• Sar

ammar min tvååring, är jag konstig?!

kajsaliten skrev 2010-09-01 10:37:49 följande:
    jag kan förresten berätta att enligt bvc (=barnavårdscentralen) så är långtidsamning jättebra, och min sköterska där säger att hon kan se skillnad på barn som långtidsammas / korttidsammas. långtidsammade barn är frimodiga, tryggare osv. alla gör som dom vill, vi har valt denna väg
    Vad lustigt, min upplevelse är precis den motsatta, att långtidsamningen inte direkt främjat frimodigheten.

Nu tycker jag att amningen är en rätt privat händelse, passar det mamman och barnet är det deras val att långtidsamma och inget som behövs kritiseras. För mig personligen går nog gränsen kring 1-1,5 år innan jag tycker att nu får det vara nog.
  • Sar
    IdaVasterflo skrev 2010-09-01 22:14:21 följande:
    Jag tycker att tandvården och all annan vård måste komma överrens om vilka rekommendationer som ska ges! 
    När min dotter var ca 1,5 år så fick hon en hel del eksem på händer och armar. Vi blev skickad till en dietist eftersom vi skulle utreda om det var pga någon mat-allergi. Där tog hon upp info om vad dottern åt på en dag och vi räknade upp:
    Ammar på morgonen en snutt först, äter sedan gröt eller en bit macka till frukost ca kl 9.00.  
     Lunch vid 12.00.
    Mellanmål; frukt och macka eller liknande ca kl 13.00-14.00 
    Middag kl. 16.00
    Ammar på kvällen, ibland en portion gröt också om hon vill ha.

Dietisten tyckte att hon åt alldeles för lite och att ett barn bör ha minst 2-3 mindre mellanmål om dagen. 

Inte lång tid efter var vi till tandläkaren, pga en blåning på en framtand som blivit av att hon ramlat. 
    Där fick vi också räkna upp hur dottern åt varje dag. Och då säger tandläkaren att hon äter alldeles för ofta! 
    Att tänderna ska få vila 3-4 timmar åt gången mellan måltiderna.. Det går ju inte ihop på något sätt! Sen så sa dietisten att russin är jätte bra mellanmål, men tandläkaren säger att man inte ska ge barn russin alls. Dietisten tyckte det var jättebra att jag ammade fortfarande och tandläkaren ger ut ramaskri! 

Vem ska man lyssna på??? 

Enligt mig har du bra intervall på måltiderna men jag hade velat få in fler mål, det är ju väldigt lång tid från mat vid 16 till frukost kl 9 om hon bara ammar på kvällen.
    Så jag tycker både tandläkaren och dietisten har rätt, in med fler mål men behåll 3-timmars intervallerna och amma i nära anslutning till målen så skonar du tänderna.

Tänderna får ju en syraattack varenda gång barnen äter (därför är det bra med intervaller).
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!