• Skumboll

Matvägran på "riktigt", del 13

Del 13! 

Tidigare trådar;
    1. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m13956846.html 
    2. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m16802966.html 
    3. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20299331.html 
    4. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23425827.html
    5. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26885338.html
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m32132817.html 
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m37527895.html
    8. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m40059656.html
    9. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m42765681.html
    10. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45209504.html
    11. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47623302.html

Vårt hemliga krypin, bara för inbjudna läsare; exanimo.forum24.se/exanimo.html
    ♥ Simon ♥
  • Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13
  • michiara

Googla på olika saker så du har lite kött på benen när du pratar med läkaren, kolla reflux - vilka symtom som stämmer in, adhd - vad som stämmer in. Nu är han ju liten, min dotter började det märkas på vid 2 års ålder och då sa dom att om hon hade liknande symtom vid 5 års ålder så skulle det göras utredning. kolla autism om ngt stämmer, etc etc etc. Nog för att barnen självklart sover illa när de är hungriga och är konstant griniga och ledsna (det är ju såklart logiskt) men du nämner ju oxå andra symtom som faktiskt kan stämma in på andra sjukdomar.

• michiara
    Trulis78 skrev 2010-04-06 22:03:49 följande:
    Vinkar till alla och berättar glatt att vi varit två veckor i Thailand och faktiskt fått vara friska! Underbart! Skickar lite av min nyvunna energi till er alla!
    gud vad härligt!! hur hade ni det??
  • Skumboll

Trulis: Åh så härligt! Jag blir faktiskt lite avis...

Idag har vi varit och besökt ett specialdagis, men det liknade mer en sekt. Haha. Och så har vi varit hos allergi och lung, men S mår så fint nu så hon kommer avskriva oss därifrån (jippi!). Ett ställe mindre att besöka. 
    Och om två veckor ska vi till kirurgen för besök. Spännande!
    ♥ Simon ♥
  • Preppy

Skumboll: Hurra! Trodde hon på din aspirationsteori?

Trulis: Kram! Det var ni verkligen värda!

Lemco: Oj oj oj! Det där låter ju nästan exakt som min grabb. Håller med alla: De måste göra en pH-mätning för att kolla om han har reflux. Vår kille har det och när jag förde det på tal hade läkaren inte ens tänkt tanken.
    Hoppas att alla som känner oss inte tycker att jag är tjatig men jämför med vår historia:
    Inte tidigt född, vägde 4200 g. Började gå ner ganska snabbt, vi försökte med ersättning men han bara kräktes då. Han vaknade var annan timme tills han var 7 månader och sen typ 4-5 ggr natt. Vi fick astmamedicin för han hostade och kräktes hela nätterna. Reflux och ev mjölkallergi blev diagnostiserat när han var ca 18 mån. Han har ätit bra en period. Från 8 mån till 12 mån dock bara ersättning och små små portioner. Första tiden 75 ml åt gången och nu är vi uppe i 150 ml/gång. Han blev dock jättemycket sämre kring 18 mån och slutade helt att dricka. Vi fick då äntligen sond och senare knapp för att kunna ge tillräckligt med mat.
    Att din son inte vill pussas är ju ett typiskt tecken för att han är känslig i munnen/läpparna. Vår kille gillar inte det men jag tränar honom ; ) Jättesvårt att borsta tänder och han äter ingen fast mat alls. Inte ens gröt. Vår kille grät mycket och var missnöjd. Ville bara bli buren mm men det blev bättre när han fick näring så att han inte var hungrig jämt.
    Han började gå när han var ca 15 mån och sa nästan inget förrän han var 2år och 8 mån. Hoppas att de tar er på allvar nu så att ni får någon rätsida på detta.

• Skumboll

Pipen: Hon var nog lite tveksam, man har ju gjort två kontraströntgen som visar felfri passage. Det kan hända att det är så ändå med tanke på hans problematik och dignos. Han lät i alla fall jättefin i luftvägarna nu och hon tyckte inte att vi skulle medicinera mer än vid infektioner om han behöver. Hon sa att knappen kommer hjälpa och underlätta för oss, efter två år med sond tyckte hon nog att det var dags att ta bort den. Jag håller med!

♥ Simon ♥
  • caspersmamma 08

lemco jag tycker att du först och främst ska be om att dom kollar om han har reflux och att dom sätter sond på honom för en kort period för att se om hans beteende beror på att han faktiskt få i sig alldeles för lite mat och sedan om ni inte ser någon skillnad kolla upp om han kan ha adhd eller kanske autism.

Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
  • lemco
    Preppy skrev 2010-04-07 16:37:23 följande:
    Skumboll: Hurra! Trodde hon på din aspirationsteori?Trulis: Kram! Det var ni verkligen värda!Lemco: Oj oj oj! Det där låter ju nästan exakt som min grabb. Håller med alla: De måste göra en pH-mätning för att kolla om han har reflux. Vår kille har det och när jag förde det på tal hade läkaren inte ens tänkt tanken.Hoppas att alla som känner oss inte tycker att jag är tjatig men jämför med vår historia:Inte tidigt född, vägde 4200 g. Började gå ner ganska snabbt, vi försökte med ersättning men han bara kräktes då. Han vaknade var annan timme tills han var 7 månader och sen typ 4-5 ggr natt. Vi fick astmamedicin för han hostade och kräktes hela nätterna. Reflux och ev mjölkallergi blev diagnostiserat när han var ca 18 mån. Han har ätit bra en period. Från 8 mån till 12 mån dock bara ersättning och små små portioner. Första tiden 75 ml åt gången och nu är vi uppe i 150 ml/gång. Han blev dock jättemycket sämre kring 18 mån och slutade helt att dricka. Vi fick då äntligen sond och senare knapp för att kunna ge tillräckligt med mat. Att din son inte vill pussas är ju ett typiskt tecken för att han är känslig i munnen/läpparna. Vår kille gillar inte det men jag tränar honom ; ) Jättesvårt att borsta tänder och han äter ingen fast mat alls. Inte ens gröt. Vår kille grät mycket och var missnöjd. Ville bara bli buren mm men det blev bättre när han fick näring så att han inte var hungrig jämt. Han började gå när han var ca 15 mån och sa nästan inget förrän han var 2år och 8 mån. Hoppas att de tar er på allvar nu så att ni får någon rätsida på detta.
    hur år en ph mätning till?
    och vad gör dom om det är reflux?
    hur ska jag få läkaren att lyssna?

hoppasfå reda på vad som e fel,
    han är även känslig för mjölk i perioder, jättekonstigt!
  • caspersmamma 08
    lemco skrev 2010-04-07 19:55:19 följande:
    hur år en ph mätning till?och vad gör dom om det är reflux?hur ska jag få läkaren att lyssna?hoppasfå reda på vad som e fel,han är även känslig för mjölk i perioder, jättekonstigt!
    på vilket sätt är han känslig för mjölk
    Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
  • lemco
    solstrålen 76 skrev 2010-04-07 19:58:49 följande:
    på vilket sätt är han känslig för mjölk
    gaser i magen och ont i magen.
    men det verkar vara i perioder.
    men tex majsvällingen e ok,men den
    kan han ej äta pga kronisk förstoppning.
    fick nutramigen på recept, men han totalvägrar, den smakar pyton,hur manän blandar den...
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13