som använts i hundratals år

Jag bär mitt barn hellre än använder vagn, jag samsover hellre än har barnet i egen säng eftersom människan egentligen inte är gjort för att sova långt ifrån varandra, i synnerhet inte som spädbarn. Jag ammar för att jag kan, men skulle kunna ge ersättning om jag måste. Mitt barn får amma tills det själv vill sluta.  Jag lagar mat ifrån grunden istället för att köpa färdigt... Tja..
    Nått mer du vill veta?
    Om du blir gravid, skulle du då gå till en klinik och göra abort, har du någonsin gjort en abort, för det är ju inte särskilt naturligt. Lagar du mat över öppen eld eller använder du ugn och micro och äter halvfabrikat, för det är ju heller inte särskilt naturligt...
  • Comtesse
    älskarlivet81 skrev 2010-09-03 16:27:02 följande:
    Men oj, hur vågar du bara hålla koll på när du har ägglossning? Jag har typ noll koll på när jag har det för jag har inga tecken på det..

Tygbindor verkar snuskigt, skulle inte vilja tvätta sådana i min tvättmaskin..

Min tjej älskar sin säng, hon sover kanonbra i den.. 

Laga mat från grunden är ju bra, men ibland kanske man inte hinner/orkar det. Äter ni aldrig snabbmat t.ex.?
    Hon kan ju inte använda tvättmaskin, det är ju inte naturligt.
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!