• Skumboll

Matvägran på "riktigt", del 13

Del 13! 

Tidigare trådar;
    1. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m13956846.html 
    2. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m16802966.html 
    3. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20299331.html 
    4. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23425827.html
    5. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26885338.html
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m32132817.html 
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m37527895.html
    8. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m40059656.html
    9. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m42765681.html
    10. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45209504.html
    11. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47623302.html

Vårt hemliga krypin, bara för inbjudna läsare; exanimo.forum24.se/exanimo.html
    ♥ Simon ♥
  • Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13
  • Preppy

lemco: Ja visst är det hemskt. Tror alla som fått hjälp har fått kämpa lika hårt, tyvärr. Logopeden kan se mycket av att titta på barnet när det äter (eller inte äter). Varför de är ovilliga och komma med tips på vad man kan träna på. De brukar även ha möten med läkare och dietister så framkommer något så kanske läkarna fattar läget bättre.

Skumboll: Örghhh igen. Tror Hab-kuratorn nämde att man kan få det retro......Bra för mig som ska betala tillbaka en hel massa på skatten.....snyft

• michiara
    lemco skrev 2010-04-15 21:09:49 följande:
    kan matvägran hänga i hop med att dom är för tidigt födda?Min kille är inte jättemkt för tidigt född, 1 mån...
    nej, min dotter är 3 mån för tidigt född men många är ju födda normaltid
  • michiara
    Skumboll skrev 2010-04-15 20:59:02 följande:
    Pipen; Åh, men det hade ju jag kunnat berätta för dig (om jag bara visste att ni betalat för de 15 timmarna). Det står nämligen i skollagen och gäller i alla kommuner... fast det är klart, det är inga kommuner som frivilligt går ut med informationen så det är sällan något man vet om. Bara säga att ni ska ha det retroaktivt!
    jag visste inte heller det, men nu går hon ju i skolan och jag betalar en avgift oberoende på hur mkt hon är där
  • lemco
    Preppy skrev 2010-04-15 21:14:34 följande:
    lemco: Ja visst är det hemskt. Tror alla som fått hjälp har fått kämpa lika hårt, tyvärr. Logopeden kan se mycket av att titta på barnet när det äter (eller inte äter). Varför de är ovilliga och komma med tips på vad man kan träna på. De brukar även ha möten med läkare och dietister så framkommer något så kanske läkarna fattar läget bättre.Skumboll: Örghhh igen. Tror Hab-kuratorn nämde att man kan få det retro......Bra för mig som ska betala tillbaka en hel massa på skatten.....snyft
    ok,tack för svaret,
    så då ska man försöka få barnet átt äta/dricka något
    när man e där?

det lär ju inte gå...
    Ja kanske lite juice går bra...
  • lemco
    Preppy skrev 2010-04-15 21:14:34 följande:
    lemco: Ja visst är det hemskt. Tror alla som fått hjälp har fått kämpa lika hårt, tyvärr. Logopeden kan se mycket av att titta på barnet när det äter (eller inte äter). Varför de är ovilliga och komma med tips på vad man kan träna på. De brukar även ha möten med läkare och dietister så framkommer något så kanske läkarna fattar läget bättre.Skumboll: Örghhh igen. Tror Hab-kuratorn nämde att man kan få det retro......Bra för mig som ska betala tillbaka en hel massa på skatten.....snyft
    brukar det finnas någon förklaring till varför barn matvägrar?
  • Skumboll

Pipen: jodå, det ska du få retro...du får nog vara hård men med tanke på att de undanhållit den informationen från dig så. 

♥ Simon ♥
  • Skumboll

Vad gör man när kommunen tjabblar såhär? inga läkarintyg hjälper, de vägrar ge individuell träning... inte ens matträning ska han få.

Gubben på kommunen som beviljade hel resurspeng har fått sluta (haha, no shit) så vi kan inte ställa honom mot väggen heller. Hans efterträdare vet såklart iiiiiiingenting. 
    Ska man ge upp skiten?
    ♥ Simon ♥
  • michiara
    lemco skrev 2010-04-15 21:21:30 följande:
    ok,tack för svaret,så då ska man försöka få barnet átt äta/dricka någotnär man e där?det lär ju inte gå...Ja kanske lite juice går bra...
    det är ju därför man går dit, det är ju bara bra att de inte äter när man är där *s* man får massa tips och råd och jag är fortfarande irriterad att jag fick vänta 10 år innan jag fick träffa logopeden.. snacka om att massa års kämpade eg kunnat undvikas. Nej hon äter inte mer nu än innan men vi vuxna runt omkring är mer lugn och kan handskas med det på ett helt annat sätt än när vi inte visste varför ungen inte åt.

Skumboll: Jag vet verkligen inte här har iaf kommunen gått ut med ett brev att träningen som habben bestämmer INTE sker på dagis/skoltid utan det får göras hemma pga att de trots allt måste följa förskole/skolverksamhetsplanen. ok det kan jag köpa faktiskt. men om ni har fått beviljat så borde det ju finnas dokument som efterträdaren kan läsa?? tycker nog inte att ni ska ge upp men tyvärr drabbar det ju barnen i spartider (pengar dras in och enheter slås igen etc). Skitsvårt. Jag vill säga kämpa på, dra det till rätten om det behövs, men jag vet ju själv hur jobbigt det är att behöva göra det och det är lättast att skita i det..
  • Skumboll

Michi: Men å andra sidan står det i skollagen att varje barns behov ska tillgodoses, och anser läkare, psykologer och logopeder att ett IBT-program är nödvändigt för ett barn borde det ju ses som behov. Eller? Om jag då ska träna S hemma 40 timmar i veckan och han inte får någon av den träningen på dagis finns ju ingen vits med dagis egentligen. Och hur skulle han ens hinna gå på dagis med ett så tight träningsschema hemma. 

Det är ju egentligen samma sak som att säga att en cp-skadad inte ska få sin dagliga träning, att det ansvaret får ligga på föräldrarna. 
    Ska försöka få tag på efterträdaren idag, jag tror just problemet är att ingenting finns dokumenterat någonstans. Gubben som satt på posten innan var minst sagt speciell. Jag har kryptiska mail som säger att vi ska vara delaktiga i rekrytering osv men ingenting som i klartext säger att vi är berättigade en heltidsresurs. Att han sa det i telefonen varje gång hjälper ju föga nu faktiskt.... 
    ♥ Simon ♥
  • michiara

Visst borde det det, absolut. Men om en vanlig avd på förskolan inte har dom resurserna från kommunen så kan de ju inte utföra träningen. Det är kommungubbarnas sak att ordna. Personalen gör det säkert gärna bara de får själva resursen till det. Det är skitsvårt. Det är ju kommunen du får tampas med, kan inte kuratorn på habben hjälpa till med en sådan sak? att kontakta dom menar jag? annars får du nog gå steget längre och faktiskt göra en sak av det i rätten, tidningen, som alla andra gör. Oftast får man ju det man vill när man går till tidningen har jag märkt nej nu svamlar jag känner jag, men det är för att jag inte har ngn som helst erfarenhet eller kunskap. Men chefer har ju alla, ett samtal högre upp vore kanske på sin plats??

Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13