• Skumboll

Matvägran på "riktigt", del 13

Del 13! 

Tidigare trådar;
    1. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m13956846.html 
    2. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m16802966.html 
    3. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20299331.html 
    4. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23425827.html
    5. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26885338.html
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m32132817.html 
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m37527895.html
    8. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m40059656.html
    9. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m42765681.html
    10. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45209504.html
    11. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47623302.html

Vårt hemliga krypin, bara för inbjudna läsare; exanimo.forum24.se/exanimo.html
    ♥ Simon ♥
  • Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13
  • En Dum En

Iemco: det där lät jobbigt!!
    Min son är 2 och kan inte heller äta bitar. Han vågar inte svälja så då spottar han ut. Att han alltid är lite småledsen, kan det bero på att han aldrig är riktigt mätt? Min son var otroligt missnöjd under en period när han fick för lite mat.
    Vart går ni nånstans?

• lemco
    En Dum En skrev 2010-04-06 09:10:40 följande:
    Iemco: det där lät jobbigt!!Min son är 2 och kan inte heller äta bitar. Han vågar inte svälja så då spottar han ut. Att han alltid är lite småledsen, kan det bero på att han aldrig är riktigt mätt? Min son var otroligt missnöjd under en period när han fick för lite mat. Vart går ni nånstans?
    vi verkar vara utredda....
    astma,förstoppning och matproblem verkar dom
    tycka e normalt...
    han är ju inte underviktig, så dom tar det inte så allvarligt,
    dom säger bara att:han har ju att ta på.

Han åt hipps nudlar med skinka från 6 mån(helt slät)
    men totalvägrar den nu.

så bitar el inte, han vägrar...
  • michiara

Lemco: Det där låter liknande min historia, min dotter är idag 10 år. Hon är diagnostiserad med ADHD, lindrig utvecklingsstörning och utreds för autism. Nu efter 10 år har vi fått verta att hon är överkänslig i munnen så det är därför hon har det så kämpigt med maten. Utöver det har hon ingen normal hunger/törst-känsla så det är ju ingen vidare bra kombination.. Ingen tar matproblem seriöst förrän barnen däckar av tydligen. Eller förrän man träffar rätt läkare! Fortsätt söka hjälp!

• Trulis78

Vinkar till alla och berättar glatt att vi varit två veckor i Thailand och faktiskt fått vara friska! Underbart! Skickar lite av min nyvunna energi till er alla!

• lemco
    Trulis78 skrev 2010-04-06 22:03:10 följande:
    lemco: Har de utrett ditt barn för gastroesofagal reflux?
    Nej det har dom inte, hankräks inte lika mkt nu,
    men om han inte vill äta el om han äter för stora mängder så
    kräks han.
  • lemco
    michiara skrev 2010-04-06 10:48:29 följande:
    Lemco: Det där låter liknande min historia, min dotter är idag 10 år. Hon är diagnostiserad med ADHD, lindrig utvecklingsstörning och utreds för autism. Nu efter 10 år har vi fått verta att hon är överkänslig i munnen så det är därför hon har det så kämpigt med maten. Utöver det har hon ingen normal hunger/törst-känsla så det är ju ingen vidare bra kombination.. Ingen tar matproblem seriöst förrän barnen däckar av tydligen. Eller förrän man träffar rätt läkare! Fortsätt söka hjälp!
    Hej!
    Hur vet man att dom har adhd?
    han går inte än(är 16 mån redigerat 15 mån)
    är det sent?
    Samt att ha åt bra tills för några mån sen(men lite och väldigt ofta)
    kommer i håg när han var riktigt liten,så åt han ersättning el välling 1 ggr tim...
    och nu äter han lite ersttning el välling el lite gröt på dan,
    samt på nattetid...
    men han sover sååååå oroligt på natten,vänder o vrider sig, minst 1 ggr tim, så då måste man försöka lugna honom till att sova, vilket inte tar lång tid,
    men jag förstår inte varför han inte har ro till att sova längre tid än 1 tim i sträck.?

samt att han sen några dgr tillbaks bara sover ca 30-40 min per dag, mot tidigare
    ca 2 tim....
  • lemco

Undrar oxå om det e normalt att min son på 16 mån inte vill pussas?
    konstig fråga kanske, men när min dotter var liten älskade hon att kramas o pussas.
    Man får bära honom men han vill oftast inte vara så nära.
    samt att han ibland är svår att trösta, han gör illa sig själv el vill inte låta sig tröstas...
    kanske e ute o cylar, men allt är så annurlunda mot hur det var med min dotter som liten...

• Trulis78

lemco: Refluxbarn behöver inte kräkas massor men kan ha mycket sura uppstötningar istället. Min dotter kräktes massor som liten men slutade sen att kräkas men mådde ändå inte bättre. Tydligaste symptomen på henne var att hon vaknade typ tjugo ggr per natt och skrek och hade svårt att ligga stilla, hon åt dåligt och hon hostade massor. Jag tyckte din son lät lite lik min dotter i din beskrivning och det var därför jag undrade, kanske kan det vara värt att kolla upp gastroesofagal reflux. Googla lite och jämföra om det passar in på sonen? Vet att det finns flera barn här i tråden som har visat sig lida av just gastroesofagal reflux.

• lemco
    Trulis78 skrev 2010-04-06 22:41:29 följande:
    lemco: Refluxbarn behöver inte kräkas massor men kan ha mycket sura uppstötningar istället. Min dotter kräktes massor som liten men slutade sen att kräkas men mådde ändå inte bättre. Tydligaste symptomen på henne var att hon vaknade typ tjugo ggr per natt och skrek och hade svårt att ligga stilla, hon åt dåligt och hon hostade massor. Jag tyckte din son lät lite lik min dotter i din beskrivning och det var därför jag undrade, kanske kan det vara värt att kolla upp gastroesofagal reflux. Googla lite och jämföra om det passar in på sonen? Vet att det finns flera barn här i tråden som har visat sig lida av just gastroesofagal reflux.
    Ok, ska prata med läkaren.
    Det känns som att dom inte tar det jag säger på allvar...

Jag har en känsla av att han kanske har ADHD...
    men det är väl för tidigt för att veta?

Men just att han blir jättearg för ingenting,vill ofta  inte tröstas, el blir ännu mer ledsen och/el arg om man tröstar,
    sover oroligt, aktiv, men går ej, säger bara mamma, och lärde sig nyligen baba,
    men det e kanske normalt?
    Och så matproblemen...

kaske oroar mig i onödan
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13