Hej!
Plockar upp och svarar på lite frågor ur tråden, hoppas det är okej?
Foster och druvbörd samtidigt?
När man har en partiell mola, alltså både ett foster och druvbörd, så har fostret i nästan samtliga fall stora genetiska fel som leder till att det dör tidigt eller är kraftigt missbildat.
Kan man känna av om hCG stiger?
De allra flesta kan inte känna av om hCG stiger, i vart fall inte förrän man är uppe på ganska höga nivåer. Det beror lite på hur känslig man är.
Vad händer om hCG inte sjunker?
Molor är oftast väldigt känsliga för cellgifter, så det räcker vanligen med ganska milda cellgiftsbehandlingar. Det är mycket ovanligt att tumörvävnaden inte svarar på behandling. Jag är tyvärr en av dess mycket ovanliga.
Steg ett när hCG slutar sjunka är att byta cellgifter, eftersom tumörer kan bli resistenta (precis som bakterier kan bli mot penicillin). Vanligen sätter man in starkare av annan sort. Hjälper inte det övervägs operation, där man tar bort livmodern och eventuella andra tumörhärdar i kroppen.
Jag har äntligen, efter tio veckors oviss väntan med starkare cellgifter, fått respons och värdet sjunker nu långsamt igen!
Varför säger läkarna olika normalvärde?
Ibland säger läkarna att hCG ska ner under 5, ibland under 2, ibland till noll. Det beror på att olika sjukhus använder olika mätmetoder, och dessa metoder är olika noggranna. De metoder som är lite "trubbigare" kan inte mäta noll-värdet mer exakt än att värdet ligger under fem.
Tänk termometer. En gammal glastermometer går det bara att se att det är ungefär tjugo grader, medan med en annan, mer exakt, kan se att det är 20,043 grader.
Eftersom man använder olika metoder kan det ibland vara svårt att jämföra värden som är analyserade på olika ställen. I mitt fall, tex, innebär det att blodet, som tas vid mitt hemsjukhus en gång i veckan, måste skickas till US för analys - annars kan det bli knas i kurvorna...
Graviditetsförbud - 6 månader från skrapning eller nollvärde?
Det beror på ditt sjukhus, men de allmänna rekommendationerna* säger 6 månader från skrapningen, förutsatt att hCG sjunker som beräknat.
Är det svårt att bli gravid efter en mola?
Nej. Det ska inte vara några svårigheter att bli gravid igen, oavsett om allt gick smidigt eller om du behandlats med cellgifter. Däremot kan det vara klokt att be om ett tidigt ultraljud i nästa graviditet, om läkarna/barnmorskan inte gör det (det ska de erbjuda automatiskt, men så sker inte alltid). Risken för att få en mola är ungefär 0,1 promille, men har man redan haft en, så ökar risken till ungefär 0,2 promille. Inte minst för den psykiska biten kan det vara bra att tidigt kolla så det ser okej ut.
*Om man förstår läkarspråk är den här artikeln i läkartidningen jättebra, även om den har ett par år på nacken och en del hunnit ändras. Även källorna längst ner är matnyttig information!
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=895