• Armino

Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!

Ooo! Det här är den 13:e tråden. Nån som tror att den kommer att drabbas av virus och andra olyckor?

♥ Armica 2007 och Nova 2009 - Bättre kan det inte bli! ♥
  • Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!
  • Sofia1979
    Playing the angel skrev 2011-05-08 19:50:17 följande:
    Sofia1979 - Välkommen hit! Jag har också rätt nyligen hittat hit. Ligger i samma läge som du vad det gäller fsk. Tror omöjligt att vi kommer att få någon plats på de fem vi rangordnat. Vi ska flytta till SollentunaC i juni så först när vi hade kontraktet klart kunde vi ställa oss i kö. Sofielunds har vi som första val och står du inte redan på kö där så kan jag säga att det nog är bara att glömma. Vi är på plats runt 100 där efter några månader.. Håller iallafall tummarna för att både ni och vi får någon plats till hösten!
    Tack! Ja där har jag inte ställt mig än så hoppar över det då :) Vi har ju inte plats 100 på något ställe men är väl ioförsig mer platser där så kanske samma ändå.

Det enda jag hört om klossen är från en gammal granne som hade sitt barn där och hon sa att de haft en massa problem med personalen men det var bättre nu. Mer utförligt än så hann vi inte prata om det när vi sprang på varandra i affären.
    Mamma till Mia född 23 maj 2010
  • J N
    Playing the angel skrev 2011-05-11 20:57:34 följande:
    Nu har vi också blivit erbjudna fsk-plats. Mycket att fundera på nu då det inte var vad vi ville. Klax-fsk Klossen är där vi blivit erbjudna plats och ja jag har ju läst nedslående kritik samt hört en hel del från tiden 08/09. Vet någon om det skett några förbättringar där, någon som känner någon som har barn där nu? Lokalerna känns trånga och uteområdet minimalt, men fungerar pedagogiken och om de gör rätt val ute så fungerar det ju ändå. Vi har i dagsläget en superfsk, rätt nybyggd, fräsch, underbara pedagoger, personaltätt, gigantisk gård, superstor och fin ateljé så ja det kommer oavsett bli svårt att matcha =(. Så kom med vad ni har nu om Klossen !

LadyN72 - Det hade varit trevligt, gillar produkterna. Tyvärr så har jag barnen själv i helgen så jag har ingen möjlighet att hänga på.. 
    Jag hade plats på klossen men vi slutade förra året. Mest för att vi skulle ha en fsk nära oss då vi flyttade. Men när vi hade klossen tänkte jag också påutrymmena och gården. När vi gick där så gick dom nästan hela tiden iväg på utflykter. Stora som små. Barnen trivdes jättebra och den peronalen som fanns där var jättebra! Vi bytte fsk internt till Klax lyckeliten. Hemsk förskola. Vi slutar där nästa vecka. Men klossen var iaf bra när vi gick där. Men så bytte dom till samma fsk chef som lyckeliten har så jag vet faktiskt inte om det är lika.

Lycka till och hoppas ni får en fsk ni trivs med!
    Nathalia 2003 ♥Izadora 2006 ♥Daniella 2007♥Nicolas*2011-2011♥
  • Sofia1979

Fick just erbjudande om plats på Vargungens förskola vid häggvik station. Någon som vet något om hur det är där?

Mamma till Mia född 23 maj 2010
  • Playing the angel

Tack för era små inflikar. Vi har idag bokat träff på fsk så vi får bilda oss en egen uppfattning också. Jag har fortsatt läst rapporter och föräldraenkäter över fsk och det verkar iallafall ha gått åt rätt håll så håller det när vi kommer på besök nästa vecka så blir det nog där de små får gå. Tack och lov har de fått plats på samma ställe våra små och att det tar några minuter att ta sig dit från hemmet är ju bra. Tror att Klossens dåliga rykte ligger kvar från uppstart, men vi får väl se...

Idag har vi äntligen fått se en lite smygkik på vår nya lägenhet, så spännande det känns nu med flytt. Har haft några tveksamma månader med flyttångest till och från. Vi bor ju jättebra nu, men tyvärr alldeles för långt från jobben för att fixa att ha småbarn och ett arbetsliv så för att få mer tid med våra små så valde vi att flytta till norrort. 

Sofia1979 - Tror Vargungen är i lite samma läge som Klossen. Har ett dåligt rykte bakom sig, men den verkar också ha repat sig. Nica83 hade fått plats där också, pratade om det för några sidor sen bara. Hon valde iallafall att ta platsen efter att ha varit på besök. Boka ett besök ni med och försök få så mycket info som det bara går då och gå sen på magkänslan, den brukar ha rätt =)

• korfu08

Hej !

Vår dotter gick en vecka på Klossen under sommaren förra året och hon gillade det under denna vecka. Sedan går hon ju på Klax Lyckeliten, som tyvärr har blivit jättedålig mot hur den var 07 till våren 2010.

Men hon byter till Bikupan i Edsberg och det i augusti. Och vi stod inte alls länge i kö och hon hade en köplats långt bak. Men så behövde de femåringar så hon blev erbjuden plats där i aug.

Så man kan komma in på förskola man vill trots lång kö.

Hoppas att ni får era förskolor som ni önskar. Själv var jag på introduktionsmöte på Bikupan förra veckan och det verkar vara en  jättebra förskola, med låg personalomsättning.

ha det bra

• Playing the angel

Ja usch jag har hört mycket om just Lyckeliten och även sett katastrofrapporterna. Skönt att ni fått ny plats iallafall. Såg att de sökte förskolechef till båda enheterna och även personal till Lyckeliten, hoppas de får ordning på allt. Vi kommer nog att stå kvar på våra andra köval, bra om man inte skulle vara nöjd..

• LadyN72

skydiver och playing the angel: synd. Men vill ni komma en annan gång? Jag kommer ju att ha flera spa-eftermiddagar!

Playing: har du leverantör? Annars ställer jag gärna upp som hovleverantör till dig! =)

Alltså, Lyckeliten.. jag har hört en hel del om att det är riktigt urdåligt där. Kan någon berätta mer?

Vi har själva bytt från Rösjöskolans förskola till dagmamma eftersom vi flyttade till Vaxmora. Vi har en fantastisk dagmamma. Dottern skuttar in på morgonen, äter dubbla portioner och är jättetrött när hon ska sova. Hon har roligt. Detta är skönt eftersom hon inte riktigt trivdes på sin gamla förskola. Det passade inte henne helt enkelt. Jag är jätteglad över att vi har fått det så himla bra.

• J N
    LadyN72 skrev 2011-05-13 16:18:16 följande:

Alltså, Lyckeliten.. jag har hört en hel del om att det är riktigt urdåligt där. Kan någon berätta mer?

Jag har mycket att berätta om lyckeliten! Haha.

Började med att vi hade plats på klax fsk klossen. Förra april flyttade vi från malmv till edsberg. Då i maj-juni fick vi reda på att klax som vi hade skulle utöka och öppna i edsberg också. Blev jätteglad för att jag skulle slippa sitta och åka buss ner på morgonen. Vi fick plats fort för att vi flyttade internt. Vi började i aug-sep.

Redan först månaden var hemsk. Personalen på daniellas avd hälsade inte ens på morgonen när man kom. Inte på mig, inte på barnen. Daniella som på förra fsk hade fått flytta till stora avd pga att hon inte stimulerades på hennes avd längre blev nerflyttad till mindre avd igen! Helt sjukt. Dom ville "kolla utvecklingen". Varje morgonjag skulle lämna så fick jag bokstavligt talat slita daniella ur famnen på mig till helt ointresserad personal. Jag var tvungen att ta upp det med dom fler gånger att det skulle kännas bättre om dom försökte få med henne i lek, tex: kom daniella ska vi kolla vad vi ska göra idag. Eller någonting! MEn nej!

Ofta när jag lämnade på morgon så var dom ute på gården, nu under vintern när vi kom så har det hänt fler än 3 gånger att man ser en liten (1-2 år) sitte själv och personalen inte ser pga att det finns som en vägg från utegården till framsidan.

Alla fsk säger att man ska märka kläder och vantar, vilket vi  gjort. Vi har ändå blivit av med 4 par vantar under vintern. Och fått till svar att dom kan ligga kvar på gården. Vilket inte jag tycker är acceptabelt. Dom ska se till så att alla ytterkläder kommer in!

För inte så längesen så var det väldigt blött ute, = lerigt på gården. Jag kommer och ska hämta barnen och alla har gallonkläder utom mina. När jag ifrågasätter får jag till svar att "dom inte varit ute så länge, max 5 minuter". Vilket jag skiterfullständigt i! Barnen ska ha på sig regnbyxor om det är sånt väder!!! Nästa morgon är det samma väder och jag tar då upp det här med en annan personal. Och får till svar att så ska det såklart inte vara och att hon inte hade varit där dagen före. Men ska ta det med tidigare personal. På eftermiddagen när jag kommer, inga gallonisar! Säger till igen till samma som på morgonen och får till svar att dpom klätt på sig sj. Och hon frågar daniella: vrf tog du inte på dig gallonbyxorna när du vet att det är blött ute? . Alltså ursäkta mig men hon är tre! Det är erat jobb att kolla så att dom har bra kläder när dom går ut!

Efter att ha tagit upp med både fsk chefen och barnpedagogen som jobbade där om att flytta daniella till stora avd  fick jag höra att det inte är hennes tur i kön. Samma vecka på fredagen får jag erbjudande om plats på rösjöskolans fsk och tackar ja direkt och säger upp vår plats. På måndag morgon när jag kommer springer barnpedagogen efter mig och ifrågasätter vrf jag vill säga upp pltsen. Och undrar om jag vill stanna kvar om daniella nu får flytta till stora avd. Då brast det för mig och jag sa precis vad jag tyckte om den här skit fsk!!

Vi hade tur att få börja tidigare än planerat på nya fsk så nästa vecka är sista veckan på lyckeliten.

Men all personal är inte dålig. Finns bra och jag har en "favorit". Men ledningen suger och bryr sig inte om vad föräldrarna tycker. Jag har mer jag kan berätta men då skulle det blivit väldigt mycket skit i tråden. Haha. Hoppas du blev någorlunda nöjd med svaret!

/ Jessica
    Nathalia 2003 ♥Izadora 2006 ♥Daniella 2007♥Nicolas*2011-2011♥
  • Playing the angel

JN - Men herregud ! Ja jag förstår verkligen att ni byter!! Vi funderar och kommer så göra några dagar till innan vi bestämmer oss för vad det blir. Ledningen är ju densamma på Lyckeliten som Klossen och det gör mig lite orolig, ni är ju inte de enda som väljer att lämna förskolan. Dock så kände jag igen några av namnen på pedagogerna du gillade på Klossen så ett gäng är iallafall kvar och det känns positivt =). Alltid skönt att höra om någon som själv verkligen har erfarenhet och inte bara har "hört".

• Playing the angel
    LadyN72 skrev 2011-05-13 16:18:16 följande:

skydiver och playing the angel: synd. Men vill ni komma en annan gång? Jag kommer ju att ha flera spa-eftermiddagar!

Playing: har du leverantör? Annars ställer jag gärna upp som hovleverantör till dig! =)

Vi har själva bytt från Rösjöskolans förskola till dagmamma eftersom vi flyttade till Vaxmora. Vi har en fantastisk dagmamma. Dottern skuttar in på morgonen, äter dubbla portioner och är jättetrött när hon ska sova. Hon har roligt. Detta är skönt eftersom hon inte riktigt trivdes på sin gamla förskola. Det passade inte henne helt enkelt. Jag är jätteglad över att vi har fått det så himla bra.

Japp jag har leverantör redan =), men inte på norrsidan så vi får väl se när förrådet tryter
Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!