• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • tjejen88
    Pia87 skrev 2014-08-06 23:11:22 följande:

Läkarna vill att jag ska komma under 1 för att det ska räknas som "negativt" och därefter 2 behandlingar till som för säkerhets skull.

Visst borde jag vara tacksam å glad över att vara så nära och det är jag också. Men besvikelsen blev ändå stor när förväntningarna varit så "höga"

Men efter att känslorna lagt sig så reser jag mig och fortsätter att kämpa.. Tack vare er!

Tack för allt pepp! Vi fortsätter att kämpa tillsammans.

Tänk att för någon månad sen visste jag inte ens vad mola var för någonting och nu är den en stor del av min vardag... Och kommer säkert att vara flera år framåt. Men inte lika stor del förstås. Nu är man ju liksom mitt i denna circus.

Nej, jag förstår vad du menar... Man funderar ibland på hur skört livet är, speciellt efter det här. Livet kan bara vändas upp och ner på några sekunder... Skrämmande egentligen. Som du säger, för någon månad sen var man överlycklig och trodde man skulle bli förälder och nu går man med en stor klump i magen med oviss framtid!!! Hemskt!

Det får en att tänka om lite och uppskatta det man har!
  • Nettaan

Tjejen88

Va skönt att du får börja glesa ut provtagningarna och att lungröntgen såg bra ut! Bara att fortsätta att kämpa :) ja får i nuläget ingen behandling, väntar på vad läkarna ska säga om fortsatt planering...

Hisaferid

Tack för bra svar! I ditt fall gäller halveringen även när du börjar komma ner på lägre värden? Kanske konstig fråga, men känns så svårt att veta hur provsvaren påverkas när de blir lägre. Har de tagit något beslut än om du måste göra hysteroskopi? Håller tummarna för dig!

M1985b

Alltid lika sorgligt att höra om fler som drabbats av mola, men tack för att du delar med dig av din historia. Håller med tjejen88 och kan inte låta bli att le när du skriver om den dagen då vi tagit oss igenom detta! De ger mig motivation och framtidstro!

Känner igen mig i det du skriver, jag har fortfarande inte kommit ner till noll och de är nu åtta veckor sedan jag skrapades för andra gången, 14 veckor sedan diagnos.

Pia87

Du ska se att snart får du göra din sista behandling! Dock jobbigt när ens förväntningar och planer brister...

Varje vecka när ja får besked om att mina provsvar gått ner blir min sambo positiv och glad. Självklart blir även jag de, men känns som att jag först kommer bli nöjd/glad när de är nere på noll. Är de man längtar till och hoppas på!

• Anonym (123455)

Någon som vet om man kan göra gynekologisk cellprovtagning när man har mola?! Eller påverkar det resultatet?!

• Fancyfia

Jag ska in på efterbehandling idag. Men har fått lite dålig information om hur det går till. 
    Ska få sprutbehandling, vad innebär det? 
    Har ni åkt dit själva, kan jag köra hem själva?
    Hur mådde ni?

Misstänker att svaret finn här någonstans på dessa över hundra sidor;) Men kanske kan få en hint ändå:)

• Meinbritt

Hej!

Jag skulle behöva hjälp med en grej. Jag skrapades för idag exakt 14 dagar sen pga en mola. Då skulle jag variit i vecka 14. Jag hade då ca 5400 i hcg. Jag blödde bara ytterst lite i några dagar efteråt. Hade typ bara trosskydd i några dar. Men nu ikväll har jag i mängd som en vanlig mens men det är brunt inget klarrött blod och ont i rygg o mage som vid mens.

Nu min fråga kan man få tillbaka mensen så fort efteråt? Blir ju orolig att det är något annat. Jag ringde upp till kvinnokliniken o frågade men dom visste inte o tyckte inte att det var något att göra åt saken ikväll om jag inte fick akuta smärtor eller försämrat allmäntillstånd. Fine. det köper jag men jag vill veta om man KAN få mens redan nu jag hade fattat det som att det skulle ta ett tag. Eller?

Jag får ju mer o mer ont men det får jag ju vid mens också så hur ska jag veta om det är något att oroa sig för.

Mvh Meinbritt

• avenell

Hej Meinbritt!

Jag hade en mola för drygt ett år sedan. När molan upptäcktes var jag i vecka 11 och mitt hcg var på ca 200.000. Skrapningen gick som den skulle och precis som du blödde jag bara väldigt lite efteråt och bara i ett par dagar. Jag minns inte exakt när det var men drygt en vecka efter skrapningen började jag blöda. Det var ganska sparsamt men jag blödde till och från i flera veckor. Om jag minns rätt var det först 6 veckor efter skrapningen som jag slutade blöda.

Det tog sedan några veckor innan min mens kom igång.

Min blödning efter skrapningen kom alltså inte direkt utan började först efter ett tag. Jag blödde ut en del klumpar som såg ut som vindruvor och jag tror att blödningarna hjälpte mitt hcg att sjunka, det var normalt 7 veckor efter skrapningen.

Jag är ledsen att du behöver gå igenom allt vad en mola innebär. För ett år sedan var jag väldigt nedstämd pga molan och allt kändes skit. Det blir bättre, jag lovar. Ta hand om dig.

• Pia87

Hej alla ni som kämpar med molan! Usch för denna hemska sjukdom... Den 23 september fick jag mina sista cellgifter och i måndags lämnade jag första blodprovet efter behandlingen. Eftersom jag bor på en mindre ort så tar det flera dagar innan jag får svaret. Jag är sååååå nervös, jag vill så gärna att det ska vara över nu. Ni som fått behandling för molan, hur var den här tiden för er???

• Pia87

Hur går det för er alla? Det har varit tyst här nu ganska länge.

• avenell

En liten uppdatering från mig...

I juni 2013 upptäcktes en komplett mola i graviditetsvecka 11. Jag skrapades direkt och efter 7 veckor var mina värden på under 2.

I januari började vi försöka igen. I början av oktober fick vi äntligen ett plus på graviditetstestet! Nu är jag gravid i vecka 7+3 och i tisdags var jag och gjorde ultraljud. Det var otroligt jobbigt att kliva upp i stolen och vänta på besked om vad som fanns därinne. Läkaren såg ingen antydan till mola. Däremot såg han en liten krabat med hjärtaktivitet.

Jag är väldigt lycklig över att ha gått vidare från molan men jag känner ändå att den här graviditeten är väldigt psykiskt jobbig. Jag har varit så orolig över en ny mola. Nu är jag såklart superlättad samtidigt som jag vet att en partiell mola kan visa sig senare.

Till er som fortfarande kämpar mot molan och allt den för med sig... Var starka och kämpa på! Det är ett helvete och jag att många av er har det betydligt värre än vad jag någonsin hade med min mola.

Jag önskar er alla lycka till!

• tjejen88

Hej på er alla starka tjejer!

Längesen jag skrev här nu... Tar prover 1 gång i månaden nu och Hittills har mitt värde hållt sig på noll och fortsätter det så tills 1 januari så får vi försöka igen... Humöret går upp och ner och nu börjar jag mer oroa mig för vad som väntar om vi får försöka igen 1 januari...

Hur stor risk är det att man får mola igen? Kommer det ta längre tid att bli gravid? Större risk för missfall??? SNÄLLA, alla ni som fått gå igenom en "normal graviditet" efter en mola, kan inte ni skriva en liten rad... Vill höra lite solskenshistorier!!!

Och också undrar jag om man får göra/gå på tätare kontroller vid en ny graviditet? Erbjuds det liksom???

KÄMPA PÅ!!!

Kramar

Svar på tråden Mola/Druvbörd