• Preppy

Matvägran på "riktigt", del 13

skumboll: Mähh så trista de kan vara då. Inte skicka med resurspeng....suck. Det tar aldrig slut. Du får bli dagmamma åt S, jag flyttar till storstan och så tar du A med. Får se om det finns något till litet knappmonster som behöver vård. Sen sätter vi ungarna på löplina och syr hela dagarna.......mmmmmm låter mysigt.

Här är det heltossigt. Alla i familjen klarade sin magsjuka på 12 timmar utom A som höll på i tre dygn. Sen var han frisk en dag och sen började han hosta. Jag visste vad som skulle hända så jag var beredd. En hel natt har vi ömsom slumrat och hostat och kräkts. Tror max-sovtiden var 1 timme i sträck. Sen i väg till jobbet. Är såååå trött. Stackars lilla A som är helt medtagen efter magsjukan, nu ska han hosta sönder sin lilla kropp också. Vågen står på samma vikt som i december och han är mager som tusan. Ser nästan lite otäck ut. Satte ner honom på stolen han står och kräkts på typ tio ggr under natten (gallskrikigt och gråtit), i morse kl 6. Då tittade han upp på mig och sa "gomollo mamma". Han är så löjligt gullig mitt i allt hemskt.

• Preppy

Hej Marie!
    Tråkigt att höra hur ni har det. Det är nog ett par av oss som känner igen sig i det du skriver. För oss var det också krångel från start. Vi gick på vägning på barnmott från 4 mån och blev inlagda lite då och då. Det de hittat för oss är astma, reflux och ev mjölkallergi. Vi har också fått gjort den röntgenundersökningen som ni ska göra. De hittade inget för oss.
    Har de kollat om hon är mjölkallergisk?
    Sonden kan irritera slemhinnan lite. För vissa verkar det inte fungera att ha sond, de kräks bara. Blir det mycket större mängder mat ni får i henne med sonden kan det bli problem med magen. Mata ofta och lite i så fall. Är hon allergisk mot t ex mjölk kan det ju vara anledningen till kräkningar.
    När vi fick sond var A 18 månader. Han kom hem och sen började han kräkas och kräkas och jag var helt uppgiven. Tillbaka på sjukhuset visade det sig att han fått vinterkräksjukan. Kan ju vara något magvirus hon fått??
    Ibland kan sonden också sitta fel. För långt ner eller för långt upp och då kan barnen få stora problem med kräkningar. Tycker absolut att ni ska åka in om det inte ger med sig.
    För oss har det tyvärr inte blivit bättre med maten. A är tre år och en tesked glass är vad vi får i honom. Han kan dricka lite ersättning ur nappflaska ibland.
    Vi utreds också för fullt men har inte fått någon diagnos ännu.

• Preppy

Marie: Han har knapp så han sondas direkt i magen. Det verkar som att det tar lång tid att få dit en knapp på de flesta. De väntar så länge det bara går innan de opererar. Blodprov för mjölkallergi visar bara utslag i typ 50% av fallen så jag skulle inte lita på det.

FAN FAN FAN FAN.
    Maken ringde precis, han skulle åka till våran stuga och klippa gräset. Någon har gjort inbrott. Känns så jävla tråkigt. Vår lilla stuga som är vårt andningshål. Vi håller ju på att renovera där så vi hade jättemycke elverktyg där. De har tagit alla sådana och det är värt tusentals kronor. Sen har de varit och snokat i garderoben och snott våra sovsäckar och våra vinterskor. ORKAR INTE DETTA OCKSÅ efter en natt utan sömn med lille kräk. Bläääääääääää

• Preppy

skumboll: Vi saknar dig! Jag blir orolig när jag inte ser dig här. Börjar genast fundera på vad som kan ha hänt. Sköt om dig och försök att göra något som du blir glad av. Tycker tipset ovan verkar bra. Hade jag inte gått upp 6 kg sen jag bytte medicin skulle jag nog testa det själv.

Nu har jag fått ut kräklakanen så i kväll ska de testas. Fick även ut en vortex istället för nebunetten. Masken till nebunetten var för liten så all medicin hamnade på överläppen.
    Kors i taket. Jag har även med mig en flaska diflucan. Äntligen får vi ordentlig svampmördarmedicin. Typiskt nog ska han helst ta även denna via munnen. Vi kan dock ge 1 ml i munnen och resten i knappen. Håll tummarna för att det funkar!

• Preppy

michiara: Har jag smittat dig med viktuppgång. Jag har aldrig haft problem. Lyx! Nu med min nya medicin har jag plussat på mig minst 6 kg och ser höggravid ut. Suck....Kräklakanen är KING! Jag ska kolla vad de heter i morgon. Det är lixom frotte mot sidan man har nedåt så att de inte glider omkring och sen fin oblekt bomull mot kroppen. Mellan de lagren ligger någon sorts plast som klarar tvätt i 95 grader. Lilleman verkar inte misstycka och vi har sovit i mycket varma rum senaste dagarna. Han svettas inte mer än vanligt i alla fall.
    Be era nutritionssköterskor skriva ut om ni har kräkbarn!

Kram på er alla i sommarvärmen. Vi är svampfria och Abbe har käkat ett helt smörgåsrån med smör på! Vi trodde ju inte det var sant. Äpple och päron har han också svalt. Hans kräkreflex är mycket svagare och han har inte spytt på 10 dagar (nu ljög jag, han spydde i bilen idag men det var åksjuka)

Ha det bra alla!

• Preppy

Niini: Välkommen hit. Vi verkar ha lite semester i tråden.
    Tyvärr har jag inga tips, inga som fungerat för oss i alla fall.
    Hoppas att alla kommer tillbaka hit efter semestern.

• Preppy

Jihoooo! Det fungerar. Har fipplat igång vårt trådlösa internet i stugan. Har ju inte ens mobiltäckning här men detta fungerar. Låg signal men dock signal.
    Här är det som vanligt nästan. A lyckades svälja en tugga av en mjukbrödsmacka. Han tuggade och tuggade, trodde att han skulle spy flera gånger men tillslut var den nästan helt borta. Han kräktes dock nästan sen för det blev lite "frön" eller småbitar kvar i tänderna. Fick lite panik där. Det är i alla fall ett framsteg.
    Har fått borsta tänderna på honom riktigt ordentligt. Hoppas att han inte fått några hål under den långa tiden utan tandborstning. Har ni det bra allihopa??

• Preppy

Hej!
    Länge sedan sist.

Grattis Michiara! Jag blir så glad.

Ell: Ja vi har löst det så att en vuxen alltid sover i Abbes rum. Vi måste ge hela 500 ml på natten för att han ska gå runt så vi kan inte bara ha på pumpen en del av natten. Det är dock så skönt mot förr så det finns inte. Han vaknade ju 5 ggr per natt och ville ha sondnäring innan. Nu vaknar han 2-3 ggr men det räcker oftast med att trösta lite. Visst snurrar han in sig i slangen ibland men det är ingen större fara. Vi kopplar på när han somnat och sen får den gå i 10 timmar. Det har hjälpt oss oerhört och nu väger han ganska bra vår lilla mask.

Hoppas ni kommer fram till rätt lösning för er. Kram

• Preppy

Solstrålen: A klarar inte några stora mängder åt gången. Vi ger max 150 ml/per mål och det tar ca 1 timme. Det måste ju gå en tid mellan målen också. Vi får i mellan 6 och 7 dl under dagen och då måste 5 dl i under natten. Ger vi mer mat på dagen kräks han bara.

Kanske dax för en liten uppdatering. Vi är ju nu inskrivna på habben och det är bra. Får basängträning och har en gullig logoped. Hon visade en film av Abbe för Ingalill Ek och vi fick en massa bra tips. Lilleman kan nu tugga och svälja både mackaroner och äppelbitar! (Typ tre stycken på en middag men ändå). Han vägrar fortfarande att ta något enklare som puré i munnen men visst är vi på väg!
    Vi fick inga svar från genetiken denna gång heller, han var ju 90% säker på att vi skulle få diagnos men icke. Vi ska träffa dem om två år igen. De vill inte riktigt släppa honom i och med att han har en del tecken som tyder på kromosomavvikelse.
    Vi kunde vara utan alla mediciner i tre månader! Nu är vi dock tillbaka på allt, pulmiort, airomir, singulair och nexium. Jag ser dock ljuset!
    Abbe kräks inte varje dag längre utan några ggr i veckan och har även sovit hela nätter, sällsynt men han kan.

Hoppas ni andra mår bra!

Skumboll: Du får alltid svara för mig! Du gör det så bra.

Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13