• Skumboll

Matvägran på "riktigt", del 13

Del 13! 

Tidigare trådar;
    1. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m13956846.html 
    2. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m16802966.html 
    3. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20299331.html 
    4. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23425827.html
    5. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26885338.html
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m32132817.html 
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m37527895.html
    8. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m40059656.html
    9. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m42765681.html
    10. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45209504.html
    11. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47623302.html

Vårt hemliga krypin, bara för inbjudna läsare; exanimo.forum24.se/exanimo.html
    ♥ Simon ♥
  • Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13
  • Skumboll

Hej Godisgris!

Allra först vill jag bara säga att du är inte misslyckad och det är inte ditt fel! 
    Jag kan absolut förstå att du är i chocktillstånd, en sond är ändå en sond som förändrar hela vardagen och det blir så uppenbart att det är något som inte står rätt till (jag menar, sonden syns ju hela tiden). 
    Nu är vi ingen solskenshistoria på det viset, sonen har haft sond i två år och vi väntar på att få en knapp på magen. Men sonen har autism men även han kommer börja äta, det är jag övertygad om. Men hur många år det tar, det har jag ingen aning om och det är inget jag funderar över idag. Jag ser sonden som en del av honom, hur speciell han är.
    Tänk på att sonden är inte där för alltid, se det som ett hjälpmedel för att underlätta vardagen. Tänk på hur mycket din lilla tjej kommer utvecklas när hon (ni, snarare) slipper fokusera så på mat. Se så fint hon mår när hon är mätt, go och glad! 
    Ge det lite tid, du kommer snabbt vänja dig vid den nya situationen. 
    Tillåt dig att gå igenom dehär tankarna, det har vi nog alla gjort. Det är en del i hela bearbetningsprocessen. 
    Jag kan ärligt säga att jag inte kan tänka mig hur livet skulle se ut utan sondmatning. Det har blivit vår vardag, för mig är sondnäring inte alls konstigare än en tallrik med köttbullar. Det jag vill säga med det är att det går att acceptera!
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Tack frisören för dina fina ord! Jag vill finnas här som ett exempel på att det går att leva med och jag är bara glad om jag kan dela med mig av mina erfarenheter till andra mammor som är i "början" på sin resa. {#lang_emotions_flower}

♥ Simon ♥
  • Godisgris

Tack Skumboll! Jag behöver nog ett tag till innan jag kan släppa "självplågeriet" med att lägga skulden på mig själv. Jag vet att det är en naturlig reaktion, och jag tror någonstans att det är sunt att utsätta sig för det. Men det är inte roligt. Och man behöver höra gång på gång att jag inte gjort något fel. Även om det är urtjatigt för omgivningen att säga det. 

För att orka så behöver jag också höra att det går. Att hon kommer att mogna och lära sig att äta, precis som alla andra. Att det inte är något fel på henne liksom, utan att hon bara haft otur. 
    Det är jobbigt att inte vara normal.
    Ni hör, massor av självömkan.
    Förlåt.
  • caspersmamma 08

Casper fick sond för andra gången när han var 9mån och då hade vi kämpat i 7mån för att han skulle få i sig tillreckligt med mat så för oss var det en riktig befrielse men samtidigt kändes det som ett misslyckande eller varför kämpade vi så i odnödan när vi endå skulle hamna i den här situationen.
    Casper började på babysim vid 6mån men han skrek nästan jämt och vi kunde bara vara i vatten ungefär halva tiden och då gjorde han inga av övningarna utan satt tätt intill oss 
    När han fick sin sond så var det 3gånger kvar och han blev som en annan pojke i vattnet han skrattade, sprattlade, låg på rygg och flöt. Det är ett av dom bästa minnen jag har av att se hur lycklig och pigg min son var med hjälp av sonden och dom stundena då jag känner mig nerstämd och tycker det är jobbigt med sonden så brukar jag tänka på det minnet.
    Casper har nu haft sin sond i 13mån nu och jag är så van vid den att jag tänker inte på den och min sambo som inte sondar så ofta han märker inte enns när den är borta så sonden är en del av honom och jag älskar honom  och därför älskar jag sonden också.   

Jag har skrivit blogg om varför Casper har sond som du kan läsa om du vill

http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b120223.html

Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
  • Godisgris

Jag läste din blogg solstråle. Och tack för dina peppande ord! Visst är/bör jag vara tacksam för att hon nu växer och mår bra. Glad och pigg har hon varit nästan hela tiden, så det kan jag inte riktigt se skillnad i, men nu äntligen börjar vissa 62-plagg bli för små. Och det känns ju härligt!

Som jag skrev tidigare, så kan dom inte hitta någon anledning till varför lilla M inte äter. Inga anatomiska problem, inga allergier eller sjukdomar. Och det är ju givetvis något positivt. Men det gör också att det blir svårt att acceptera känns det som. Det finns inget att skylla på.
    Jag förstår att ni måste bli hur trötta som helst på mig, eftersom jag hela tiden tjafsar emot er. Men det är en slags bearbetning från min sida. Inte det att jag vill säga emot er, eller att jag på något sätt alls tycker att det är mer synd om mig!!! (verkligen inte!!) Utan bara bearbetning och information om vart vi befinner oss, och varför.
  • En Dum En

Godisgrisen: här är en till med ett "friskt" barn som vägrar äta. E var 13 mån när han fick sond. Han hade den ca 1 år. Nu tog vi bort den 1,5 mån sen och det går sådär. Han dricker mjölk och äter lite ost. Vi har fortfarande inte uteslutit knapp-operation. Han har aldrig  velat äta. Han ammades men var liten och gick upp i vikt dåligt.
    Vilket sjukhus går ni till?

• michiara

Hej hej nu sitter jag på hotell i vilhelmina och väntar på att gå ner och äta mat. är här på jobbkurs fram till tors, men saknar barnen redan.. är så hungrig så jag kastar i mig massa godis vet inte om det finns så mkt pos att säga om vilhelmina, har inte hittat så många affärer, men hotellet är jättemysigt ska kolla igenom vad ni skrivit och kommentera sedan, kram till er alla så länge

• Godisgris

En dum en - Åhhh vad härligt att höra att det finns fler!! Hade idag en liten kris över att det kanske är något fel trots allt på henne. Men min intuition säger att det inte är det (även om den har något av en kris så klart....). Surfar runt massor på nätet, på gott och ont, och blir så ledsen över att se vilken kamp det verkar bli för alla! Jag är inte säker på att orkar det! Att varje dag, i flera år, försöka få dom till att äta!

• En Dum En
    Godisgris skrev 2010-05-17 19:45:56 följande:
    En dum en - Åhhh vad härligt att höra att det finns fler!! Hade idag en liten kris över att det kanske är något fel trots allt på henne. Men min intuition säger att det inte är det (även om den har något av en kris så klart....). Surfar runt massor på nätet, på gott och ont, och blir så ledsen över att se vilken kamp det verkar bli för alla! Jag är inte säker på att orkar det! Att varje dag, i flera år, försöka få dom till att äta!
    Min son har inga fel vad dom kan hitta. Inte för tidigt född, inga hjärtfel, ingen reflux, ingen autism eller downs eller något. Det har drivit mig till vansinne också. Jag vill veta VARFÖR. Jag åt knappt som barn men jag behövde aldrig sondmatas. Jag har fortfarande lite intresse för mat men jag äter för att överleva. Man får väl hålla ut tills dom fattar!!!! Min son svälter hellre än äter. Han kan svälja mat men vågar inte verkar det som. Han har i perioder ätit filmjölk och nu är det bara mjölk och babybelost och det blir man inte så tjock av.
    Vi går på gastro på Astrid. Ni?
  • caspersmamma 08
    Godisgris skrev 2010-05-17 19:45:56 följande:
    Äter hon något via munnen?

Casper har idag ätit alla måltider via munnen, funderar på om jag ska be om ett läkarintyg att han bara ska få pasta och vitris på dagis för det verkar som det är det han äter, för som det är nu så är det lunchen på dagis som stoppar att vi inte kan ta bort sonden pga att han äter inte där och när vi kommer hem vill han inte ha mat så jag får sonda lunchen men när vi äter ris eller pasta så äter han med god aptit och idag hade dom pasta med köttfärssås och han åt med godaptit.
    Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13