lemco;
Du beskrev till stor del min son, hur han har varit
Ej mjölkproteinallergi skriver du, har dom uteslutit det på annat sätt än genom pricktest?
Min Sam var tydligt allergisk sina 4 första månader och då var jag mjölkfri, sen verkade det gå tillbaks, så jag kunde äta mjölkprodukter igen, han fick inga utslag eller ngt sånt..
Hans magonda fortsatte dock och han kunde fortfarande inte bajsa (han är också utredd för Hirschsprung)..
Bajsandet kom igång när han var 8 månader (ja, dvs jag behövde inte använda tempen varje dag för att hjälpa honom att bajsa längre, men han var fortfarande förstoppad eller iaf stenhård i magen)..
Han fick Nexium en period och ett tag sov han iaf lite bättre på natten.
När han var nästan två år så gjordes en gastroskopi som visade att han var irriterad i tarmen och nästan samtidigt så fick han nässelutslag över hela kroppen, det var ändå mjölkproteinallergi.
Nutra hade Sam aldrig fått för sig att svälja, plus att (jag vet inte om ngn annan har skrivit det till dig redan) en del med mjölkproteinallergi kan reagera på den även om den ska vara mjölkfri.
Så vi fick utskrivet Neocate sondnäring som vi istället gör välling på (man kan slänga i lite vaniljsocker så smakar den "bra")
Sam började gå upp i vikt en del och framförallt, magen strulade inte alls på samma sätt längre!
Visst, han kan fortfarande vara hård i magen ibland, men på sin höjd så får han lite lactulos isf, snacka om skillnad!
Sams matvägran sitter i huvudet, han har asocierat mat med obehag och smärtor.. Nu släpper det sakta men säkert, men det kommer ta lång tid innan han är "frisk"..
Det hade kanske inte skadat om ni hade fått testa att ge honom ngt annat, som t ex Neocate för att se om det kunnat hjälpa mot förstoppningar?
Hur är det med fiber, får ni i honom några alls (iom han äter gröt)?