• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • Anonym (Hej)

Hur snabbt får man svar på lungrötgen?! :)

• Pia87

I veckan var det dags för läkarbesök! Förra gången var hcgt 61 så någonstans inombords hoppades jag på att hcg sjunkit till "normalt"

Svaret blev hcg 6

Inte under normalt ännu med förhoppningsvis nästa gång.

Kämpa på tjejer det kommer att bli bra! Håller tummarna för er alla.

Anonym (hej) jag fick veta samma dag resultatet på min lungröntgen. Och när jag gjorde skiktröntgen fick jag svar efter två dagar.

• Anonym (Hej)

Pia87: Grattis :) Hade ju ändå sjunkit en del. Var det 2 veckor sen du tog eller 1 månad?!

De kan alltså se direkt när man är där hur det ser ut på lungrötgen?! Om lungröntgen är bra, får man ändå göra skicktröntgen då?!

• Pia87
    Anonym (Hej) skrev 2014-07-27 14:23:20 följande:

Pia87: Grattis :) Hade ju ändå sjunkit en del. Var det 2 veckor sen du tog eller 1 månad?!

De kan alltså se direkt när man är där hur det ser ut på lungrötgen?! Om lungröntgen är bra, får man ändå göra skicktröntgen då?!

Det var två veckor sen. Jag behandlas ännu med cellgifter å får behandling varannan vecka. Så före varje behandlings omgång får jag veta hcg värdet.

Jag fick göra lungröntgen samma dag som molan upptäcktes. Å det tog en timme att få veta resultatet. Det beror på hur fort läkaren kan kolla bilderna.

Mina röntgen bilder såg bra ut. Dom hittade inga metastaser. Men en månad efter skrapningen började mina hcg värden stiga igen å därför fick jag göra skiktröntgen och börja cellgiftsbehandlingen.

Men det verkar vara olika rutiner på olika landsting.
  • Anonym (Hej)

Pia87: Okej... Så de satte in cellgift så fort de såg att värdena steg?! Vad låg ditt värde på innan det steg?! Hur starka cellgifter får du?! Hur länge har du fått det?! När skrapades du?!

Orolig själ...

• Esoada

Kan man bli gravid igen på naturligt vis efter druvbörd?

• Emme8703

Hej, ja man kan absolut bli gravid igen efter druvbörd. Man måste bara hålla koll på att man fått bort all druvbörds "vävnad". Därför tar man hcg (graviditet hormonert) blodprov för att se så att inte druvbörden kommer tillbaka. Försvinner hcg ganska fort brukar man ha 6 månaders gravitetsförbud. Tar det längre tid som i mitt fall har man 1 års graviditets förbud. Det är för att lättare kunna avgöra om det är samma druvbörd som mot förmodan kommit tillbaka eller om det är en ny graviditet. Mitt förbud slutar i maj månad!

• Pia87
    Anonym (Hej) skrev 2014-07-27 21:49:06 följande:

Pia87: Okej... Så de satte in cellgift så fort de såg att värdena steg?! Vad låg ditt värde på innan det steg?! Hur starka cellgifter får du?! Hur länge har du fått det?! När skrapades du?!

Orolig själ...

Jag förstår dig! Jag var också orolig när jag fick den här skit molan men det hjälper att få skriva till andra som drabbats av det här.

Det du ska komma ihåg är att alla vi är olika å sjukdomen beter sig olika hos olika människor.

När molan upptäcktes hade jag hcg 500.000 å var "gravid" i vecka 18.

Efter skrapningen (25 april) sjönk hcg till 100.000 och sen 37.000 och som lägst var jag 15.000.

Jag fick börja med cellgifter ca en vecka efter att dom upptäckte att hcgt steg. Hcg värdet hann komma upp till 55.000 innan jag började behandlingen.

Jag får en väldigt "mild" behandling. Man tappar inte håret å man mår ganska bra. Lite illamående å trött har jag varit. Jag får injektioner intramuskulärt och det här är min femte behandlings omgång. Första sprutan fick jag 28 maj.

Jag har svarat bra på behandlingen å hcgt sjönk snabbt.

55.000

4.700

549

61 och nu

6

Det verkar vara olika rutiner och behandlings metoder i olika landsting.
  • Anonym (Hej)

Pia87: Jobbar du eller är du sjukskriven?! Skönt att det sjunker stadigt! När kommer de sluta med cellgiftet?! När du är nere på 0?! Har du 1års graviditetsförbud efter att de slutat med cellgiftet?! Mycket man undrar över...

En dum fråga kanske men om man får cellgifter och värdet aldrig sjunker till noll, vad gör man då?!

• Pia87

Anonym (hej) :

När hcg värdet är nere på noll det kan man inte veta. Målet är att värdet ska minst halveras efter varje behandling. T.ex. Vi säger att när jag började med cellgifter var hcgt 55.000. Efter den behandlingen borde värdet minst ha halverats alltså 27.500 men mina värden har sjunkit alltid 10 gånger så mycket.

Men man kan aldrig veta hur hcgt kommer att sjunka.

Jag har fått fem behandlingar på tisdag. Jag kommer att få cellgifter tills värdet är normalt. Dom säger att allting under 5 är normalt, men jag tror att min läkare vill att vi ska komma under 1.

Efter att värdet sjunkit till normalt får jag ännu 2-3 behandlingar till.

Om hcgt inte vill sjunka så finns det starkare cellgifter. HiSaferid har skrivit mer om det! Är det någonting som krånglar med behandlingen kontaktar läkarna sjukhuset i Englad, för där är dom experter vad gäller mola.

Men om jag förstått rätt så kör man bara med starkare behandlingar om värdet inte sjunker.

Jag har ett års graviditets förbud efter att jag fått min sista behandling. Det gäller nog för alla som behövt behandlas med cellgifter vid mola.

Om jag inte hade behövt cellgifter utan mina värden hade sjunkit till normal nivå inom 8 veckor efter skrapningen då tror jag att det hade blivit 6 månaders förbud.

Jag är sjukskriven på heltid!

Inga frågor är dumma. Jag har varit med om samma å vet din oro och hur du känner. Men det kommer att bli bra.

Svar på tråden Mola/Druvbörd