tjejen88 skrev 2014-11-01 14:18:11 följande:
Hej på er alla starka tjejer!
Längesen jag skrev här nu... Tar prover 1 gång i månaden nu och Hittills har mitt värde hållt sig på noll och fortsätter det så tills 1 januari så får vi försöka igen... Humöret går upp och ner och nu börjar jag mer oroa mig för vad som väntar om vi får försöka igen 1 januari...
Hur stor risk är det att man får mola igen? Kommer det ta längre tid att bli gravid? Större risk för missfall??? SNÄLLA, alla ni som fått gå igenom en "normal graviditet" efter en mola, kan inte ni skriva en liten rad... Vill höra lite solskenshistorier!!!
Och också undrar jag om man får göra/gå på tätare kontroller vid en ny graviditet? Erbjuds det liksom???
KÄMPA PÅ!!!
Kramar
Hej!
Vad härligt att dina värden håller sig där de ska vara. Det är inte långt till 1 januari :)
Jag hade en komplett mola i juni 2013. Vi började försöka igen i januari 2014. Vi var båda väldigt oroliga och nervösa när vi började försöka igen. Vi ville såklart bli gravida igen men samtidigt låg oron och gnagde i bakhuvudet. Jag tror faktiskt att det var jobbigare för min sambo än vad det var för mig. Han var rädd att jag skulle behöva gå igenom samma helvete en gång till. Jag kände mer att jag ville bli gravid och jag förstod risken med att få en ny mola. Det var liksom inget alternativ att inte försöka.
Ibland var det jobbigt att ha sex då min sambo under några månader hade väldigt svårt för att komma. Det hade aldrig hänt förut så det var frustrerande både för honom och mig.
Månaderna gick och jag började bli frustrerad över att vi inte lyckades bli gravida. När sommaren kom började vi båda att slappna av. Vi hittade tillbaka till vårt sexliv som var roligt och njutbart. Min sambos problem försvann snabbt och allt kändes bra.
Det tog några månader till innan vi äntligen testade positivt i början av oktober. Jag hade längtat så mycket men plusset gjorde mig också lite orolig för hur graviditeten skulle bli.
Den uppföljning som sjukvården har erbjudit mig var ett ultraljud i vecka 8-10. Jag gjorde mitt ultraljud förra veckan då jag var i vecka 9. Allt såg fint ut med ett litet foster med tickande hjärta. Vilken otrolig lättnad!
Jag hoppas innerligt att den här graviditeten går vägen för oss och att vi har vår efterlängtade bebis hos oss i sommar.
För er som ska börja försöka snart igen så tror jag att det är viktigt att prata om den oro som ni känner. Det är också viktigt att komma ihåg att det är jobbigt för din sambo också. Jag vet att det är svårt men försök att slappna av så mycket som möjligt.
Ett stort lycka till!
Du får gärna skicka ett meddelande till mig om du har några funderingar eller om du bara vill ha någon att prata med. Jag vet att det är jobbigt och läskigt att börja försöka igen!