SallyBlixten skrev 2010-09-02 15:30:55 följande:
Tack för ditt förtydligande: att det är vad du anser och tycker, själv är jag mer intresserad av både modern forskning och alla kloka föräldrars erfarenheter.
Men det är klart att du får tycka att det är onatruligt att amma en tvååring - fast du måste väl hålla med om att det är mer onaturligt att ha blöjor på ett så gammalt barn??
Det är ju bara för föräldrarnas bekvämlighet som de flesta barn har blöja. Själv har jag haft det till mina barn varit runt 2 år för det har varit så bekvämt för mig men jag har ju vänner som valt den naturliga vägen och knappt använt blöja alls. Fast jag var mer bekväm än lyhörd för mitt barn i den frågan...
Vi som är fast i vad våra föräldrar lärde oss har ju inte så lätt att se vad som är natruligt och vad som är resultat av 1900-talets idéer om hur man ska föda och upfostra barn. Du vet, föda liggande, amma var fjärde timme och låta barnen lufta lungorna genom att få skrika i någon timme lite då och då.
För varje barn jag fått har jag lyckats rucka lite mer på den äldre generationens arv och låta mina barn ta sin naturliga plats i familjen.
Jag tror inte alla 2åringar är redo för att släppa blöjan. Räcker det som svar på din fråga? Tycker det är helt absurt med de som tränar sina spädbarn t.ex.
Jag födde halvliggande, är jag omodern då?
Jag ammar för matens skull, för det mesta i alla fall.. Jag själv blev inte ens ammad när jag var liten.. Tror inte heller det är farligt om ett barn skriker lite, så länge det inte går överstyr.