• Skumboll

Matvägran på "riktigt", del 13

Del 13! 

Tidigare trådar;
    1. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m13956846.html 
    2. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m16802966.html 
    3. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20299331.html 
    4. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23425827.html
    5. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26885338.html
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m32132817.html 
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m37527895.html
    8. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m40059656.html
    9. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m42765681.html
    10. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45209504.html
    11. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47623302.html

Vårt hemliga krypin, bara för inbjudna läsare; exanimo.forum24.se/exanimo.html
    ♥ Simon ♥
  • Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13
  • Skumboll

Solstrålen: Kan du inte försöka göra rent sonden med bubbelvatten eller cola eller något så kanske du slipper byta sond just nu? Skönt att kinden börjar bli bättre, det är ett himla meck med tejper. 

C tycker inte om något barnprogram eller så? Senaste tiden har S vägrat att sitta i köket när jag sondat så ofta får han nu sitta framför något barnprogram. Inte för att han sitter still men jag slipper springa i 280 i alla fall...
    Tack förresten, det ska bli roligt! Men jag tänker inte bara på det roliga faktiskt, jag tycker det är viktigt rent juridiskt sett när vi har barn tillsammans. Vi är visserligen förlovade sedan fem år och har bott ihop nästan lika länge men har inget samboavtal, så nu sa jag det att antingen gifter vi oss eller så skriver vi ett ordentligt avtal. Min gubbe känns lite som din "varför ska jag gifta mig, bla bla bla" men nu har jag i alla fall tagit tag i saken även om det känns grymt oromantiskt!
    Vi funderar på att slå på stort men fy h-vete vad det är dyrt! {#lang_emotions_money_mouth}{#lang_emotions_money_mouth}
    ♥ Simon ♥
  • caspersmamma 08

Skunboll nej Casper tittar inte på tv och det har aldrig varit några problem förut att sonda men idag är han helt upp i varv ska springa fram och tillbaka in och stänger jag dörren blir det världens liv och han lägger sig på golvet och skriker.
    Ska prova och sonda igen nu till middagen och se hur det går då. Jag hade i havremjölk istället för vatten/ersättning och det kanske är därför det inte gick.

Jag och sambon har varit förlovade och sambos i snart 13år

Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
  • En Dum En

Skumboll: jag tror min kompis hade mottagning där. Dom gifte sig i Bromma kyrka.

• Skumboll
    En Dum En skrev 2010-04-30 17:32:43 följande:
    Skumboll: jag tror min kompis hade mottagning där. Dom gifte sig i Bromma kyrka.
    Var hon nöjd? 
    Vi ska inte gifta oss i kyrka, kommer ha vigsel på samma ställe som festen... så man vill ju gärna hitta det perfekta stället!
    ♥ Simon ♥
  • Frisören

Skumboll: Grattis! SÅ roligt!

Vi hade planerat att gifta oss nu i mars, men jag avbokade det, eftersom det var så mycket med H och studier osv. Det vart liksom inte en kul grej, utan bara stress- så vill inte jag gifta mig!

Här hemma går det inge vidar. Jag har så ont in min mage eftersom jag oroar mig så för H. Vi var hos vår läkare, Anders ( lung och allergi) nu i veckan, och H har tappat ytterliggare 400g på tre veckor. Hon väger alltså precis på grammet lika mycket idag som hon gjorde för ett år sedan. Inte så kul!

Hon fick en tre dagars betapred kur i ett försök att vända det hela, och hoppas på att aptiten kommer då till en följd av lättare andning. Hon är risig i astman nu alltså.

Så nästa vecka ska har vi tre besök på samma dag, först sjukgymnast, sedan dietist och sist Anders. Har hon minskat ytterliggare så blir det sond sa han.

Men hur fungerar det då? Ni sondar själva skriver ni. Hur gör man då, rent praktiskt? Jag tänker också att sonden inte kommer få sitta ifred (om kvar alls) så måste man ligga inne i början tills jag och hon har vant oss?
    Jag har absolut NOLL erfarenhet av detta, så jag vore ytterst tacksam för all fakta som finns att få.

Hoppas ni haft en trevlig valborg!

• Frisören

Hittade precis en bra och infromativ sida. Gud vilket pyssel det är!

Har ni VB på era barn? Hur får man i dem maten under så lång tid som 30 min, måste de sitta stilla?

Tog det lång tid innan ni och ert barn vande sig? Behöver man ligga inne i början för att lära sig om sonden som vid ex. diabetes? Kan man ge vanlig mat samtidigt eller sitter sonden i sägen? Vad gör man om barnet drar ut sonden? Många frågor...

• Ell

Hej! Länge sen jag var in på denna tråd nu, del 11 tror jag den var på då. Vill bara skicka lite pepp och hopp från oss som hade det helt omöjligt! Junie sondades från födseln (prematur på 613 gram) fram tills hon var 1 år. Hon åt via munnen ca 10% under ett helt år. Hon totalvägrade allt. Jag var helt knäckt och vi hade det urjobbigt med jättemycket kräkningar, viktnedgångar och strul. Nu är hon 1.5 år och är fortfarande en liten tjej, strax över 8 kg men hon äter allt via munnen. Det vände verkligen från en dag till en annan, vi erbjöd alltid mat innan vi skulle sonda och helt plötsligt ville hon ha. Och sen dess har det gått bra. Dock har hon verkligen fått börja från början med superslät bebismat och det är först nu hon börjar kunna tugga i sig små tuggor kex/äpple och sånt. Hon äter bara barnmat och barngröt på dagarna men hon ÄTER i alla fall.

Så ge inte upp, ni är bäst alla kämpande mammor! {#lang_emotions_sunny}

♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilmer & Junie ♥¸.?°´¯) ♥
  • Skumboll

Frisören: Tack! Vad trist att det inte blev något bröllop för er. Men jag förstår, inte vill man stressa fram något halvdant när det är tufft med barnet. Vi har nu planerat bröllop till nästa sommar, då har vi god tid på oss och förhoppningsvis hittat en avlösare till lilleman som kan ställa upp och vara med på bröllopet så vi slipper oroa oss för honom den dagen. 

Trist att höra att dottern gått ner ännu mer. Sond kanske låter övermäktigt men det är inte särskilt krångligt egentligen. Det är som med allting annat, en vanesak! 
    Hur lång tid det tar att mata beror på vad barnets mage klarar och hur stor mängd som ska ner. Det kan ta allt från 15 - 45 minuter. Man kan mata antingen för hand med en stor spruta eller med en pump som barnet är kopplad till under måltiden. Visst är det väl en fördel om barnet sitter still, kanske mest för förälderns skull, men det är inget tvång. Simon tex springer ofta runt när jag matar honom, jag får såklart springa efter men det går alldeles utmärkt. 
    Sonden tejpar man hårt på kinden och försöker se till att det inte går att slita loss men visst händer det att barnet drar ur sonden ändå. Då får man åka tillbaka och sätta i den igen. Om sonden bli långvarig kan du be att få lära dig att sätta den själv, då gör du det själv hemma om hon skulle dra ut den. 
    Huruvida man behöver ligga kvar på sjukhus är olika. Vi låg nog kvar ett dygn bara för att få upp vätskebalansen och se så att magen klarade av maten. 
    Simon har aldrig pillat på sonden egentligen. Just i början tyckte han att den kliade lite men han har aldrig försökt att dra ut den. 
    Och ja, det går alldeles utmärkt att ge barnet mat via munnen även om man har sond!!
    Vi har VB, men det är ju dels för simons autism och dels för sondmatningen. Jag har för mig att jag har läst att behovet av tillsyn och vård måste vara längre än 6 månader för att man ska kunna få VB. 
    Fråga på, jag svarar på det jag kan!
    ♥ Simon ♥
  • Frisören

Tack för ditt svar skumboll.

Jag har VB till H för, jag fick beviljat för ett helt år alldeles nyligen. Jag tänkte mer på er andra som lägger ner så mycket tid på att sonda och allt vad som hör därtill. Ni ska ha VB hela bunten ju!

Tack för dina rader, det kändes väldigt uppmuntrande att läsa!

Kram till dig.

Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13