• Skumboll

Matvägran på "riktigt", del 13

Del 13! 

Tidigare trådar;
    1. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m13956846.html 
    2. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m16802966.html 
    3. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20299331.html 
    4. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23425827.html
    5. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26885338.html
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m32132817.html 
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m37527895.html
    8. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m40059656.html
    9. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m42765681.html
    10. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45209504.html
    11. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47623302.html

Vårt hemliga krypin, bara för inbjudna läsare; exanimo.forum24.se/exanimo.html
    ♥ Simon ♥
  • Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13
  • caspersmamma 08

Har nu pratat med dietisten och logopeden och både tycker att jag ska sätta tillbaka sonden ingen så jag ska prata med min sambo nu ikväll och höra efter vad han tycker.

Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
  • Skumboll
    solstrålen 76 skrev 2010-03-30 17:12:17 följande:
    Har nu pratat med dietisten och logopeden och både tycker att jag ska sätta tillbaka sonden ingen så jag ska prata med min sambo nu ikväll och höra efter vad han tycker.
    Vad skönt att sjukvården backar upp! 
    ♥ Simon ♥
  • caspersmamma 08
    Skumboll skrev 2010-03-30 17:17:23 följande:
    Vad skönt att sjukvården backar upp! 
    Ja dom har nästan alltid gjort sitt bästa och tagit oss på allvar och verkligen försökt hjälpa oss.

Nu är iallafall sonden satt och Casper sa nästan ingenting, när vi satt den gnällde han till lite men sen när vi skulle tejpa fast den så var han tyst och han brukar gallskrika när vi sätter sonden.
    Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
  • Skumboll
    solstrålen 76 skrev 2010-03-30 20:20:22 följande:
    Ja dom har nästan alltid gjort sitt bästa och tagit oss på allvar och verkligen försökt hjälpa oss. Nu är iallafall sonden satt och Casper sa nästan ingenting, när vi satt den gnällde han till lite men sen när vi skulle tejpa fast den så var han tyst och han brukar gallskrika när vi sätter sonden.
    Vet du, jag tror att barnet på något sätt förstår i en sånhär situation att sonden är något de mår bra av.
    ♥ Simon ♥
  • Frisören

Hej!

Hoppas att jag får flika in med en undran.

Jag har en tjej född 08 hon blir 18 mån snart. Hon har reflux och problem med förstoppning, mot det får hon Movilcol.

Hon äter alltid mindre bra, men under perioder matvägrar hon. Som längst höll det i sig i 3 månader och detta medförde att hon tappade 4 kanaler på sin kurva. Hon växer ju dåligt också såklart.När jag skriver matvägrar så menar jag inte helt, utan jag kunde få i henne ca. 50 ml välling/dygn, kanske 1tsk kött osv. Men väldigt lågt matintag kanske är rätt ord.

Hur som, nu får hon Nutramigen och vi berikar all mat och dryck med DuoCal.

Vi ska till Gastro nu i april, men jag undrar lite vad som felas era småttingar. Vad kan matvägran bero på? Finns säkert olika faktorer och sjukdomar, men vad jag hittat på nätet står det mest om psykiska sådana och förstoppning. Till saken hör att hon "matvägrat" även då magen varit i fas...

• michiara

Skumboll: Ja jisses.. hon hade helt klart ingen koll på vad autism innebär.. Piiiip: Stackars er hoppas det går över snabbt. Nelly hade det när hon var liten, minns stanken ännu. Nu stinker det i näsan bara för det.. Solstrålen: Det var nog bra att ni satte sond igen Ja igår var vi ju iväg på habben, det är frontalloben som spökar. Dock ger det mest frånvaroattacker och inte stora ordentliga kramper. Men nu är det medicin som gäller i 2 år framåt och sedan ska hon göra EEG igen.

• Skumboll

Välkommen hit Frisören!

Jadu, ofta läser man ju om att det skulle vara föräldrarnas fel att barnen inte äter. 
    Men det är väl knappast hela sanningen...
    Här inne finns nog barn över hela spannet, sådana som har sjukdomar och sådana som inte har något fel alls utan som bara bestämt sig för att inte äta. Refluxbarn finns det flera i tråden, eller har i alla fall funnits. 
    Min lille har autism men utreds också för andra sjukdomar (metabola och mitosjukdomar). 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Michi: Åh, så trist. Hoppas hon kommer må bättre med medicin nu. 

♥ Simon ♥
  • Frisören
    Skumboll skrev 2010-03-31 10:55:28 följande:
    Välkommen hit Frisören! Jadu, ofta läser man ju om att det skulle vara föräldrarnas fel att barnen inte äter.  Men det är väl knappast hela sanningen... Här inne finns nog barn över hela spannet, sådana som har sjukdomar och sådana som inte har något fel alls utan som bara bestämt sig för att inte äta. Refluxbarn finns det flera i tråden, eller har i alla fall funnits.  Min lille har autism men utreds också för andra sjukdomar (metabola och mitosjukdomar). 
    Tack snälla för ditt svar!

Jo, visst känns det knepigt när man läser att det skulle vara föräldrarnas fel! Vem vill att ens barn ska svälta sig liksom?! De menar väl kanske mer om det hänt mycket i familjen eller om man hänger över barnet eller värderar hur bra alt. dåligt det ätit idag.

Det jag saknar kunskap om är vilken typ av sjukdomar som skulle kunna orsaka detta?
    De föreligger misstankar om en del olika sjukdomar, men jag har inte fått veta någonting om vilka dessa  skulle kunna vara...

Så en del barn bara vägrar helt promt?! Har dessa barn ätit någonsin eller är det sedan födseln?

Vår dietist menar på att hon tror att H har något fel på tarmarna och matsmältningen.
    Refluxen vet jag inte om den har någon betydlese i vårt fall. Hon har medicinerats för den i två omgångar och däremallan har ingen direkt föränding skett i matintag.

Det verkar iaf som om vi går en ny matsrejk till mötes... Idag har hon inte ätit så mycket... Det är som om hon svälter sig själv ett tag, sedan står hon inte ut mer och då äter hon upp sig lite och sedan svälter hon sig själv igen osv...
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13