• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • Pia87

Hcg 61 nu. Vilken lättnad måste jag säga!!! Man börjar förhoppningsvis äntligen se slutet på det här.

• Nettaan

Tråkigt med feber hisaferid, men hoppas att du får komma hem från sjukhuset snart och skönt att du nått ditt lägsta värde :)

Va skönt att värdet gått ner :) Ska du påbörja ytterligare en behandling pia87?

Även mitt värde förra veckan är de lägsta jag haft. Gick från 10 000 till 5000 :) så de känns skönt! Har gjort ct:n också, de såg några millimeterstora förändringar. Mest troligt ska ja bara fortsätta att lämna prover och se att de sjunker, men läkaren skulle konsultera Umeå för säkerhets skull.

• Pia87

Alltså jag ska inte få någon ny behandling utan. Fortsätter med metotrexat. Schemat är en vecka behandling å en vecka "ledigt"

Före varje behandling kollar min läkare igenom provsvaren och om allt år ok så är det okej att köra igång en ny kur cellgifter.

Jag får min behandling här i Umeå. 50mil hemifrån :( . Men dom vill ha uppföljning här...

Jag håller tummarna för dig nettan att dina värden går ner och att du slipper behandlas med cellgifter.

• tjejen88

Hej!

Hittade precis den här tråden och läser och läser och läser... Finns inte mycket info att hitta annars...

Vart ska jag börja?! Vid ultraljud i V13 kunde inget foster hittas, fick göra VUL dagen efter och då såg man ett dött foster i V7 plus att man misstänkte mola. Fick oerhört dålig info och skickades på skrapning några dagar efter. Efter skrapningen var informationen ännu sämre, jag fick fråga om allt och ändå visste de inget. Åkte hem med ett A4a papper med dålig info om ev. infektionsrisk... Ingen info om molan. Efter mycket tjat fick jag svaret att vänta en mens innan ni blir gravida. Åker hem och går igen psykiskt och fysiskt jobbiga veckor efter skrapning men ändå om förhoppningen att snart kunna bli gravida igen... När allt landat och känns hanterbart får jag ett samtal från läkare (4veckor efter skrapning, 5veckor efter upptäckt MA) som säger att jag har druvbörd och min värld rasar IGEN! Får återigen dålig info utan han vill träffa mig och har fått en tid imorgon, alltså 5 veckor efter skrapning, 6 veckor efter upptäckt MA... Har tusen frågor och kan inte fokusera på så mycket annat än det här! Till saken hör att jag fick mens för 1 vecka sen, men efter att ha läst här har jag förstått att det kan vara en annan blödning som inte är bra?! Kan någon förklara?!

Undrar om någon kan beskriva händelseförloppet?! Från man träffat läkare första gången och vad som händer sen?! Får alla röntgas?! Hur ofta tas prover?! Hur lång tid tar det?!

Tacksam för svar :)

• HiSaferid

tjejen88: Vad tråkigt! Beklagar sorgen, hoppas du mår okej!

Utan att försvara läkaren som gav dig så dålig information, så KAN det ju vara så att de från början (vid skrapningen) inte var säkra på att det var en mola inblandat och därför inte ville skrämma dig?

Jag vet inte hur mycket du vet om diagnosen, så kör lite basfakta. Har jag fel någonstans hoppas jag att någon rättar mig, jag är inte läkare men har pluggat en del medicin, och är alltså drabbad själv.
        Du verkar ha haft det som kallas partiell mola, alltså fanns det både ett foster och en druvbörd i din livmoder. Mola och druvbörd är olika namn på samma sak. Själva druvbörden uppstår genom att en (ibland två) spermie befruktar ett tomt ägg, och istället för foster, eller som i ditt fall, tillsammans med fostret, utvecklas blåsor. Ungefär 1 promille av alla graviditeter blir en mola.
       Man ställer diagnosen bland annat genom ultraljud, genom att livmodern växer väldigt fort och genom blodprov, där man mäter väldigt höga nivåer av hCG, graviditetshormonet. Detta hormon är inblandat i bland annat hur mycket man mår illa. De jättehöga värdena som är typiska vid mola får en ofta att må väldigt dåligt (gravid gånger hundra eller tusen... ).
       Det absolut vanligaste är att man upptäcker molan, gör en skrapning, följer upp genom att mäta hCG-värdet under ett halvår och sedan får man försöka bli gravid igen.
       Ibland, i ungefär 10 % av fallen, får man inte bort allt vid skrapningen, och då får man diagnosen persistent trofoblast-sjukdom, ett samlingsnamn för denna typ av cancer. Då behövs cellgifter i varierande styrka. Misstänker läkarna att molan inte ger med sig, så röntgar/magnetröntgar/scannar de en, eftersom det finns risk att man får dottertumörer i andra delar av kroppen, oftast lungor, lever, hjärna. Hittar de dottertumörer kan det innebära att mar man fått den mer aggressiva varianten som kallas choriocarcinoma. Den är det 85 % överlevnad på, de andra 100 %.

I ditt fall verkar det inte vara säkert att du har rester kvar, utan läkaren KAN ha ringt bara för att tala om att analysen av det de tog ur dig vid skrapningen var klar. Den tar en stund, så det kan vara först nu de är 100 % på att det var en mola. Din blödning kan ha varit vanlig mens, i så fall toppen, men det kan också tyda på att det finns rester kvar. Läkarna kommer nu mäta ditt hCG-värde igen, och det ska vid det här laget vara nere på i princip noll, i vart fall mycket lägre än det du hade vid skapningen. Har det stigit igen har du förmodligen tumörvävnad kvar och kommer då få cellgifter. Det är det som de flesta här har råkat ut för, inklusive mig själv.

Men det går, det också!

Här går att läsa om vanlig druvbörd: http://sv.wikipedia.org/wiki/Druvb%C3%B6rd
    Den engelska wiki-sidan är också jättebra.

Fråga om det är mer du undrar över!
    Vi hjälper dig så gott vi kan!

Många kramar

• tjejen88

Tack snälla för ditt fina svar :)

Har varit hos läkare idag och det är partiell mola jag har. Hadde 45 000 i värde när jag skrapades och idag 5 veckor efter låg värdet på 17 och läkaren lät väldigt positiv till det. Finns inga rester kvar och han var säker på att det var min mens jag hade fått förra veckan :D Känns skönt med positiva besked för en gångs skull. Lungröntgen väntar och hoppas det ser bra ut också...

Om man får 6 månaders graviditetsförbud är det från skrapningsdagen eller från när?! Hur har ni skyddat er?! Känner inte att jag vill stoppa i mig ppiller igen efter att ha ätit i 11 år i sträck, men läkaren verkar inte riktigt nöjd med att vi bara använder kondom?! Trots att värdena gått ner bra nu, kan de stiga igen och innebära cellgifts behandling?! Vad är det som de tittar efter vid lugnröntgen?! Blåsor?! Men är det cancern som spridit sig till lungorna då?!

Mycket frågor och funderingar... Det snurrar mycket i huvudet. Hur har ni hanterat allt?! Har ni varit sjukskrivna, gått hos psykolog eller liknande?!

Tack för stöttning :)

• HiSaferid

Men du, det låter ju jättebra! Jag skrapades i mitten av januari och är fortfarande inte nere på 17...

Det är lite olika från läkare till läkare när man rekommenderar att man får försöka bli gravid igen. Min läkare sa att vi skulle ge det 6 månader efter att hCG gått ner till noll, en del säger 6 månader efter skrapning förutsatt att allt ser bra ut, ytterligare någon har sagt 1 år från skrapning... Kolla hur de gör på ditt sjukhus!
       Anledningen att man ska vänta är för att de följer upp molan med hjälp av blodprov där man tittar så hCG inte stiger. Blir man gravid för nära inpå så vet inte läkarna om det är graviditeten eller mola-rester som orsakar stigningen, och då kan det bli knas med eventuell behandling. Läkarna bör vilja följa dig i alla fall ett halvår, fråga efter ett blodprovs-schema så får du bra koll.
       Min läkare rekommenderade kopparspiral som prev.-metod, men det absolut viktigaste är ju som sagt att du/ni är säkra. Håll koll på kondomen så borde det gå bra! Jag skyddar mig inte nu, har ingen mens pga cellgifterna och minimalt sexliv (trött, ont i kroppen, uttorkade slemhinnor mm, det blir så av tunga cellgifter).

Det finns en liten risk att de börjar stiga, men i ditt fall är den nog minimal. Fyra veckor från skrapning är rätt lång tid och ditt värde är ju jättelågt och fint nu! Jag tror inte du behöver oroa dig för det!

Vid lungröntgen tittar man efter tumörer eller blåsor, och hittar man det så kan det vara molan som spridit sig. Då har mola-celler följt med blodet ut i kroppen och sedan fastnat där blodkärlen är som tunnast - alltså främst i lungor, lever, hjärna, och vuxit till sig där istället. Det är inte så sannolikt i ditt fall, för då skulle ditt hCG stigit igen.

Ja, det är mycket att ta till sig. Jag brukar skoja om att jag beställde en bebis men fick cancer... Jag hanterar det genom att vara påläst (hehe), och genom att prata mycket om min diagnos, vara öppen. Jag är rätt stark och har egentligen inte känt någon dipp förrän nu i sommar när läkarna pratar om att operera mig och ta livmorden, trots att jag kämpat med cellgifter sen i februari. Det retar mig nåt djävulskt! 
       Jag har psykologhjälp på remiss men har inte utnyttjat den ännu. Det borde din läkare kunna ordna, kan vara bra att ha! 
       Jag är helt sjukskriven, vansinnigt långtråkigt men fattar själv att full cancerbehandling och heltidsjobb är en sådär kombo.

Försök se det ljusa om du kan. Det verkar som om det kommer gå skapligt smidigt för dig!

<3   

• tjejen88

Fy, stackare, lider verkligen med dig :( Men hade du partiell mola också?! Varför är det så olika då hur snabbt värdet sjunker? Måste bara få fråga om cellgiftet, tappar du håret av det?! Hur mår du?! Hur ofta får du behandling?! Jag håller alla mina tummar för dig <3

• Nettaan

Okej pia87 då förstår ja lite mer hur behandlingsupplägget fungerar för dig. Låter långt att åka 50 mil men samtidigt är de säkert bäst att ha uppföljning på det stället läkarna kan bäst. Hur var de för dig, hade de konsulterat ytterligare någon?

Ja har fortfarande inte hört något mer men värdet har gått ner från 5000 till 3800 så ser ut att vara på rätt väg till slut :)

Hej tjejen88, va tråkigt att du också drabbats. Jag fick reda på att jag hade mola i början av maj, va sjukskriven några dagar precis efter beskedet, har sedan jobbat. Har ej behövt cellgiftsbehandling. Försökte hantera allt genom att tänka på annat, de fungerade bra ett tag men sedan kom allt tillbaka. Då va de främst all ovisshet som snurrade i huvudet, fick prata med en läkare, vilket hjälpte. Vissa dagar är fortfarande riktigt jobbiga, men för mig hjälper de att i nuläget prata med nära och vara öppen.

Prata med din läkare och fråga vad de har att erbjuda!

• HiSaferid

tjejen88:

Jag hade komplett mola, alltså enbart blåsor/tumörvävnad i livmodern vid skrapningen.

Åh, det är en komplicerad fråga, för det är många orsaker inblandade!  Bland annat beror det på att hCG-värdet följer hur många tumörceller som finns i kroppen, och hur aktiva dessa celler är, eftersom det är tumörcellerna som producerar hormonet. Har du många och aktiva celler från början börjar du på ett högre värde, och då tar det längre tid att komma ner på noll. Sedan beror det också på kroppens nedbrytningsförmåga, hur fort hormonet försvinner ur blodet, men 
       Vid cellgiftsbehandling beror sänkningen av hCG bland annat på hur fort cellerna dör, och hur aggressiva de som finns kvar är. 
       Vi har pratat om det tidigare i tråden, att det vore enklare om det bara fanns en orsak, för då blir det så mycket lättare att förklara! I mitt fall tar det tid troligen eftersom tumörcellerna jag har i mig är väldigt aggressiva.

Ja, jag har tappat håret av mina cellgifter. Det rör mig inte så mycket. Det retar mig mer att jag blir så svullen av allt kortison, kroppsformen är helt annorlunda och kläderna passar inte, mm. Flodhäst-känsla...  
       Jag inledde med lite "snällare" gifter, men svarade för dåligt så de testade att byta, tyvärr fortfarande med sämre effekt än läkarna vill. Jag behandlas på sjukhus varannan vecka nu, hela våren var det varje vecka.
       Jag mår... skapligt. De flesta dagar mår jag ungefär som när man haft influensa, du vet, man känner sig trött, lite öm i kroppen och inte sugen på så mycket käk, men jag fungerar, kan pyssla hemma, träffa lite kompisar, mysa med hunden och sånt där. Ibland har jag mer ont. Jag får sprutor som stimulerar benmärgen att producera vita blodkroppar (immunförsvaret får också stryk av cellgifterna) och vissa dagar gör skelettet ont. Andra dagar får jag fantomsmärtor i hud, muskler och leder av cellgiftet. Vissa dagar sover jag mest.
       Men som sagt, oftast helt okej!

Svar på tråden Mola/Druvbörd