• Skumboll

Matvägran på "riktigt", del 13

Del 13! 

Tidigare trådar;
    1. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m13956846.html 
    2. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m16802966.html 
    3. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20299331.html 
    4. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23425827.html
    5. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26885338.html
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m32132817.html 
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m37527895.html
    8. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m40059656.html
    9. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m42765681.html
    10. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45209504.html
    11. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47623302.html

Vårt hemliga krypin, bara för inbjudna läsare; exanimo.forum24.se/exanimo.html
    ♥ Simon ♥
  • Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13
  • En Dum En
    Seldonia skrev 2010-04-23 08:40:08 följande:
    Kikar in en snabbis. Hemma på permis över helgen då min man tagit natten på avd med E. Inte särskilt skoj att vara inlagd höggravid med ett litet skrutt som måste lämna prover var annan timme dygnet runt. Blir inte så mycket sova för någon!I natt har jag lyckats sova fem timmar i sträck, vet inte när det hände senast!Snart dags att knalla upp till sjukhuset igen, så att maken hinner hem och sova inför nattpass på jobbet. Ibland undrar jag vad vi håller på med egentligen! Vi kan inte vara riktigt kloka någon av oss. Njurar och lever krånglar för E, och bukspottskörteln vill inte vara med så det är insulininställning och sprutträning för fullt för hela familjen.
    Oj oj oj. Det lät inge roligt alls. Lycka till!!!
  • Skumboll

Men så tråkigt att höra Sofia! Hoppas hon mår bättre snart och att man får ordning på insulinet. 

Skönt iaf att du fått sova och att du slipper ta all sjukhustid själv, alltid något!
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Pipen; Ja, man kan ju tro att hab skulle ha alla specialiteter i "huset" men så har inte jag heller upplevt det. Nu är iofs hab som vi går på enbart inriktat på autism men kuratorn kände till ETT barn som har sondmatats. Och hon har jobbat där sen det startade. Så, vi har ju kvar nutrition, dietist, läkare, ögon och allt sånt på sjukhuset. Sjukgymnast, arbetsterapeut och psykolog finns på hab (kuratorn också men hon ska bytas ut illa kvickt, kommer kontakta sjukhusets kurator istället som är tusen gånger bättre). 

Ibland undrar man ju vad syftet är att man nu ska dela upp det så, det blir bara omständigare för oss. 
    Igår skickade jag iväg ett långt mail till förskolenämnden i kommunen ang vårt problem med förskoleplats. Jag hotade lite med medier och annat så får vi se om det händer något. Vi har hållt på med förskolefrågan i ett år nu och vi har inte kommit någon vart, nu är jag less! Händer inget tänker jag anmäla till skolinspektionen och sen gå till tidningen. 
    ♥ Simon ♥
  • Preppy

Skumboll: Helt rätt. Det får f*n vara nog någon gång. De måste ju fatta att ni måste leva också. Någon måste ju förstå att man inte kan vara hemma utan pengar när barnet egentligen borde ha fått vara på ett bra dagis sedan ett år tillbaka. Tycker att du absolut ska ta detta så långt det behövs. Men åhhh vad ska man med Hab till då?? Känns ju bara ännu omständigare. Vi har ju inte träffat läkaren där ännu men jag fiskade lite med logopeden: "Ja han är ju väldigt erfaren...." men inget mer sa hon. Tycker det verkar vara ett lite halvdåligt utlåtande. Vill inte ha en dålig läkare...

Sofia: Nej vad tråkigt. Hoppas verkligen att det "går till sig". Vad tror de på sjukan? Har de ingen aning eller är de något på spåret? Så jobbigt att vara gravid dessutom. Hur orkar ni? Jag fattar inte. Stora kramar till er.

• Skumboll

Pipen: Ja, de bryr sig inte över huvud taget om att de klantat sig rejält och att jag pga det blivit av med jobbet. 

Nu kommer inte S gå mer än maximalt 15 timmer på dagis och inte ens det kan de hjälpa till med. Helt värdelöst!
    Haha, alla vet vi ju att erfaren inte är detsamma som bra. Men du får väl ge honom en chans. Det värsta är väl att på de flesta hab så finns bara en läkare, så det är inte så lätt att byta heller. 
    ♥ Simon ♥
  • michiara
    Seldonia skrev 2010-04-23 08:40:08 följande:
    Kikar in en snabbis. Hemma på permis över helgen då min man tagit natten på avd med E. Inte särskilt skoj att vara inlagd höggravid med ett litet skrutt som måste lämna prover var annan timme dygnet runt. Blir inte så mycket sova för någon!I natt har jag lyckats sova fem timmar i sträck, vet inte när det hände senast!Snart dags att knalla upp till sjukhuset igen, så att maken hinner hem och sova inför nattpass på jobbet. Ibland undrar jag vad vi håller på med egentligen! Vi kan inte vara riktigt kloka någon av oss. Njurar och lever krånglar för E, och bukspottskörteln vill inte vara med så det är insulininställning och sprutträning för fullt för hela familjen.
    men åh vad jobbigt för er hoppas ni får komma hem snart ändå. Kramar till er!
  • anna777

Hej tjejer
    Tänkte vända mig till er med en fråga
    Väninnans baby (1 år) fick en sond  nu i helgen och ska nu sondmatas och koncentera sig på att ät-träna istället för "överlevnads"äta. Veslejenta har reflux och har nu så stark kräkreflex att nästan ingenting kommer ned . Vi bor i norge men den familjen ska snart flytta till Umeå och där ska lilltjejen förhoppnigsvis börja på dagis till hösten
     Är det någon som vet om man kan få assistent på förskola som hjälper till med ät-träning och sondmatning. Är det svårt eller måste man bereda sig på en fight med kommunen?
    Har varit borta från sverige ett tag men har egentligen inga jättehöga föhoppningar, har kommunerna skyldighet att tillrättalägga eller hur är det?

Kram på er

• Preppy

anna777: Hej! Jag bor i Umeå och har en liten kille med knapp. Han har sondmatats på dagis i över ett år nu. Det har gått bra att få resurspeng till honom. Han har ingen assistent men resurs och nästan alla på dagis kan sondmata och han är nästan alltid med sin "speciella fröken". Jag har inte fått uppfattningen att de ättränar med honom, han får alltid sitta med och de jobbar efter det jag sagt till dem. Han får lite kräm att kladda med. Skulle jag vilja att de jobbade mer aktivt med honom tror jag att de skulle ställa upp. Säkert olika från dagis till dagis. Har de bara ett bra läkarintyg så går det säkert bra att få resurs.

• caspersmamma 08

behöver ett litet råd från er.

När jag tejpar Caspers sond så har jag ju alltid en honungsplatta längst under för att den ska skydda kinden från tejpen men nu funderar jag på om man verkligen behöver den för det är ju mycket svårare att byta tejpen där honungsplattan är och när jag gör det måste jag byta honungplattan också och under den på kinden är det ju alldeles rött och man märker på Casper att han tycker att det gör ont när man tar bort den,
    Närmast näsan har han bara en tejp bit som jag får byta med jämna mellan rum och där är det nästan aldrig några problem att byta och han är aldrig röd.

Så det jag undrar är om det går bra att skippa honungsplattan.

Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13