Inlägg från: MassiiMotoo |Visa alla inlägg
  • MassiiMotoo

ammar min tvååring, är jag konstig?!

Ärligt talat tycker jag det är läskigt att amma länge.
    Att ett stort barn ska hänga vid tutten i tid och otid. ett barn som SJÄLV kan fråga efter bröstet, ett barn som själv kan komma och dra upp tröja och säga att jag vill ha bröst.

LÄskigt att ett barn som faktiskt kan äta själv fast föda ska ammas så länge.

Närhet kan man ge ändå trots att man inte ammar länge. Gosa kan man oxå göra med barnet ändå.
    1 år går gränsen för mig, det var så länge jag kunde amma min yngsta, sen fick de vara.

• MassiiMotoo
    MrBlueSky skrev 2010-09-01 23:51:55 följande:
    Jaa, jag kan tänka mig att det okända, normbrytande är skrämmande Glad
    Okända?? Nä bara förstår inte varför man ska amma sina 2,3,,4,5 ibland 6 åringar.  Min mamma ammade mig själv till jag var typ 4 år fattar inte varför egentligen hon gjorde det. Ser inte meningen med att amma ett barn så länge
  • MassiiMotoo
    linjes skrev 2010-09-02 07:09:39 följande:
    Du gick ju med på det tydligen då som 4 åring kan man ju säga ifrån om man inte vill tutta
    Som fyra år vet man inte bättre än vad en förälder säger en till vad man ska göra.
  • MassiiMotoo
    SallyBlixten skrev 2010-09-02 00:13:32 följande:
    Meningen är att det är supermysigt - om både mor och barn trivs med det.

Min son fyller snart fyra och han ammar morgon och kväll. På morgonen ligger vi och gosar och vaknar sakta tillsammans och på kvällen studsar han glatt i säng för han tycker att det är så mysigt. Vi har världens skönaste nattningar, pappa läser bok och sen ropar de på mig när det är dags att amma och då somnar han på några minuter.

Sen är det givetvis oerhört praktiskt i alla möjliga sammanhang. Bäst var nog när vi missbedömde en genväg på en skogspromenad och fick gå avsevärt mycket längre än vi hade tänkt. När sonens ork tröt pausade vi och han fick sig en liten styrketår innan vi hittade fram :)
    Men man ka ha supermsyigt och gosa utan att behöva amma ett så stort barn med.
  • MassiiMotoo
    Lingonflickan skrev 2010-09-03 08:49:30 följande:
    Varför euw?
    Frågan kanske inte var till mig men jag kan svara varför jag tycker det är Euuw med.
    har dock redan skrivit det längre bak i tråden.

Jag anser att ett stort barn som själv kan komma och lyfta upp din tröja och själv dra fram ditt bröst är för gammalt för att ammas. Jag gillar inte bilden. För mig ser det inte normalt ut. Amning för mig är mat och inget mer. Jag ammade så länge barnen behövde det, och när mina barn sen kokm igång med maten ordentligt så slutade jag.

Ett barn på två år kan dricka vattenn om den skulle känna sig törstig ist för att ammas av de syftet för att denne vill ha en slurk av bröstmjölk.
    Vill man gosa och ha närhet kan man göra det med utan att amma.
  • MassiiMotoo
    k girl skrev 2010-09-03 09:25:19 följande:
    För vissa barn fyller ju brösten exakt samma funktion som en tröstnapp och en snutte gör. Jag skulle vilja se den förälder som tog bort nappen och snutten för att man ju kan gosa och ha närhet utan en snutte, och nappen fyller ju ingen funktion - det är ju inte ens så att barnet kan dricka ur den.
    Min yngsta tog aldrig nappen och trots att han använde mig som napp ibland så funkade det bra när jag slutade amma honom. Var inga större protester som de inte gick att fixa med nähet. Han 1½ år nu och han har klarat sig fint utan napp och utan mig.
  • MassiiMotoo
    k girl skrev 2010-09-03 09:30:43 följande:
    Tja, barnen i inslaget kanske säger det bäst själv? De säger ju själva att det är det absolut bästa som finns. "No one should ever stop breastfeeding!"
    För att de vet inte bättre. Hade mamma sagt att det är dags att slutade vid rätt ålder så hade de nog slutat.
    Men att amma en 7 åring kom igen!
  • MassiiMotoo
    k girl skrev 2010-09-03 09:34:10 följande:
    Men nu måste du väl ha virrat till det lite, för inte tror du väl på allvar att dina erfarenheter är sanning för alla?
    Har jag inte sagt heller, jag skriver att det funkade för min son.

Så bröst behöver inte alltid vara ett substitut för napp heller, för det går utan oxå
  • MassiiMotoo
    Plutteli skrev 2010-09-03 09:29:49 följande:
    Ok, för dig är amning inget annat än mat, men kan du förstå att för den mamma och det barn som forstätter amma även efter barnet börjat med annan mat så fyller amningen betydligt fler funktioner än bara mat?

Vidare vet man att det tex är bättre att introducera nya ämnen i maten (gluten, laktos, nötter osv) samtidigt som man ammar eftersom det motverkar födoämnesallergi, och tro mig, det är svårt som fan att lyckas introducera så mycket mat som möjligt i skydd av amningen om man "ska" sluta när barnet är 6-8 månader.

Bröstmjölk innehåller ju dessutom näring, det gör inte vatten. Bättre med bröstmjölk än att proppa i ungarna vitamintillskott som många gör.
    6-8 mån ser jag inte fel, jag sätter min gräns vid 1 år, därefter borde inte barn ammas tycker jag.
    Ja mjölken är säkert nyttigt ändå Men jag tycker inte det ser normalt ut att amma så stora barn som redan har alla tänderna i munnen, och även man kan föra en konversation med. Ser inte normalt i mina ögon.
  • MassiiMotoo
    k girl skrev 2010-09-03 09:39:20 följande:
    Vem avgör att det är "rätt" ålder då? Du? Normen?
    (ja, låt oss gå efter normen! Då kommer vi inte behöva befatta oss med någonting annat än vita, heterosexuella svenskar som ammar 6-8 månader!)
    Ja det är en fråga som kommer att sväva i luften länge. Rekommendationer kommer alltid att finnas sen kommer människors åtsikter också att finnas. Att man ser något man tycker är motbjudande kommer inte att ändras pga att en "åldersgräns" ändras.
  • MassiiMotoo
    k girl skrev 2010-09-03 09:41:00 följande:
    Bröst är aldrig ett substitut för napp. Däremot är nappen ett substitut för bröst. Visst går det utan, men vissa barn använder bröstet som vissa andra barn använder napp eller snutte. Andra behöver ingenting.
    Det kan de väl vara. Många vill inte ge sina barn napp och ger dem bröstet. de finns de kvinnor som gör så.

För mig var bröstet mat i början sen när mina barn kom igång med maten så snuttade sig till sömns och då var de ett substitut för nappen då min yngsta vägrade napp, annars hade han fått napp.
  • MassiiMotoo
    Plutteli skrev 2010-09-03 09:46:25 följande:
    Tror du får skilja mellan normalt och vanligt. Att amma ett barn upp till 6 års ålder är fullständigt normalt och naturligt, däremot är det ovanligt.

En ettåring har inte alla tänder i munnen, alla tänder i munnen har barn i snitt vid 3 års ålder, så då borde det vara ok att amma tills dess? Min 2 åring går verkligen inte att föra en konversation med, hon babblar mest rappakalja där man kan utskilja max ett ord per mening, så då skulle det vara ok att fortsätta amma henne då eftersom hon inte kan prata och inte har alla tänder?
    Det är väl inte normalt att amma en 6 åring? I fattiga länder där de inte har ett annat val kanske, men i Sverige?

Jag syftade på dem  i klippet jag klistrade in, stora barn i skolålder. nej det är inte normalt.

Men nej en 2 åring kanske inte har alla tänderna men har tänder så denne är kapabellt att kunna äta med dem .
  • MassiiMotoo
    k girl skrev 2010-09-03 09:45:43 följande:
    Ja, självklart går det att ha en åsikt. Vad jag menar är att det är rätt inbilskt att uttrycka de åsikterna som "rätt" eller "fel" och att döma ut normbrytande som äckligt eller vedervärdigt. Det är ödmjukt att kunna identifiera sina reaktioner som ett resultat av att det är något främmande och att det framför allt ligger hos en själv, snarare än att det främmande är intrinsikalt motbjudande.
    Jag säger inte vad som är rätt och fel säger bara vad JAG tycker och JAg tycker inte det är normalt agtt amma ett stort barn, jag bara gör inte det.
  • MassiiMotoo
    k girl skrev 2010-09-03 09:57:28 följande:
    Använder man uttryck som "rätt ålder att sluta" är det att säga vad som är rätt och fel.

rätt ålder som JAG anser..

Okej bröstmjölk är nyttigt men vad sägs om att pumpa mjölken ist för att amma då? så får barnet i sig mjälken och kan dricka i mugg ist.

Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!