• Skumboll

Matvägran på "riktigt", del 13

Del 13! 

Tidigare trådar;
    1. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m13956846.html 
    2. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m16802966.html 
    3. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20299331.html 
    4. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23425827.html
    5. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26885338.html
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m32132817.html 
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m37527895.html
    8. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m40059656.html
    9. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m42765681.html
    10. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45209504.html
    11. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47623302.html

Vårt hemliga krypin, bara för inbjudna läsare; exanimo.forum24.se/exanimo.html
    ♥ Simon ♥
  • Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13
  • Skumboll

Bubbla: Jag skulle ge det lite tid, tänk på att han faktiskt haft en så svår infektion att han faktiskt legat i respirator! Du vet ju att han KAN äta, men jag förstår din stress över situationen. 

Kanske du kan ge mindre mängder mat i sonden istället för att "svälta" honom helt? Det är ju så svårt med små barn, de behöver ju verkligen maten och vätskan. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Trulis: Klok liten tjej du har! Vem skulle inte vilja åka till thailand och stanna i sju veckor... {#lang_emotions_dreamer}

Ja, nu ska vi ju till kirurgen nästa vecka och sen hoppas jag att det går snabbt, vore skönt att få det avklarat nu innan värmen kommer. 
    ♥ Simon ♥
  • Preppy

Skumboll: Jo det är skönt. Det man är rädd för är att det ska vara något som gör att han blir sjuk i framtiden. Annars känns det mest bara underbart att någon fattar att vi inte kan ha det så här. De andra läkarna har bara väntat och väntat och hoppats att allt ska gå över av sig själv.
    Hoppas verkligen att de snabbar på för er. Med tanke på hur ni fått lida borde ni stå först på dagordningen tycker jag. Vi fick ju Knappen typ nu, för ett år sedan och det var ju skönt inör badbyxsäsongen.

Nu är det Hollywood-fruar som gäller. De är bara för uuunderbara. Meeee likeeee

• Skumboll

Pipen; Struts-läkarna som stoppar huvudet i sanden är nog alltför vanliga. Jag förstår vad du menar... man vill veta vad som är fel, få förståelsen och hjälpen som det medför samtidigt som man inte vill att det ska vara något livsfarligt. 

Ja, tänk om lillkillen kunde få uppleva en sommar med sol och bad utan dendär förbannade slangen. Får se vad kirurgen säger nästa vecka...
    ♥ Simon ♥
  • caspersmamma 08

Vad tycker ni ska jag bara låta det vara?

Casper sover en dag i veckan på förskolan och jag bad fröknarna att ge honom välling då han inte äter lunch så att dom slipper sonda honom och de tyckte dom var helt ok och idag var det första gången han skulle sova där sen vi bestämde det, men när jag kom och hämtade honom kl 14 så hade han inte ätit någon lunch och det hade inte gett honom välling då dom inte ville ge honom det framför dom andra barnen.
    så fram till 14 har Casper fått i sig 150ml välling och jag kunne inte göra orning välling till honom förrän kl 15 då den stora killen hade tid oss tandläkaren.
    så nu är kl 16.30 och Casper har idag fått i sig 300ml välling.

Välling=nutramigen

Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
  • Carro

Hej tjejer!
    Här har det varit upp och ner med maten igen, men det beror på att Sam av ngn oförklarlig anledning haft ont i magen, så han har knappt fått i sig välling ens..
    Gissar på att han gått ner ännu mer i vikt, toppen, precis vad han behövde.. 3½ år, 95cm och innan detta strulet 11,8 kilo tung..
    Nu har han iaf börjat äta lite igen skönt!
    Han har svar på tal den lille skiten, vi pratade häromdagen om att man måste äta och då får jag till svar "men mamma, då får du börja laga mat jag tycker om"
    Men tack för den! {#lang_emotions_wink} Synd bara att han ändå inte vill äta så mycket..

Pratade med hans dietist förra veckan och hon sa att hon skulle maila läkaren och kolla ifall han ansåg att det var befogat att träffa Sam iom det magonda..
    Fick hem en tid idag och helt ärligt fick jag ont i magen bara jag såg brevet, läkaren var ju den idioten som i somras/höstas "löste" Sams matvägran på 5 minuter "han har vällingen som godsak, det är därför han inte äter", jag känner liksom att jag inte orkar ta fler fighter..
    Gissa om jag blev glad när jag öppnade brevet och såg att det var hans vanliga läkares namn som stod där! Hon har kommit tillbaks efter ett års tjänsteledigt för forskning! Då slipper jag väl bråka då {#lang_emotions_wink}

Piiiip;
    Blir så glad när jag läser det du skrivit.. Så underbart med en läkare som verkar ha full koll! Hoppas verkligen att läkarna hittar förklaringen till allt nu..

solstrålen;
    men vaddå att dom inte vill ge vällingen framför dom andra barnen?? Det var fan det dummaste jag hört på länge!!! Så det är bättre att Casper ska svälta??
    Ryt till, hjälper inte det, gå till rektorn och om det inte räcker, ordna ett läkarintyg!
    Sams dagis har gett Sam hans välling (Neocate sondnäring på flaska) sedan dag 1, både när han gick på småbarnsavdelningen och nu på avdelningen för dom större barnen..
    Det har aldrig varit ngt konstigt alls med det. På småbarnsavdelningen frågade dom ifall han åt burkmat, för isf fick jag gärna ta med det så kunde dom ge honom det sa dom till mig (nu gjorde han ju inte det) och nu på 3-5 års så erbjöd fröknarna sig att jag kunde ta dit sondnäringen om jag ville så kunde dom blanda vällingen där så jag slapp ta med en flaska varje dag, vilket jag dock inte tycker ät ngt problem..
    När Sam började äta potatis jublade "husmor" på dagis och erbjöd sig direkt att varje dag koka potatis till Sam så att han kunde få äta det ifall han inte ville äta den andra maten..
    När Sam hade en period när han åt macka, men bara i pyttesmå bitar så satt hans fröknar och delade mackan så till honom och försökte locka i honom så mycket som möjligt..

Dom förstår verkligen hur mycket dom också hjälper till för att få Sam att bli av med sin ätstörning genom allt dom gör, dom är verkligen helt underbara!
    Fröknarna på den avdelning Sam går på nu har stor del i att Sam faktiskt äter en del nu.. och när det gäller dom andra barnen, tja, barn är enkla, dom har bara förklarat att Sam inte äter som andra barn gör och att det är därför han får sin välling (numera bedömer dom själv ifall han ätit såpass så att han inte behöver få den efter lunchen, det känns fantastiskt att ha kommit så långt!) och att det är därför som dom hjälper Sam lite mer t ex.. Barnen accepterar det..

Det blev mycket längre än vad jag hade tänkt skriva, men vad jag ville med det var nog tja, att pusha dig lite att inte acceptera att dom inte vill ge honom vällingen framför dom andra barnen, det är verkligen inte mycket du begär av dom!

• Carro
    lemco;
    Du beskrev till stor del min son, hur han har varit{#lang_emotions_wink}
    Ej mjölkproteinallergi skriver du, har dom uteslutit det på annat sätt än genom pricktest?
    Min Sam var tydligt allergisk sina 4 första månader och då var jag mjölkfri, sen verkade det gå tillbaks, så jag kunde äta mjölkprodukter igen, han fick inga utslag eller ngt sånt..
    Hans magonda fortsatte dock och han kunde fortfarande inte bajsa (han är också utredd för Hirschsprung)..
    Bajsandet kom igång när han var 8 månader (ja, dvs jag behövde inte använda tempen varje dag för att hjälpa honom att bajsa längre, men han var fortfarande förstoppad eller iaf stenhård i magen)..
    Han fick Nexium en period och ett tag sov han iaf lite bättre på natten.
    När han var nästan två år så gjordes en gastroskopi som visade att han var irriterad i tarmen och nästan samtidigt så fick han nässelutslag över hela kroppen, det var ändå mjölkproteinallergi.
    Nutra hade Sam aldrig fått för sig att svälja, plus att (jag vet inte om ngn annan har skrivit det till dig redan) en del med mjölkproteinallergi kan reagera på den även om den ska vara mjölkfri.
    Så vi fick utskrivet Neocate sondnäring som vi istället gör välling på (man kan slänga i lite vaniljsocker så smakar den "bra")
    Sam började gå upp i vikt en del och framförallt, magen strulade inte alls på samma sätt längre!
    Visst, han kan fortfarande vara hård i magen ibland, men på sin höjd så får han lite lactulos isf, snacka om skillnad!

Sams matvägran sitter i huvudet, han har asocierat mat med obehag och smärtor.. Nu släpper det sakta men säkert, men det kommer ta lång tid innan han är "frisk"..

Det hade kanske inte skadat om ni hade fått testa att ge honom ngt annat, som t ex Neocate för att se om det kunnat hjälpa mot förstoppningar?
    Hur är det med fiber, får ni i honom några alls (iom han äter gröt)?
  • Frisören

Hej igen!

Hoppas att det är OK att jag hakar på er här trots att jag inte har en regelrätt matvägrare...

Vi var iaf. hos gastro och läkaren var jätte mysig. Dock vart jag lite sne då han menade att H:s kurva kunde ha med våra gener att göra eftersom vi är ganska korta både jag och mannen. Men alltså hon har ju SLUTAT växa! och gått ner i vikt! Visst är hon propertionerlig men det är ju just eftersom hon också har slutat växa. Nu är hon 18 mån exakt och 75cm och 9kg "tung". När hon var 6 mån var hon 68cm och vägde 8700. 12 mån 74cm och 10100g. För mig är sambandet glasklart- äter man inte kan man varken växa eller öka i vikt... Nåja, de ska iaf besluta om det ska göras en gastroskopi eller en pH-mätning som han också hade ett annat ord för eller både eller om vi ska börja med att utesluta sädeslagen. Han skulle konferera med sina kollegor och återkomma genom dietisten.

Åh vad ska jag göra? Han menade också på att avvakta var ett alternativ men det sa jag NEJ! till. Vi har ju avvaktat i 1år nu, känns inte som om det kommer vända över en natt...

Så är det någon som vill berätta om de olika undersökningarna. Hur går de till? Vid en pH-mätning är man inlagd då? Är barnet vaken vid en gastroskopi? Osv.

• Skumboll

Frisören; Du är så välkommen så!

Svarar lite snabbt. En ph-mätning går till så att man för ner en sond genom näsan ner till magsäcken. Sonden är i sin tur kopplad till en dosa som barnet bär med sig i en ryggsäck. Sonden mäter ph-värdet som dosan registrerar under ca 24 timmar. Under tiden lever ni så normalt som möjligt, så sannolikt kommer ni vara hemma under tiden. 

Vid en gastroskopi läggs en lätt narkos, så nej, barnet är inte vaket. 
    ♥ Simon ♥
  • Frisören
    Skumboll skrev 2010-04-14 19:48:13 följande:
    Frisören; Du är så välkommen så! Svarar lite snabbt. En ph-mätning går till så att man för ner en sond genom näsan ner till magsäcken. Sonden är i sin tur kopplad till en dosa som barnet bär med sig i en ryggsäck. Sonden mäter ph-värdet som dosan registrerar under ca 24 timmar. Under tiden lever ni så normalt som möjligt, så sannolikt kommer ni vara hemma under tiden.  Vid en gastroskopi läggs en lätt narkos, så nej, barnet är inte vaket. 
    Tack! Och tack för att jag är välkommen trots att jag/vi kanske inte helt kvalificerar in{#lang_emotions_wink}
    Men det andra ordet som han använde till pH-mätning är det en annan typ av metod eller bara en synonym? För han nämnde båda.. Jag ska googla lite och se om jag hittar ordet.
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13