Matvägran på "riktigt", del 13
Ohhh! först ut.
Skumboll: Vadå, var det där ett hån mot mig..... A äter ju bara neocate, tänk det + fiskolja..
Ohhh! först ut.
Skumboll: Vadå, var det där ett hån mot mig..... A äter ju bara neocate, tänk det + fiskolja..
meku: Tror att Happuy var väldigt nöjd med folke. Visst har Troll också varit där?
Härligt härligt, A tillbaka på dagis. Det blev inget mer än lite feber i ett par dagar + obligatoriska kräkningarna då förståss. Han vill ha mackor heeeeeela tiden och det ska vara "möj och ossss" på macksen. Skulle inte ha något emot att bre de mest konstfulla mackor om det inte var så att han bara tittar på den färdiga mackan och säger "nä mätt". Frustration! Han ger sig inte förrän jag gjort mackorna heller. Hi hi hi, han är lite kul ändå....
En Dum En: Urk, det där låter tufft. Man har ju roligare saker att pyssla med om dagarna. Man får väl hoppas att ALB skärper till alla sina rutiner nu när det faktiskt gått så dåligt ett par gånger. Känns som att de måste det nu och då är det nog lugnt för er när det blir dax.
Skumboll: Hej hej! Skönt att febern är lägre i alla fall! Lite ot här men oj vilken fin tröja jag sydde färdigt idag. Till storflickan. Har inga batterier i kameran men jag hojtar när det finns bild. Är såååååå nöjd. Kom över ett sjukt tyg. Brunt med vita prickar och sen på ena halvan ett galet blommönster. Jag kliade mitt huvud i tygaffären vill jag lova. Sen kom jag på hur jag skulle göra......fortsättning följer.
Hej hej!
Ni verkar uttråkade...
Vi ska till Habben snart för info-möte. Ska bli lite spännande. Sen har vi tre träffar med logopeden där även ett par andra liknande ungar ska vara med. Ska se om de kan peppa varandra att äta lite.......yeah right, men kul att träffa andra i alla fall.
Sen har vi dubbelbokat ögonmottagningen. Måste ändra tid igen, suck. Blir lite intensivt en tid. Vi ska även med I till sjukgymnasten snart. Blir nog prat om hur hon ska klara att börja 6:års tror jag.
Lite från oss, här snöar det. Jätteroligt.
Skumboll: Tack. Jag är nervös. Känns som att man lagt alla ägg i Hab-korgen nu.
Carro: Fy vad läskigt. Vår kille har ju aldrig behövt antibiotika ännu så jag trodde det var lugnt. Såg sen att man kunde ha problem med virus och svamp istället ........suck. Måste nog kolla med hans doktor ändå, bara så de inte missat detta. Tack för info. Lycka till med pluggandet!
Carro: Ehhh jag vi har ju alla här inne erfarenhet av det trevliga släkte som kallar sig läkare. Extra tack!
Skumboll: Ohh så kul med en massa skrymmande grejor som man inte egentligen vill ha och inte har plats för. Vi stuvar in allt vårt under trappen. Det är en ursnygg öppen fulfurutrapp så det syns och blir dammigt med. UUuuunderbart och genomtänkt.
Skumboll: Jag vill ha en bild på pumpen! Pronto! Vi har helt enkelt satt fast våran i spjälorna i sängen. Satt en karbinhake att hänga maten i. Ser inte klokt ut! Undra när lilleman ska få slippa sin spjälsäng. Han känns så bebis och jag vill inte att han ska ramla ur en vanlig säng, han klättar så dåligt så han skulle säkert göra sig illa om det bara är en sarg runt sängen. Sen har vi ju slangh*lvetet som han säkert skulle försöka springa ifrån fast den sitter fast. Hmmmmm han har snart växt ur sängen.
Michiara: Men vad ledsamt. Det är ju inte kul med EP. Skönt att de har koll på det åt minstone. Verkar ju som att de slarvar med allt annat.
Solstrålen: Ja du. Har inte någon aning om vad jag skulle göra. Tror jag skulle fortsätta att kämpa tills han börjar tappa i vikt eller få sämre allmäntillstånd. Inte lätt att råda dock. Kul att det fungerade en period i alla fall!
Här är det magsjuka. Inte kräk utan andra hållet. Skulle kunna sätta pengar på att det är rota för jag och maken är inte sjuka, flickorna som hade det förra året var bara lite dåliga i två dagar men A (som också haft det iof) är jättedålig. Hur många blöjor kan man byta på en dag? Hur står man ut med stanken som liksom ligger över hela huset, det är jätteäckligt. Värst är att han har så ont i magen. Han bara skriker av smärta innan han pruttar ner sig. Stackars lilla gubben. Sova vad är det????
Frisören! Hej! Vi har ju setts förr i astma tråden. Tycker först och främst att du inte ska ta åt dig av de dumheter som sägs att det är föräldrarnas fel. Finns säkert fall men kära någon det är ju inte den enda orsaken,som sjukvården ibland verkar tro. Vår son har astma och reflux. Det är allt de kommit fram till. Inte mycket hjälp och han fyller tre om en månad. Han har aldrig ätit fast eller puread föda men klarat sig på amning och nutra i perioder. Nu har han knapp på magen. Fråga: Vilka undersökningar har gjorts?
mickis: Så tråkigt. Två år med medicin, inte direkt vad man vill ha......KRAM
Solstrålen: Vad bra att de stöttar er från sjukvården. C kände kanske själv att det var dax för sond? Hoppas att det går bättre snart igen!
Skumboll: Ohh en såndär ställning. De verkar ju så sjukt snåla med dem. En granne hade bråkat en hel dag innan hon fick med sig en från sjukan. Suck. De är inte heller snygga dock. Undrar om jag ens vill ha en. Eller jo, om man skulle vilja köra pumpen någon annan stanns. Hmmmm snart Hab-möte. Dax att fixa en önskelista!
Kräkpåsar, kräklakan, refluxkudde, ställning till pumpen, gratis blöjor, en diagnos (ska stå överst så klart) och en massa annat ROLIGT!
Skumboll: Hurra! Trodde hon på din aspirationsteori?
Trulis: Kram! Det var ni verkligen värda!
Lemco: Oj oj oj! Det där låter ju nästan exakt som min grabb. Håller med alla: De måste göra en pH-mätning för att kolla om han har reflux. Vår kille har det och när jag förde det på tal hade läkaren inte ens tänkt tanken.
Hoppas att alla som känner oss inte tycker att jag är tjatig men jämför med vår historia:
Inte tidigt född, vägde 4200 g. Började gå ner ganska snabbt, vi försökte med ersättning men han bara kräktes då. Han vaknade var annan timme tills han var 7 månader och sen typ 4-5 ggr natt. Vi fick astmamedicin för han hostade och kräktes hela nätterna. Reflux och ev mjölkallergi blev diagnostiserat när han var ca 18 mån. Han har ätit bra en period. Från 8 mån till 12 mån dock bara ersättning och små små portioner. Första tiden 75 ml åt gången och nu är vi uppe i 150 ml/gång. Han blev dock jättemycket sämre kring 18 mån och slutade helt att dricka. Vi fick då äntligen sond och senare knapp för att kunna ge tillräckligt med mat.
Att din son inte vill pussas är ju ett typiskt tecken för att han är känslig i munnen/läpparna. Vår kille gillar inte det men jag tränar honom ; ) Jättesvårt att borsta tänder och han äter ingen fast mat alls. Inte ens gröt. Vår kille grät mycket och var missnöjd. Ville bara bli buren mm men det blev bättre när han fick näring så att han inte var hungrig jämt.
Han började gå när han var ca 15 mån och sa nästan inget förrän han var 2år och 8 mån. Hoppas att de tar er på allvar nu så att ni får någon rätsida på detta.
bubbla: Huga huga. Låter ju jättejobbigt. Tänk dock på att han faktiskt kan amma, förstår att det är jobbigt att sluta sonda när han liksom inte dricker ordentligt men kan ni inte få mer hjälp med detta från sjukvården? Lite mer hållpunkter på hur länge du törs svälta honom mm. Hoppas verkligen att det ordnar sig snabbt.
lemco: Ser att skumboll redan svarat! Vi jobbar i team. Man måste tyvärr bråka med sjukvården en hel del. Hoppas att de lyssnar.
trulis: Jag vill också!
Vi har varit och träffat en neurolog med A idag. Vilken pärla- Äntligen någon som tar tag i saker och ting. Hon ville veta allt. Hur graviditeten varit (ingen har frågat hittills) och allt om A, vad han kan svälja, hur mycket vi kan ge varje gång mm. Hon jobbar även på Hab vilket känns bra. Nu är det klinisk genetik igen, proverna som de stoppade ska tas och allt är igång igen. MR-bilderna ska till KS, de togs för 1 år sedan men nu först......möjligen ett EEG. Hon tror mest på att detta är något medfött, typ syndrom. Hon nämde vissa kännetecken som hon tyckte att han har, öron och ögon är lite speciella. Känns ju inte muntert men underbart att någon äntligen sätter lite fart. Hon påpekade ju att vissa "tillstånd" krävde att man kollade upp vissa saker, vissa syndrom ökar ju risken för andra sjukdomar tex. Jag ville bara pussa henne. Hon hade full koll på allt vi gjort på sjukan och sa att det blir droppar hos ögon nästa gång för att kolla ögonbottnarna. Kanske kanske är vi äntligen på väg mot en diagnos...........