• Skumboll

Matvägran på "riktigt", del 13

Del 13! 

Tidigare trådar;
    1. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m13956846.html 
    2. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m16802966.html 
    3. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20299331.html 
    4. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23425827.html
    5. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26885338.html
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m32132817.html 
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m37527895.html
    8. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m40059656.html
    9. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m42765681.html
    10. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45209504.html
    11. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47623302.html

Vårt hemliga krypin, bara för inbjudna läsare; exanimo.forum24.se/exanimo.html
    ♥ Simon ♥
  • Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13
  • Skumboll

Du ska se att det kommer gå jättebra om hon får sond! Du och hon kommer lära sig snabbt vad som gäller. Och är det något du undrar över så finns vi ju flera här att svara på frågorna! 

Är det för astman du har vb? Hur mycket har du? Märker du sedan att sonden blir långvarig kan du ju komplettera ansökan med ett nytt läkarintyg.
    Kram till dig med!
    ♥ Simon ♥
  • Frisören
    Skumboll skrev 2010-05-01 11:50:24 följande:
    Du ska se att det kommer gå jättebra om hon får sond! Du och hon kommer lära sig snabbt vad som gäller. Och är det något du undrar över så finns vi ju flera här att svara på frågorna!  Är det för astman du har vb? Hur mycket har du? Märker du sedan att sonden blir långvarig kan du ju komplettera ansökan med ett nytt läkarintyg. Kram till dig med!
    Vi fick 1/2 VB. Hon har ju följande diagnoser med tillhörande medicinering:

Svår infektionsutlöst astma
    födoämnes allergier (även luft buret)
    reflux
    kronisk förstoppning
    sömnapné
    affektkramper
    svåra atopiska eksem 

Ja, jag tror kanske, alltså nu är det inte ens säkert att hon kommer behöva sond ifall det nu vänder. Men isf tror och hoppas jag att hon får ligga inne så ssk kan hjälpa till att sonda osv. Jag kan verkligen inte ta mer just nu.
    Dessutom tror jag att de vill sätta in sond för att bryta cirkeln helt enkelt. Hon är ju verkligen inte pinnsmal, men så växer hon ju inte heller.

Hon är som sagt nu 18 mån vikten är 9100 och 75 cm. Så hon är iaf propertionerlig, men jag oroar mig just att hon inte får i sig den näring hon behöver främst för hennes hjärnas utveckling och den fysiska.
    Så på ett sätt vore det faktiskt skönt med sond...
  • Skumboll

Frisören: Jag tror också att den pressen som du känner med maten kommer släppa med sond och att du kommer orka mer! Tror alltså inte bara att det kommer gynna henne utan även dig, för jag vet så väl hur trött man är mentalt. 

Vi ger ju simon 4-6 måltider/dygn. Det som är skönt är ju att veta att han får i sig det han behöver oavsett. Jag känner ingen press på mat alls längre och det är en ren befrielse!  
    ♥ Simon ♥
  • caspersmamma 08

skumboll- tar S någonting i munnen eller får du sonda allt?

Det gick bra att Sonda nu idag så vi har inte behövt byta sond.

Frisören- Jag tycker det är jätte skönt dom dagarna/veckorna C äter allt och bra genom munnen, men hans sond är min bästa vän för den finns alltid där och hjälper min son att må bra.

Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
  • Skumboll

Solstrålen: Han kan äta något chips eller typ två kvadratcentimeter av en knäckebrödsskiva, suger lite på mjukt bröd och tar ett par skedar kaffe i munnen. Men sen är det typ stopp. Han visar ofta att han är intresserad och kan hålla i maten med händerna vilket är ett stort steg men mer än såhär är det ju inte. När han blir sjuk kräks han ju bara han ser mat/mig äta och sen får vi börja om från noll igen. 

Skönt att du slapp byta sond! Det gör man ju gärna inte i onödan.
    ♥ Simon ♥
  • Preppy

anna777: Så lite så!

Frisören: Hm man tycker ju att hon borde få det lite lugnare om ni kan sonda. Visst är det en ny värld men man lär sig snabbt. Vi fick ligga inne en natt, lite väl kort kan jag känna men vi fixade det. Det är så skönt att kunna ge det de inte kan/orkar äta själva.

solstrålen: Tyyyypiskt.

Ell: Kul att höra ifrån er! Så roligt att det går bra.

Skumboll: Jag orkade inte planera ett bröllop med ett friskt barn. Smart att ha god tid på er. Vi körde borgerligt. Bjöd bara mammor och pappor och syskon, några snyltare kom med men litet och enkelt. Kan känna att man kanske skulle vilja ha gjort det som ett riktigt pangbröllop, har en kompis som planerar ett sådant men huga vad det kostar. Då köper jag nog en cover pro och en hel del tyg för pengarna istället.....

• Preppy

Frisören: Grattis!!!!! Stackars liten som var så dålig att hon helt enkelt inte orkade. Hoppas att det håller i sig nu.

Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13