tjejen88: Vad tråkigt! Beklagar sorgen, hoppas du mår okej!
Utan att försvara läkaren som gav dig så dålig information, så KAN det ju vara så att de från början (vid skrapningen) inte var säkra på att det var en mola inblandat och därför inte ville skrämma dig?
Jag vet inte hur mycket du vet om diagnosen, så kör lite basfakta. Har jag fel någonstans hoppas jag att någon rättar mig, jag är inte läkare men har pluggat en del medicin, och är alltså drabbad själv.
Du verkar ha haft det som kallas partiell mola, alltså fanns det både ett foster och en druvbörd i din livmoder. Mola och druvbörd är olika namn på samma sak. Själva druvbörden uppstår genom att en (ibland två) spermie befruktar ett tomt ägg, och istället för foster, eller som i ditt fall, tillsammans med fostret, utvecklas blåsor. Ungefär 1 promille av alla graviditeter blir en mola.
Man ställer diagnosen bland annat genom ultraljud, genom att livmodern växer väldigt fort och genom blodprov, där man mäter väldigt höga nivåer av hCG, graviditetshormonet. Detta hormon är inblandat i bland annat hur mycket man mår illa. De jättehöga värdena som är typiska vid mola får en ofta att må väldigt dåligt (gravid gånger hundra eller tusen... ).
Det absolut vanligaste är att man upptäcker molan, gör en skrapning, följer upp genom att mäta hCG-värdet under ett halvår och sedan får man försöka bli gravid igen.
Ibland, i ungefär 10 % av fallen, får man inte bort allt vid skrapningen, och då får man diagnosen persistent trofoblast-sjukdom, ett samlingsnamn för denna typ av cancer. Då behövs cellgifter i varierande styrka. Misstänker läkarna att molan inte ger med sig, så röntgar/magnetröntgar/scannar de en, eftersom det finns risk att man får dottertumörer i andra delar av kroppen, oftast lungor, lever, hjärna. Hittar de dottertumörer kan det innebära att mar man fått den mer aggressiva varianten som kallas choriocarcinoma. Den är det 85 % överlevnad på, de andra 100 %.
I ditt fall verkar det inte vara säkert att du har rester kvar, utan läkaren KAN ha ringt bara för att tala om att analysen av det de tog ur dig vid skrapningen var klar. Den tar en stund, så det kan vara först nu de är 100 % på att det var en mola. Din blödning kan ha varit vanlig mens, i så fall toppen, men det kan också tyda på att det finns rester kvar. Läkarna kommer nu mäta ditt hCG-värde igen, och det ska vid det här laget vara nere på i princip noll, i vart fall mycket lägre än det du hade vid skapningen. Har det stigit igen har du förmodligen tumörvävnad kvar och kommer då få cellgifter. Det är det som de flesta här har råkat ut för, inklusive mig själv.
Men det går, det också!
Här går att läsa om vanlig druvbörd: http://sv.wikipedia.org/wiki/Druvb%C3%B6rd
Den engelska wiki-sidan är också jättebra.
Fråga om det är mer du undrar över!
Vi hjälper dig så gott vi kan!
Många kramar