Inlägg från: Hervor 1 |Visa alla inlägg
  • Hervor 1

ammar min tvååring, är jag konstig?!

älskarlivet81 skrev 2010-09-02 17:01:32 följande:
    En annan sa är väl att man som kvinna blir väldigt bunden och inte kan vara borta för länge från barnet om det ammas. Så skulle inte jag vilja ha det i flera år.
    Att amma ett småbarn gör en inte det minsta bunden, inte mer bunden än vad man är som förälder oavsett om amn ammar eller ej. Jag ammar min 2½-åring. Jag jobbar, mitt barn går på dagis och allt det där som hör till.

Att amma ett småbarn är naturligt, mysigt, nyttigt och en väldigt avkopplande stund efter en lång dag ifrån varandra -bara som ett exempel
  • Hervor 1
    älskarlivet81 skrev 2010-09-02 17:20:46 följande:
    Jag tycker inte amning är särskilt mysigt.. Ibland är det, ibland inte..
    Nej men om man ammar sitt barn länge så gör man nog inte det trots att man tycker att det är obehagligt eller jobbigt eller vad det nu kan vara. Personligen ammar jag eftersom det är så viktigt för mitt barn och för att jag trivs. Hade jag inte gjort det hade jag slutat.
  • Hervor 1
    bigmacoco skrev 2010-09-02 17:25:14 följande:
    Fast för mig känns det där "mysiga" mer som ett vuxenbehov... Jag ammade inte speciellt länge, ville men det gick inte helt enkelt. Men myste - det gjorde vi desto mer!!
    Man kan givetvis mysa utan att amma. Som tur är finns det massor med sätt att vara nära och mysa med sitt barn, amning är ett utav dem. Kan garantera dig att det inte har något med mammans behov att göra.
  • Hervor 1
    älskarlivet81 skrev 2010-09-02 17:27:31 följande:
    Jag ammar också, min dotter är 3 månader, kommer nog inte amma längre än 6-7 månader.
    Är dock uppvuxen på ersättning och mår prima! 
    Har jag ens kommenterat ersättning eller att man skulle må dåligt av att endast ha blivit korttidsammad?
  • Hervor 1
    älskarlivet81 skrev 2010-09-02 17:38:19 följande:
    Nej, bara att alla säger att det är så "viktigt" med amning.. Men man mår inte dåligt om man inte blir ammad alls heller!
    Men det ÄR viktigt med amning, åtmonstone ur ett folkhälsoperspektiv. För den enskide individen behöver det dock inte innebära några hälsonackdelar att födas upp på ersättning, men det förändrar ändock inte det faktum att på gruppnivå är det skillnad.
  • Hervor 1
    älskarlivet81 skrev 2010-09-02 20:30:48 följande:
    Varför är det så himla viktigt med amning? Tänker du då på allergier etc?
    Nej det gör jag inte. Alla fördelar som finns med amning och bröstmjölk har jag dock ingen ork att dra upp då det är väldigt mycket. Dessutom misstänker jag att du hört dem förut och även om du möjligen inte känner till alla så säkert flera. Jag nöjer mig med att konstatera faktumet att amning har betydelse för folkhälsan.
  • Hervor 1
    älskarlivet81 skrev 2010-09-02 20:30:48 följande:
    Varför är det så himla viktigt med amning? Tänker du då på allergier etc?
    eller.. jag vet ju inte vad du menar med "etc", men det var inte allergier jag syftade på iaf..
  • Hervor 1
    älskarlivet81 skrev 2010-09-02 20:43:50 följande:
    Spännande, vet många som inte blivit ammade men som inte varit mer sjuka eller haft mer allergier än de som blivit ammade..

Jag tycker det skuldbeläggs för mycket på mammor som itne kan/vill amma. 
    Menar du att jag på något vis skuldbelagt flaskmatande mammor?
  • Hervor 1
    älskarlivet81 skrev 2010-09-02 21:08:51 följande:
    Nej inte just du, men många andra gör det.
    Det är såklart oerhört ledsamt, att antyda (eller säga rakt ut) att någon inte gör sitt bästa för sitt barn är oerhört sårande, precis lika sårande som att bli kallad för pervers eller anklagad för att sätta sitt behov av att vara oumbärlig framför barnets behov av att utvecklas och bli självständig (bara som ett exempel på de oerhörda mängder med vanföreställningar som finns kring långtidsammande mödrar).
  • Hervor 1
    älskarlivet81 skrev 2010-09-02 21:24:11 följande:
    Jag säger inte att det är perverst, men förstår inte heller meningen med att amma ett så stort barn.  Skulle jag ge bröstet varje gång min tjej vill snutta skulle jag aldrig kunnat göra något annat på dagarna.. Jag har valt att därför inte vara mänsklig napp, även om hon någon gång ibland (väldigt sällan) ammar trots att hon inte är hungrig. 

Nu var det inte dig specifikt jag syftade på, men de åsikter om långtidsamning jag gav som exempel är det trist nog rätt många som ger uttryck för. Så länge mor och barn trivs så finns det inga nackdelar med att amma längre än vad den svenska normen medger (som jämfört med vad vi är biologiskt menade att göra är oerhört kort). Att du inte ser en mening med att amma ett barn som passerat spädbarnsåldern innebär heller inte att det inte finns en mening. För mitt barn, som exempel, så är det oerhört meningsfullt att amma och jag upplever absolut inte att jag är en "mänsklig napp" jag ammar liksom inte mer än någon enstaka gång per dag - ungefär). Jag har medvetet valt bort att ge mina barn napp, just för att det för mig känns oerhört fel att ge dem ett substitut för det de verkligen efterfrågar. Man resonerar olika helt enkelt.
  • Hervor 1
    Themis skrev 2010-09-02 21:24:20 följande:
    Ja, jag tycker det är lite märkligt att amma så länge, för jag tror att det finns en mening med att barn får tänder nån gång mellan 6-12 månader. Jag tror att det är mest naturligt att man börjar äta fast föda då, om man nu en enda gång ska gå på det annars inte särskilt logiska "naturligt-argumentet".

Men det är ju ditt liv och ditt barn så strunta i vad alla andra tycker om det funkar bra för er.
    Att det är mest naturligt att börja äta fast föda vid den tiden innebär inte att det är naturligt att inte amma längre än så!  (De stackars små tänder som börjar ploppa upp någonstan mellan 6-12 månader duger definitivt inte till att tugga sönder kött och annat som vi biologiskt är menade att äta).
    Så, om vi nu förutsätter att det inte fanns 4-månadersburkar för 1000 och åter 1000 år sedan (vilket det nog inte gjorde så hade garanterat bröstmjölken en oerhört stor betydelse för barnets näringsintag under bra mycket fler år än bara det första
  • Hervor 1
    Plutteli skrev 2010-09-04 12:15:11 följande:
    Jo, det är det jag tror de flesta gör. Men att hela debatten om naturligt-onaturligt kom in nu var ju för att så många började gorma om att det skulle vara onaturligt att amma ett barn äldre än ett år, eller att det i dagsläget skulle vara onaturligt att amma öht eftersom vi uppfunnit så mycket att amning inte är en nödvändighet längre. Jag känner liksom att bara för att man KAN använda konstgjorda saker behöver det inte automatiskt betyda att det konstgjorda alltid är bättre än det naturliga eller att man måste nyttja det bara för att det finns.
    I trådar om offentlig amning är det många som tycker att man får stå sitt kast, antingen väljer man att amma å då får man inte amma offentligt, eller så väljer man att ge ersättning och då får man mata var man vill och kan röra sig fritt. jag vet inte..jag tycker bara det i samhället i stort blivit en syn just att om något är konstgjort är det alltid bättre än det naturliga alternativet och man måste använda det bara för att det finns... (Som tex engångsblöjor, bindor, tamponger, preventivmedel, schampoo och tvål, barnoljor, napp, halvfabrikat osv osv.)
    Håller med dig helt och fullt och har inget mer att tillägga
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!