• Skumboll

Matvägran på "riktigt", del 13

Del 13! 

Tidigare trådar;
    1. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m13956846.html 
    2. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m16802966.html 
    3. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20299331.html 
    4. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23425827.html
    5. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26885338.html
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m32132817.html 
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m37527895.html
    8. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m40059656.html
    9. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m42765681.html
    10. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45209504.html
    11. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47623302.html

Vårt hemliga krypin, bara för inbjudna läsare; exanimo.forum24.se/exanimo.html
    ♥ Simon ♥
  • Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13
  • Preppy

En Dum En: Jag kan ju bara tala av egen erfarenhet. Vår grabb dricker ibland sin sondnäring nästan själv. Vi kanske bara behöver sonda 1/3 och då är han frisk och glad och pigg. Sen när han är sjuk måste vi sonda allt och vi får inte ens i honom allt. Man märker att han mår illa och hulkar och kräks om vi inte slutar. Kan det inte vara lite samma för er kille? Att han helt enkelt måste vara hundra pigg för att klara av att äta? Jag tror att de gärna sätter stämpel på att det är psykologiskt när man vet att barnet kan äta och de helt enkelt inte kan komma på det verkliga felet. Jag kan äta men jag hade gått ner 1 kg när jag var i v20. Det var ju inte psykologiskt utan för att jag mådde så illa. Undra om våra barn skulle kunna äta bättre om de fick medicin mot illamående?? Självklart blir det ju psykologiskt när de märker att de mår illa av mat så visst det finns ju med.

Skumboll: Kan inte hjälpa med vägbeskrivning men du får gärna skicka en macka till mig.........älskar surdegsbröd. Såg om ert shoppingäventyr......huvva

• Skumboll
    Preppy skrev 2010-04-19 14:54:16 följande:
    Skumboll: Kan inte hjälpa med vägbeskrivning men du får gärna skicka en macka till mig.........älskar surdegsbröd. Såg om ert shoppingäventyr......huvva
    Här kommer en macka........ ta emot!! 
    ♥ Simon ♥
  • En Dum En

Vår sköterska verkar vara en av dem som sitter fast i Europa nånstans och inte kommer hem pga askmolnet. Hon ska vara tillbaka i morgon bitti hoppas jag.

Jag känner mig helt kluven här. Enligt gastro så skulle det vara ett övergrepp att sätta tillbaka sonden och han ska istället ha dropp. Jag känner att jag inte tänker låta dom ge honom dropp. Det vore bara obehag i onödan. Han kommer inte öppna munnen inom beskådlig framtid. Att då ge dropp till ett barn som inte kommer äta ändå.....ska dom ge dropp varannan dag då???? Icke. Hur mycket vätska behöver en 2-åring per dygn? Nu vill han inte dricka. Han har druckit 150 ml kl 10 imorse. Nu vill han inte dricka nånting alls. Han borde vara hungrig men vill ändå inte ha. Han slutade äta fil förra tisdagen och han är så gnällig. Det är så jobbigt.

• Skumboll
    En Dum En skrev 2010-04-19 16:37:31 följande:
    Vår sköterska verkar vara en av dem som sitter fast i Europa nånstans och inte kommer hem pga askmolnet. Hon ska vara tillbaka i morgon bitti hoppas jag. Jag känner mig helt kluven här. Enligt gastro så skulle det vara ett övergrepp att sätta tillbaka sonden och han ska istället ha dropp. Jag känner att jag inte tänker låta dom ge honom dropp. Det vore bara obehag i onödan. Han kommer inte öppna munnen inom beskådlig framtid. Att då ge dropp till ett barn som inte kommer äta ändå.....ska dom ge dropp varannan dag då???? Icke. Hur mycket vätska behöver en 2-åring per dygn? Nu vill han inte dricka. Han har druckit 150 ml kl 10 imorse. Nu vill han inte dricka nånting alls. Han borde vara hungrig men vill ändå inte ha. Han slutade äta fil förra tisdagen och han är så gnällig. Det är så jobbigt.
    Men även om C inte är där måste ju någon annan kunna hjälpa er??
    Optimalt bör väl ett barn i tvåårsåldern få i sig ungefär 100 ml/ kg kroppsvikt. MEN, som du säkert vet överlever våra barn långt långt mindre än rekommendationerna. 
    ♥ Simon ♥
  • En Dum En

Jag fick reda på att hon inte ringde upp pga flygtrasslet för ett par timmar sen. Då ringde en annan sköterska och lämnade meddelandet på mitt mobilsvar. Och tydligen ska hon vara tillbaka imorgon bitti och tills dess överlever han.
    Jag har ringt SABH och dom känner också E. Enligt henne jag pratade med så kunde det skynda på peg-operationen om han blev inlagd med dropp. Det kunde sätta press att det är bråttom för man kan inte hålla på och sätta sond och ta bort hela tiden. Det är inte schysst mot barnet. Och jag som har slingrat mig som en daggmask under ett cykeldäck för att slippa operationen................

• Skumboll

Då får vi hoppas att hon ringer i morgon bitti så att något händer. 

♥ Simon ♥
  • En Dum En

Ja men jag vill inte lägga in honom med dropp. Fasar för det. Det var inte så angenämt förra gången.

• Skumboll

Jadu, enligt dem verkar du ju inte ha något val annat än dropp eller svält. Du får väl säga precis som du känner, att du absolut inte vill ge dropp och hoppas på att de kan hitta någon annan lösning. 

♥ Simon ♥
  • En Dum En

Nä dom kan ju inte tvinga mig att ge dropp. Kräver jag sond måste dom sätta det. Men vi får se vad som händer. Om jag trodde att dropp skulle hjälpa skulle han få det men eftersom hans matvägrarperioder varar i månader känns det korkat.

Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13