Inlägg från: caspersmamma 08 |Visa alla inlägg
  • caspersmamma 08

Matvägran på "riktigt", del 13

länge sedan jag skrev här

Casper blev av med sin sond den 6feb och fram till 2v sedan gick det jätte bra med maten men sen fick han en lindrigare form av magsjuka i några dagar då han spydde ungefär varannan dag 2-3 gånger men sen dess vägrar han riktig mat ersättning går men det är en kamp varje gång med att locka och truga.
    Han är inte påverkad genom att vara hängig men däremot är han på väldigt dåligt humör sover väldigt oroligt på natten.
    mitt tålamod håller på att ta slut.

Vad skulle ni har gjort i mitt ställe ska jag sätta sond ingen?

Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
  • caspersmamma 08

Har nu pratat med dietisten och logopeden och både tycker att jag ska sätta tillbaka sonden ingen så jag ska prata med min sambo nu ikväll och höra efter vad han tycker.

• caspersmamma 08
    Skumboll skrev 2010-03-30 17:17:23 följande:
    Vad skönt att sjukvården backar upp! 
    Ja dom har nästan alltid gjort sitt bästa och tagit oss på allvar och verkligen försökt hjälpa oss.

Nu är iallafall sonden satt och Casper sa nästan ingenting, när vi satt den gnällde han till lite men sen när vi skulle tejpa fast den så var han tyst och han brukar gallskrika när vi sätter sonden.
  • caspersmamma 08

lemco jag tycker att du först och främst ska be om att dom kollar om han har reflux och att dom sätter sond på honom för en kort period för att se om hans beteende beror på att han faktiskt få i sig alldeles för lite mat och sedan om ni inte ser någon skillnad kolla upp om han kan ha adhd eller kanske autism.

• caspersmamma 08
    lemco skrev 2010-04-07 19:55:19 följande:
    hur år en ph mätning till?och vad gör dom om det är reflux?hur ska jag få läkaren att lyssna?hoppasfå reda på vad som e fel,han är även känslig för mjölk i perioder, jättekonstigt!
    på vilket sätt är han känslig för mjölk
  • caspersmamma 08

Vad tycker ni ska jag bara låta det vara?

Casper sover en dag i veckan på förskolan och jag bad fröknarna att ge honom välling då han inte äter lunch så att dom slipper sonda honom och de tyckte dom var helt ok och idag var det första gången han skulle sova där sen vi bestämde det, men när jag kom och hämtade honom kl 14 så hade han inte ätit någon lunch och det hade inte gett honom välling då dom inte ville ge honom det framför dom andra barnen.
    så fram till 14 har Casper fått i sig 150ml välling och jag kunne inte göra orning välling till honom förrän kl 15 då den stora killen hade tid oss tandläkaren.
    så nu är kl 16.30 och Casper har idag fått i sig 300ml välling.

Välling=nutramigen

• caspersmamma 08
    En Dum En skrev 2010-04-16 11:42:55 följande:
    Jag blir så trött. E har ju ätit fil i en månad och det har gått jättebra. I tisdags fick han lite feber och bestämde sig att nu har han ätit klart. Han dricker lite mjölk varje dag. Han hulkar när han ser mig hälla upp fil och han hulkar och kräks när jag försöker mata. Allt är bara psykiskt. Jag blir så jävla trött. Och på gastro har dom sagt att om han slutar äta igen så vore det ett övergrepp att sätta tillbaka sonden så då ska han läggas in med dropp istället. Jo det kommer säkert funka jättebra.....när han slutat äta vid 2 tillfällen förut så tog det 2 månader vid varje tillfälle innan han öppnade munnen igen. Jag hoppas det inte kommer gå så långt den här gången men om han tänker matvägra så illa igen tänker jag inte ge dropp i 2 månader! Jag får väl ringa till gastro och be om råd..........jäkla unge!!! ÄT DÅ!!!
    Jag tror inte det är ett övergrepp
    vi har ju perioder då Casper inte behöver sonden och den längsta perioden var i 1,5mån och då hade han knappt ätit på 2v innan vi satt tillbaka sonden och Casper verkar tycka det var jätte skönt att få tillbaka den.
    Även dom andra gångena vi har haft uppehåll så har det gått bra att sätta tillbaka den men då har uppehållet varit någon vecka.
  • caspersmamma 08

behöver ett litet råd från er.

När jag tejpar Caspers sond så har jag ju alltid en honungsplatta längst under för att den ska skydda kinden från tejpen men nu funderar jag på om man verkligen behöver den för det är ju mycket svårare att byta tejpen där honungsplattan är och när jag gör det måste jag byta honungplattan också och under den på kinden är det ju alldeles rött och man märker på Casper att han tycker att det gör ont när man tar bort den,
    Närmast näsan har han bara en tejp bit som jag får byta med jämna mellan rum och där är det nästan aldrig några problem att byta och han är aldrig röd.

Så det jag undrar är om det går bra att skippa honungsplattan.

• caspersmamma 08

Casper har ätit bra hela veckan, har bara blivit sondad ett fåtal gånger men idag vill han inte ha någon mat och jag får inte sonda heller, han bara ställer sig upp istolen och ska springa runt har inte tid att äta och de jobbigaste är att de verkar som att jag måste byta sond nu pga att det går väldigt trögt att få i maten fast den är jätte tunn och det känns ganska trist nu när det går åt rätt håll och jag bara vill se att en sån här dag bara är idag och att han äter på dagis då kunde vi kanske ta bort sonden nästa vecka.
    Via munnen har han idag ätit 200ml ersättning och 1,5riskaka, 1digestivekex och jag lyckades sonda ungefär hälften genom att springa efter honom.

Jag har tagit bort plattan och har bara tejp vid näsan och örat och nu börjar kinden bli bättre.

Grattis skumboll{#lang_emotions_smile} Jag skulle också vilja gifta mig men min sambo kommer nog aldrig fria för när folk frågar så säger han varför ska han gifta sig. Men nu har jag tänkt ganska mycket på det och själva bröllopet är jag helst utan vill ha det så enkelt som möjligt,( borglig vigsel) det är att bli kallad fru istället för flickvän, sambo som lockar mig mer.
    Ha tänkt att prata med sambon om det men vet inte när, hur jag ska börja och jag vill inte att det ska vara ett frieri utan mer att säga vad jag tycker.

• caspersmamma 08

Skunboll nej Casper tittar inte på tv och det har aldrig varit några problem förut att sonda men idag är han helt upp i varv ska springa fram och tillbaka in och stänger jag dörren blir det världens liv och han lägger sig på golvet och skriker.
    Ska prova och sonda igen nu till middagen och se hur det går då. Jag hade i havremjölk istället för vatten/ersättning och det kanske är därför det inte gick.

Jag och sambon har varit förlovade och sambos i snart 13år

Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13