• Skumboll

Matvägran på "riktigt", del 13

Del 13! 

Tidigare trådar;
    1. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m13956846.html 
    2. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m16802966.html 
    3. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20299331.html 
    4. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23425827.html
    5. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26885338.html
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m32132817.html 
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m37527895.html
    8. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m40059656.html
    9. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m42765681.html
    10. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45209504.html
    11. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47623302.html

Vårt hemliga krypin, bara för inbjudna läsare; exanimo.forum24.se/exanimo.html
    ♥ Simon ♥
  • Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13
  • Frisören
    Skumboll skrev 2010-04-03 12:51:12 följande:
    Glad Påsk! Här blir vi hemma, S klarar inte förändringarna när vi åker bort så det blir så vanligt som det bara går. Lika bra det.  En dum en: Vad roligt att det går framåt! Michi: Håller alla tummarna! Frisören: Vilken läkare har ni på allergi/lung? Vi går lite sporadiskt där och ska dit igen nästa vecka.  Pipen: Åh, den nya pumpställningen är så suverän! Har förstått att det inte är helt enkelt att få en, de lär inte vara direkt billiga! Sista veckan har vi fått sjukhusgrejer/hjälpmedel hemkörda varenda dag, grannarna börjar nog snart undra...  INGEN som vet hur lång väntetid det är på op på ALB? (...jag är lite ivrig!)
    Ander Lindfors heter han.
    Han som vi ska till på Gastro heter Magnus Fredriksson, någon du känner till?

Vem har du gått till på Lung och allergi? Jag känner till flesta där då vi går dit 1 gång veckan sedan ett år...
  • En Dum En

Skumboll: vi är uppsatta på knapplistan också och till oss sa dom att väntetiden var 1-2 månader. Det var svårt att veta. Det har varit så mycket benbrott i vinter så dom hade fått skjuta på mindre livsviktiga operationer så köerna var lite längre nu på våren.

• Skumboll

Sofia: Det är en vanlig droppställning, men det verkar inte ha varit någon självklarhet att ens få en sådan. Vi ger S mat/vätska på natten ibland och hittills har vi haft en egen konstruktion, lite mindre fin kan man säga så den här ställningen är alldeles perfekt! 

♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Frisören skrev 2010-04-04 11:39:23 följande:
    Ander Lindfors heter han. Han som vi ska till på Gastro heter Magnus Fredriksson, någon du känner till? Vem har du gått till på Lung och allergi? Jag känner till flesta där då vi går dit 1 gång veckan sedan ett år...
    Njae, Magnus har jag bara hört vid namn, aldrig träffat honom. 
    Vi går till Petra Verbovszki på lung och allergi, hon har varit bra tycker jag!
    ♥ Simon ♥
  • Frisören
    Skumboll skrev 2010-04-04 12:45:33 följande:
    Åååå hon är HELT fantastisk! Det är min favorit!
  • Skumboll
    En Dum En skrev 2010-04-04 11:42:50 följande:
    Skumboll: vi är uppsatta på knapplistan också och till oss sa dom att väntetiden var 1-2 månader. Det var svårt att veta. Det har varit så mycket benbrott i vinter så dom hade fått skjuta på mindre livsviktiga operationer så köerna var lite längre nu på våren.
    Aha, det var inte värre väntetid än så alltså. Då hoppas jag att vi hör något från barnkirurgen snart. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Frisören skrev 2010-04-04 12:49:20 följande:
    Åååå hon är HELT fantastisk! Det är min favorit!
    Ja, hon är en fantastisk mjuk empatisk person. Jag var helt förbluffad över det mottagandet vi fick första gången. Ofta ser ju läkarna på de olika områdena bara "sin" sak så att säga, men hon såg helhetsbilden på ett annat sätt... och framför allt, hon hade läst på redan innan om sonens problem vilket underlättar så mycket för en förälder. 
    ♥ Simon ♥
  • Frisören
    Skumboll skrev 2010-04-04 12:55:50 följande:
    Ja, hon är en fantastisk mjuk empatisk person. Jag var helt förbluffad över det mottagandet vi fick första gången. Ofta ser ju läkarna på de olika områdena bara "sin" sak så att säga, men hon såg helhetsbilden på ett annat sätt... och framför allt, hon hade läst på redan innan om sonens problem vilket underlättar så mycket för en förälder. 
    Verkligen! Vi har haft henne när Anders varit borta. Tyvärr är hon inte så rutinerad som honom och endast där på onsdagar så vi fick inte ha henne kvar=(

Vad är knapp på magen?
  • Skumboll
    Frisören skrev 2010-04-04 13:00:48 följande:
    Verkligen! Vi har haft henne när Anders varit borta. Tyvärr är hon inte så rutinerad som honom och endast där på onsdagar så vi fick inte ha henne kvar=( Vad är knapp på magen?
    Aha, så hon jobbar bara onsdagar?
    En knapp på magen är en en kateter (slang) som går in i magsäcken från utsidan av buken som man ger mat i. Ett alternativ till sond i näsan kan man säga. 
    ♥ Simon ♥
  • lemco

Hej!
    Jag vet inte om vi passar in här....
    min son på 16 mån vill inte äta mat..
    Historia: 1 mån för tidigt född
    kräkningar sen dag 1
    förstoppad sen dag 1(får importal ex laxdagligen)
    Gjordes en biopsi av tarmen vid 4 mån ålder för att
    utesluta hirshprung.
    Ej mjölkallergisk,ej gluten.

Har kronisk astma,inhalerar med airomir och
    pulmicort några ggr per dag.

orkade aldrig amma, sov hela första månaden,
    fick väcka honom för att ge ersättning på flaska.
    öppnade inte ens ögonen första månaden.

en bra dag ser ut så här:

lite vaniljyoughurt till frukost

100 ml välling
    1/2 portion gröt
    100 ml välling
    100 ml ersättning

Han vägrar all mat,
    bitar kräks han av,
    el spottar ut.

klarar bara av att äta lite åt gången annars kräks han.

upptäckte igår att jag kunde lägga lite rispuffar i
    youghurten,alltid nåt...

Har testat ALLT...

Han blir även väldigt lätt ledsen, och då
    slår han sig själv, vilket är
    jättejobbigt...

väldigt aktiv.

vaknar varannan tim el varannan timme på
    natten.

e såååå trött...

Någon med liknande historia?

Kan något av historien ha ett samband med matproblemen?

Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13