Inlägg från: älskarlivet81 |Visa alla inlägg
  • älskarlivet81

ammar min tvååring, är jag konstig?!

MammaNr1 skrev 2010-09-01 16:57:02 följande:
    Jag ammade min dotter tills hon va 5år. Sen när minstingen kom till världen så fick hon smaka en skvätt på den mjölken också. Jag tror det är nyttigt för barn att amma länge. Det stärker förhållandet mellan mor och barn!
    5 år??? Helt otroligt.. Var finns det behovet? snarare du som inte vill släppa taget..
  • älskarlivet81
    Laguna skrev 2010-09-01 19:29:10 följande:
    Min mamma ammade min bror tills han var 4 år, o han är den enda i familjen som har perfekta tänder, ingen tandställning där inte. Jag o min andra bror fick tandställning, vi är bara ammade kort. Jag tycker mig ha sett väldigt fina tandrader hos naturfolk.
    Och jag har aldrig blivit ammad, inte mina syskon heller, men vi har väldigt bra tänder för det...
  • älskarlivet81
    Kicki 66 skrev 2010-09-02 13:59:11 följande:
    Har nu läst en hel del inlägg och jag funderar över er som tycker det är äckligt med långtidsamning hur ni är funtade? Amning är den naturligaste saken i världen och inte är det äckligt bara för att barnet är större? Jag kan inte svara på varför en del självmant väljer att sluta medans andra verkar vilja fortsätta. Låt de som vill "tutta" så länge de vill. Det skadar ingen utan gör mer nytta! Jag lät mitt barn tutta nästan så länge han ville..men vid 5 var min mjölk slut,sa jag. Han hade fortsatt om han ville.

Jag ammade lite  varstans när han var större också, jag kommer inte ihåg att det blev så många kommentarer över det. När han var 2 ville han ff ha en slurk innan vi gick hem från dagis. Nu undrar jag vad som händer i samhället? Många som får barn nu verkar mer inskränkta än för 18 år sen när jag fick barn och oroar sig mer över omgivningens tyckande. Sett flera inlägg där vederbörande slutat pga omgivningen- tragiskt att det är så. Stå på er ni som vill amma! Välling är ett västerländskt fenomen och ingentig barnet behöver.

Hörde nyligen att amningen gått ner på 2000-talet, det är konstigt när vi blir mer och mer upplysta om hur viktig bröstmjölken är. Jag vet alla inte kan och då är det så men ni som kan ge inte upp för tidigt.

Till trådstartaren; Lycka till och slappna av och lyssna till dig själv!
    Jag anser inte att en tvååring behöver ammas! Därför tycker jag inte det heller är naturligt. Tycker man någon gång ska släppa taget, för jag anser inte att det är barnets behov.. Dessutom tycker jag det är lite märkligt om barnet själv tar tag i bröstet eller säger att den vill ha bröstet.. För MIG är det märkligt, men alla får göra som de själva vill..
  • älskarlivet81
    SallyBlixten skrev 2010-09-02 15:30:55 följande:
    Tack för ditt förtydligande: att det är vad du anser och tycker, själv är jag mer intresserad av både modern forskning och alla kloka föräldrars erfarenheter.  

Men det är klart att du får tycka att det är onatruligt att amma en tvååring - fast du måste väl hålla med om att det är mer onaturligt att ha blöjor på ett så gammalt barn??

Det är ju bara för föräldrarnas bekvämlighet som de flesta barn har blöja. Själv har jag haft det till mina barn varit runt 2 år för det har varit så bekvämt för mig men jag har ju vänner som valt den naturliga vägen och knappt använt blöja alls. Fast jag var mer bekväm än lyhörd för mitt barn i den frågan...

Vi som är fast i vad våra föräldrar lärde oss har ju inte så lätt att se vad som är natruligt och vad som är resultat av 1900-talets idéer om hur man ska föda och upfostra barn. Du vet, föda liggande, amma var fjärde timme och låta barnen lufta lungorna genom att få skrika i någon timme lite då och då.

För varje barn jag fått har jag lyckats rucka lite mer på den äldre generationens arv och låta mina barn ta sin naturliga plats i familjen.
    Jag tror inte alla 2åringar är redo för att släppa blöjan. Räcker det som svar på din fråga? Tycker det är helt absurt med de som tränar sina spädbarn t.ex.
    Jag födde halvliggande, är jag omodern då?
    Jag ammar för matens skull, för det mesta i alla fall.. Jag själv blev inte ens ammad när jag var liten.. Tror inte heller det är farligt om ett barn skriker lite, så länge det inte går överstyr. 
  • älskarlivet81
    SallyBlixten skrev 2010-09-02 15:54:55 följande:
    Jag tror att du helt enkelt inte känner till hur det fungerar när du skriver att folk "tränar sina spädbarn". Det är föräldrarna som tränar sig att känna igen barnets signaler. Precis som de flesta av oss lär oss skillnaden på hungergråt och när våra barn gråter av smärta så kan man lära sig se när barnet behöver "gå på toa".

Det är alltså föräldrarna som tränar :)

Du får föda hur du vill men att ligga på rygg och föda var ett påhitt som manliga läkare kom på för det underlättar för dem. Om du födde halvliggande så kanske du är halvmodern?? *skämtar lite* Själv har jag fött liggande för jag orkade inget annat så jag är ju lite stenålders på den fronten - men det var himla mycket enklare de andra gångerna när jag pallade att hålla mig på alla fyra!!

Avslutningsvis låter jag aldrig mina barn skrika - aldrig någonsin!! Jag låter inte heller min man ropa på mig utan att svara och jag skulle bli otroligt ledsen om han inte kom till min sida om jag grät efter honom... 
    Fast min dotter kan ibland skrika i min famn och då har det hänt att jag lagt henne ifrån mig och hon har då slutat skrika...

Jag tycker fortfarande det är absurt att försöka känna igen när ens spädbarn behöver kissa eller bajsa. Har ni inget annat för er på dagarna?

jag hade inte klarat av att föda på alla 4 även om jag hade velat det. Hade svår foglossning/ischias så jag kunde knappt gå eller röra mig..
  • älskarlivet81
    Kira skrev 2010-09-02 16:59:49 följande:
    Jag har inte barn själv, men om jag får det en vacker dag kommer jag att amma länge. Så jag tycker inte alls att du är konstig, jag tycker att du är vettig. Det jag tycker är konstigt är argumentet "om de kan be om bröstet är de för stora". Öhh? Varför då? Barn kan väl också be om att t.ex. få sitta i ens knä, är de för stora för det då? Nej, det där tycker jag är ett urkasst argument.

Om man ska vara emot något får man väl komma med vettiga argument! De som är för att amma länge har ju kommit med en massa bra motiveringar om varför det är bra, men hittills har jag inte sett en enda hållbar förklaring på varför det skulle vara dåligt.
    En annan sa är väl att man som kvinna blir väldigt bunden och inte kan vara borta för länge från barnet om det ammas. Så skulle inte jag vilja ha det i flera år.
  • älskarlivet81
    Corpset skrev 2010-09-02 17:10:04 följande:
    Men du vet väl att nappen är ersättning för bröstet? Amning är inte bara mat.
    För mig är amning till största del mat.
  • älskarlivet81
    Hervor 1 skrev 2010-09-02 17:19:47 följande:
    Att amma ett småbarn gör en inte det minsta bunden, inte mer bunden än vad man är som förälder oavsett om amn ammar eller ej. Jag ammar min 2½-åring. Jag jobbar, mitt barn går på dagis och allt det där som hör till.

Att amma ett småbarn är naturligt, mysigt, nyttigt och en väldigt avkopplande stund efter en lång dag ifrån varandra -bara som ett exempel
    Jag tycker inte amning är särskilt mysigt.. Ibland är det, ibland inte..
  • älskarlivet81
    Hervor 1 skrev 2010-09-02 17:24:43 följande:
    Nej men om man ammar sitt barn länge så gör man nog inte det trots att man tycker att det är obehagligt eller jobbigt eller vad det nu kan vara. Personligen ammar jag eftersom det är så viktigt för mitt barn och för att jag trivs. Hade jag inte gjort det hade jag slutat.
    Jag ammar också, min dotter är 3 månader, kommer nog inte amma längre än 6-7 månader.
    Är dock uppvuxen på ersättning och mår prima! 
  • älskarlivet81
    Hervor 1 skrev 2010-09-02 17:33:37 följande:
    Har jag ens kommenterat ersättning eller att man skulle må dåligt av att endast ha blivit korttidsammad?
    Nej, bara att alla säger att det är så "viktigt" med amning.. Men man mår inte dåligt om man inte blir ammad alls heller!
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!