• Skumboll

Matvägran på "riktigt", del 13

Del 13! 

Tidigare trådar;
    1. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m13956846.html 
    2. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m16802966.html 
    3. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20299331.html 
    4. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23425827.html
    5. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26885338.html
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m32132817.html 
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m37527895.html
    8. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m40059656.html
    9. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m42765681.html
    10. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45209504.html
    11. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47623302.html

Vårt hemliga krypin, bara för inbjudna läsare; exanimo.forum24.se/exanimo.html
    ♥ Simon ♥
  • Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13
  • Skumboll
    Frisören skrev 2010-04-14 20:07:07 följande:
    Tack! Och tack för att jag är välkommen trots att jag/vi kanske inte helt kvalificerar in Men det andra ordet som han använde till pH-mätning är det en annan typ av metod eller bara en synonym? För han nämnde båda.. Jag ska googla lite och se om jag hittar ordet.
    Alla har vi olika upplevelser och det är ju toppen om man kan få hjälp och stöttning av varandra, oavsett situation. Jag talar nog för oss alla när jag säger att vi gärna hjälper till om vi kan...
    Kan inte riktigt komma på vad det andra ordet skulle vara... 
    ♥ Simon ♥
  • meku

Bubbla: Herregud vad jobbigt det låter med sond på den lilla bebisen också! Hur har det gått? Hoppas verkligen att sonden är borta nu. Jag skulle nog försöka ha is i magen och inte mata på i sonden, men det är ju lättare sagt än gjort. Är det nåt jag verkligen ångrar så är det att jag inte försökte lite mer med att amma L i början, trots att de sa åt mig att sluta amma (!!!!) och gå över till sondmatning, för att han inte skulle orka amma. Önskar att jag haft lite mer is i magen och gett amningen lite mer tid. Nu var ju min kille prematur och det är ju inte din, så det kommer säkert att fixa sig!

Ett tips till alla: Föräldraföreningen för prematurfödda barn i Stockholm har en föreläsningskväll den 22 april på Sös om ätovilja och sorgebearbetning. En logoped och en specialpedagog kommer och berättar om hur barnet kan tänkas uppfatta sina svårigheter, hur föräldrarna funderar över och hanterar sitt barn som inte vill äta. Det kan ju vara intressant också för er som inte har prematura barn?

• lemco
    Carro skrev 2010-04-14 02:31:25 följande:
    lemco;Du beskrev till stor del min son, hur han har varitEj mjölkproteinallergi skriver du, har dom uteslutit det på annat sätt än genom pricktest?Min Sam var tydligt allergisk sina 4 första månader och då var jag mjölkfri, sen verkade det gå tillbaks, så jag kunde äta mjölkprodukter igen, han fick inga utslag eller ngt sånt..Hans magonda fortsatte dock och han kunde fortfarande inte bajsa (han är också utredd för Hirschsprung)..Bajsandet kom igång när han var 8 månader (ja, dvs jag behövde inte använda tempen varje dag för att hjälpa honom att bajsa längre, men han var fortfarande förstoppad eller iaf stenhård i magen)..Han fick Nexium en period och ett tag sov han iaf lite bättre på natten.När han var nästan två år så gjordes en gastroskopi som visade att han var irriterad i tarmen och nästan samtidigt så fick han nässelutslag över hela kroppen, det var ändå mjölkproteinallergi.Nutra hade Sam aldrig fått för sig att svälja, plus att (jag vet inte om ngn annan har skrivit det till dig redan) en del med mjölkproteinallergi kan reagera på den även om den ska vara mjölkfri.Så vi fick utskrivet Neocate sondnäring som vi istället gör välling på (man kan slänga i lite vaniljsocker så smakar den "bra")Sam började gå upp i vikt en del och framförallt, magen strulade inte alls på samma sätt längre!Visst, han kan fortfarande vara hård i magen ibland, men på sin höjd så får han lite lactulos isf, snacka om skillnad!Sams matvägran sitter i huvudet, han har asocierat mat med obehag och smärtor.. Nu släpper det sakta men säkert, men det kommer ta lång tid innan han är "frisk"..Det hade kanske inte skadat om ni hade fått testa att ge honom ngt annat, som t ex Neocate för att se om det kunnat hjälpa mot förstoppningar?Hur är det med fiber, får ni i honom några alls (iom han äter gröt)?
    Läkaren vill inte skriva ut neocate, eftersom han e så stor!!!!!!! (16 mån)
    så just nu lever han på sinlac gröt el risdryck/sinlac på natten...

läkaren menar att han måste ju äta vanlig mat... e inte så lätt när han inte kan äta bitar...samt att han kräks av tex hipps från 6 mån, gillar ej smaken...

en annan läkare menar att det e ingen fara att han inte äter, eftersom han ej e underviktig, och tycker att jag ska svälta honom ,och att han då så småningom vill äta...
    tro mig ,det funkar ej, han blir bara ledsen och kräks el gråter tills han somnar...

dumma läkare som inte tar matvägran på allvar...
  • bubbla00

meku: Han äter! Han drog ut sonden själv och sedan åt han nästan ingenting i ett dygn, efter det började han äta lite mer och nu ammar han riktigt bra. Han har gått upp 100 g på två dagar! Nu inser man verkligen hur ett barn bör reagera när man drar sonden, inte alls som med H som aldrig reagerade med hunger när man dragit sonen utan bara levde på som vanligt och gick ner i vikt och blev uttorkad. H har ingen drive alls när det kommer till mat och dryck. 

• Skumboll

Allvarligt, jag dör snart... eller går i alla fall å drar något gammalt över mig snart. 

Nu är enheten som delar ut resurspengar under omorganisation så nu får inte S någon resurspeng som han tidigare blivit lovad = ingen resurs. 
    Var och besökte specialavdelningen i kommunen (den med 10 platser för normala och 4 för funktionshindrade) och jag undrar ju vad de sysslar med. Frågade hur de ställde sig till IBT och då sa hon bara att här sysslar vi med förskoleverksamhet och minsann ingen anpassad träning. Att autismcenter (hab) som rekommenderat det inte kan komma och ställa krav på en förskola på det sättet, den träningen får i så fall föräldrarna sköta själva. 

Vilken jävla BAJSkommun. 
    ♥ Simon ♥
  • lemco

Nu vill min son inte ens äta gröt...sen i sön dricker han enbart:juice på dagtid, samt att han ätit 2 smörgåsrån, på kvällen får jag i honom sinlacvälling...

e d riktigt normalt?
    Det e såå konstigt att på dag tid vill han verkligen inte äta...
    fick i honom 1/2 burk päronpure idag, men han bara vägrar mat,
    samt att han ratar gröten oxå...

hän kräks om man försöker ge honom nåt han inte vill ha,....

vad ska jag göra?

Han e 16 mån...
    Har verkligen försökt allt...

• Preppy

solstrålen: Nej, du ska inte låta det vara. Jag skulle bli jättearg och ledsen om vårt dagis hittade på något så löjligt.

carro: Såå skönt med vanliga doktorn. Den ni hade verkade ju inte riktig i huvudet.

Bubbla: Så skönt att det funkar! Visst inser man att de inte är riktigt ok när de inte vill äta även om de håller på att torka ut eller svälta sig till döds. Skönt att du inte har två sådana. Härligt att liten har ett matsug!

lemco: Ja du. Vi har alla varit där på ett eller annat sätt. Vi fick inte hjälp förrän A gått ner 3,5 kurvor, kissade en gång per dygn i tre veckor och bara ramlade och grät hela tiden. Då var han 18 mån. Hoppas verkligen att ni inte ska behöva gå så långt. Tyvärr verkar sjukvården inte fatta. Har ni träffat logoped? Dietit? Om inte så kan du absolut kräva det och dessa personer träffar ju barnet under en längre tid än läkaren och får ju också se barnet i matsituationen. Det var vår dietist och logoped som slog larm så att vi fick sond. Testa med det. Kram!

Skumboll: Örghhhh är allt jag har att säga. Vi fick veta på Habben att A skulle ha haft sänkt avgift för att han är ett specialbarn. Hmmm den har de allt lurat oss på. Barn med särskilda behov ska ha 15 h gratis. I alla fall i vår kommun. Det har vi inte fått.....men nu ska de få höra.

Vi blir med all sanorlikhet inskrivna på Hab. Känns bra. Det blev snack om avlösare och annat men jag är inte riktigt där i huvudet. Snart kanske. Vi kommer nog inte att få ha kvar den braiga doktorn vi träffade i måndags, det var bara ett lycko att någon avbokat en tid. Hoppas att neuro på Hab är lika bra.

• Skumboll

Pipen; Åh, men det hade ju jag kunnat berätta för dig (om jag bara visste att ni betalat för de 15 timmarna). Det står nämligen i skollagen och gäller i alla kommuner... fast det är klart, det är inga kommuner som frivilligt går ut med informationen så det är sällan något man vet om. Bara säga att ni ska ha det retroaktivt!

♥ Simon ♥
  • lemco
    Preppy skrev 2010-04-15 20:54:34 följande:
    solstrålen: Nej, du ska inte låta det vara. Jag skulle bli jättearg och ledsen om vårt dagis hittade på något så löjligt.carro: Såå skönt med vanliga doktorn. Den ni hade verkade ju inte riktig i huvudet.Bubbla: Så skönt att det funkar! Visst inser man att de inte är riktigt ok när de inte vill äta även om de håller på att torka ut eller svälta sig till döds. Skönt att du inte har två sådana. Härligt att liten har ett matsug!lemco: Ja du. Vi har alla varit där på ett eller annat sätt. Vi fick inte hjälp förrän A gått ner 3,5 kurvor, kissade en gång per dygn i tre veckor och bara ramlade och grät hela tiden. Då var han 18 mån. Hoppas verkligen att ni inte ska behöva gå så långt. Tyvärr verkar sjukvården inte fatta. Har ni träffat logoped? Dietit? Om inte så kan du absolut kräva det och dessa personer träffar ju barnet under en längre tid än läkaren och får ju också se barnet i matsituationen. Det var vår dietist och logoped som slog larm så att vi fick sond. Testa med det. Kram!Skumboll: Örghhhh är allt jag har att säga. Vi fick veta på Habben att A skulle ha haft sänkt avgift för att han är ett specialbarn. Hmmm den har de allt lurat oss på. Barn med särskilda behov ska ha 15 h gratis. I alla fall i vår kommun. Det har vi inte fått.....men nu ska de få höra.Vi blir med all sanorlikhet inskrivna på Hab. Känns bra. Det blev snack om avlösare och annat men jag är inte riktigt där i huvudet. Snart kanske. Vi kommer nog inte att få ha kvar den braiga doktorn vi träffade i måndags, det var bara ett lycko att någon avbokat en tid. Hoppas att neuro på Hab är lika bra.
    Men fy vad fruktansvärt...varför ska det behöva gå så långt innan man får hjälp?
    det borde ju vara bättre att få hjälp innan!
    vad gör man hos en logoped?
    dietisten tog mig inte på allvar eftersom han ej är underviktig än...
    hon menade att så länge han dricker e allt frid o fröjd...
  • lemco
    meku skrev 2010-04-14 22:18:59 följande:
    Bubbla: Herregud vad jobbigt det låter med sond på den lilla bebisen också! Hur har det gått? Hoppas verkligen att sonden är borta nu. Jag skulle nog försöka ha is i magen och inte mata på i sonden, men det är ju lättare sagt än gjort. Är det nåt jag verkligen ångrar så är det att jag inte försökte lite mer med att amma L i början, trots att de sa åt mig att sluta amma (!!!!) och gå över till sondmatning, för att han inte skulle orka amma. Önskar att jag haft lite mer is i magen och gett amningen lite mer tid. Nu var ju min kille prematur och det är ju inte din, så det kommer säkert att fixa sig!Ett tips till alla: Föräldraföreningen för prematurfödda barn i Stockholm har en föreläsningskväll den 22 april på Sös om ätovilja och sorgebearbetning. En logoped och en specialpedagog kommer och berättar om hur barnet kan tänkas uppfatta sina svårigheter, hur föräldrarna funderar över och hanterar sitt barn som inte vill äta. Det kan ju vara intressant också för er som inte har prematura barn?
    kan matvägran hänga i hop med att dom är för tidigt födda?

Min kille är inte jättemkt för tidigt född, 1 mån...
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13