• Armino

Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!

Ooo! Det här är den 13:e tråden. Nån som tror att den kommer att drabbas av virus och andra olyckor?

♥ Armica 2007 och Nova 2009 - Bättre kan det inte bli! ♥
  • Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!
  • strojes

Firsttime: Välkommen till tråden!
    Om Rälsen i Viby har jag bara gott att säga! Alla jag känner tycker mycket bra om stället. Jag har haft min äldsta dotter där nu i ett år och är helnöjd. De satsar på småskaligt med små grupper vilket gör att barn och personal lär känna varandra i hela huset.
    Jag bor ett stenkast från Skogsdungen (jag antar att du menar den som ligger på Malungsvägen) och känner flera som har sina barn där och alla är nöjda.
    Vart i Viby ska ni flytta?

• MUM CC

Välkommen!
    Jag har också bara hört bra om Rälsen, kanske lite tråkig gård bara. Skogsdungen tillhör Inspira i Viby som även Järven hör till där våra barn går. Dock vet jag inte så mycket om Skogsdungen, mer än att det verkar vara bra. Lantgården har en jättefin gård, de är ute väldigt mycket (är ju en "utefsk"). De har haft stor personalomsättning förut, men verkar vara bättre nu. Några av mina vänner har sitt barn där, och det har väl inte alltid varit helt nöjda med kommunikationen, men de har iaf inte bytt fsk... men tror att de iaf har diskuterat den möjligheten.

• Firsttime

Tack för så snabba svar. Vi ska flytta till Tungels väg i Augusti och har fått erbjudande om plats på Skogsdungen och måste svara nästa vecka men jag gillar Friluftskonseptet och Lantgårdens stora gård. Har hört det där om personalomsättningen tidigare också. Vet ni om det är löst? Har bara hört bra om Rälsen men där står vi så långt bak i kön att det nog dröjer 1 år innan vi kan få plats där men den är väl den som är närmast. Känns som att Skogsdungen är så stort med 80 barn, gillar bättre när det är lite mindre "skola" över stället. Helst vill jag inte behöva byta en gång till utan då har jag hellre kvar henne i Silverdal tills vi får plats där vi verkligen vill (om jag nu bara vissta vart det är vi vill...)

• MUM CC

Firsttime -> jag pratade med min kompis som har barn på Lantgården, och hon var lite ambivalent på om hon ville rekommendera Lantgården eller ej. Nu var det precis en till som skulle sluta. Hon säger att inga pedagoger jobbar mer än 1-1,5 år där och att det verkar vara problem med ledningen (rektor/ägaren), men vet inte vad det gäller.  Hon menade på att om man har ett barn som är oroligt så kanske det inte är den bästa fsk, men de flesta barn trivs och verkar inte bry sig så mycket om personalomsättningen, det kanske är mer föräldrarna som gör det... Bra med utefsk, hon har bara vabbat några få tillfällen, men också jobbigt med alla kläder som man måste ha (dubbelt av allt, 2 overaller osv) och klä på, har hänt flera ggr att barnet har bajsat och gått med det ett tag.
    Ja, vet inte om det var så mycket hjälp för dig.

Tror att det är bästa är att besöka alla fsk och gå efter magkänslan, lycka till!

• korfu08

Hej !

Tillbaks i vardagen efter en vecka på underbara Kreta med familjen, ville vända och åka tillbaks när vi mötte det trista vädret i måndags morse. Har jobbat två dagar och jobbar nu fyra veckor, men det var skönt med en semestervecka, efter en jättejobbig vinter.

Snart midsommar vad skall ni göra då ? På midsommarafton skall vi ut till skärgården och fira hos min mamma och hennes man och ett par kompisar och det blir skoj, annars har vi inte så mycket planer i helgen.

Har jobbat två dagar och det kändes konstigt att komma tillbaks. Men nu är man inne i vardagen igen.

I morgon är det kort dag och skall hämta Johanna och bara ha en myskväll medan Thomas skall ställa sig på tennisbanan och det blir skönt och skall försöka rensa i lägenheten i helgen och städa.

Kul J N med projektet att lägenheten skall vara klar inom ett år, det hade vi som projekt att ett rum itaget skulle tapetseras om och så, är klara med alla rum utom sovrummet, som i så fall blir nästa rum ut och vardagsrummet men min man är nöjd med tapeterna där, så det lär inte bli så mycket upprustning där. Men de andra rummen har vi tapetserat om och så,senast Johannas rum i höstas och det blev jättebra.

Ha en bra midsommar !!!!

• strojes

Nu har Malin klarat av sin första flygresa alldeles själv! Och det gick hur bra som helst! Önskar bara att jag hade fått se hennes stolta min när hon kom fram!
    Nu är vi i full packartagen här hemma. Maken håller på att köra fram bilen till huset så vi kan stuva in alla grejer utan att behöva springa så mycket. Imorgon bär det av norrut mot Hemavan. Vi tar det lugnt uppåt och räknar med att vara framme till helgen så Malin får några dagar själv med farmor.

• SallyBlixten

Jensen förskola i Silverdal? Är det någon som vet något om dem och deras nya "out door" verksamhet?

VI ska dit på torsdag och titta och jag är såå nyfiken! 

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • korfu08

Skydiver, kul för Malin att flyga själv, förstår att hon var stolt. Låter skönt att bila iväg och inte stressa. Nästa sommar har Johanna fått erbjudande att följa med morfar och hans sambo som är norska till Norge, och en ö utanför Trondheim, första semestern utan oss i en vecka, men hon blev jätteglad och stolt, och tycker det låter spännande. Får se om det blir av och om det blir bil, flyg eller tåg.

Ja en annan jobbar ett par veckor till, men var ju i Grekland  och det innan alla strejker där, hade det kanon i Kreta. Nästa höst skall vi försöka att ta oss till Teneriffa, för mina luftrörskull. Och dit har jag länge velat åka.

Nu får jag fyra tuffa veckor på jobbet framför mig, jag skall göra flera personers jobb samtidigt men inte jobba över, spännande att se hur det går.

• nica83

Hej!

Hoppas ni har det bra i sommarvärmen. Även om man hade kunnat önska lite mer sol under semestern så regnar den inte bort ;)

Vi fick plats på Linnés förskola!! Helt otroligt, ett avhopp. Är lite nyfiken om någon av er har barn där?

• MrC

Vi har flyttat från Rotebro till edsberg nu! Mycket bättre tycker jag...

Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!