Inlägg från: caspersmamma 08 |Visa alla inlägg
  • caspersmamma 08

Matvägran på "riktigt", del 13

skumboll- tar S någonting i munnen eller får du sonda allt?

Det gick bra att Sonda nu idag så vi har inte behövt byta sond.

Frisören- Jag tycker det är jätte skönt dom dagarna/veckorna C äter allt och bra genom munnen, men hans sond är min bästa vän för den finns alltid där och hjälper min son att må bra.

Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
  • caspersmamma 08

Dagis vill ha en skriftlig instruktion hur man sondar men jag har ingen anning om hur jag ska skriva.

• caspersmamma 08
    Skumboll skrev 2010-05-12 14:30:23 följande:
    Men oj! Räcker det inte med att du instruerar dem och visar?
    Det tyckte jag med men sambon hämtade idag och då hade dom sagt att dom vill ha en skriftlig men jag får väl prata med dom på måndag och höra efter lite närmare
  • caspersmamma 08

Ni som har nässond är ni noga med att andvända lackmuspapper? Jag andvänder aldrig det, när vi sätter en ny sond så sprutar vi i luft samtidigt som vi lyssnar på magen för att höra om sonden sitter rätt.

• caspersmamma 08

Casper fick sond för andra gången när han var 9mån och då hade vi kämpat i 7mån för att han skulle få i sig tillreckligt med mat så för oss var det en riktig befrielse men samtidigt kändes det som ett misslyckande eller varför kämpade vi så i odnödan när vi endå skulle hamna i den här situationen.
    Casper började på babysim vid 6mån men han skrek nästan jämt och vi kunde bara vara i vatten ungefär halva tiden och då gjorde han inga av övningarna utan satt tätt intill oss 
    När han fick sin sond så var det 3gånger kvar och han blev som en annan pojke i vattnet han skrattade, sprattlade, låg på rygg och flöt. Det är ett av dom bästa minnen jag har av att se hur lycklig och pigg min son var med hjälp av sonden och dom stundena då jag känner mig nerstämd och tycker det är jobbigt med sonden så brukar jag tänka på det minnet.
    Casper har nu haft sin sond i 13mån nu och jag är så van vid den att jag tänker inte på den och min sambo som inte sondar så ofta han märker inte enns när den är borta så sonden är en del av honom och jag älskar honom  och därför älskar jag sonden också.   

Jag har skrivit blogg om varför Casper har sond som du kan läsa om du vill

http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b120223.html

• caspersmamma 08
    Godisgris skrev 2010-05-17 19:45:56 följande:
    En dum en - Åhhh vad härligt att höra att det finns fler!! Hade idag en liten kris över att det kanske är något fel trots allt på henne. Men min intuition säger att det inte är det (även om den har något av en kris så klart....). Surfar runt massor på nätet, på gott och ont, och blir så ledsen över att se vilken kamp det verkar bli för alla! Jag är inte säker på att orkar det! Att varje dag, i flera år, försöka få dom till att äta!
    Äter hon något via munnen?

Casper har idag ätit alla måltider via munnen, funderar på om jag ska be om ett läkarintyg att han bara ska få pasta och vitris på dagis för det verkar som det är det han äter, för som det är nu så är det lunchen på dagis som stoppar att vi inte kan ta bort sonden pga att han äter inte där och när vi kommer hem vill han inte ha mat så jag får sonda lunchen men när vi äter ris eller pasta så äter han med god aptit och idag hade dom pasta med köttfärssås och han åt med godaptit.
  • caspersmamma 08
    michiara skrev 2010-05-17 20:04:58 följande:
    Om inte dagis självmant kan ordna den maten tycker jag def att du ska begära intyg. Det är ju så olika. A har önskekost på skolan, mattanten lagar specialmat åt henne gladeligen utan intyg bara för att hon kanske ska äta någonting. Den maten bestämmer A själv tillsammans med en fröken och så ändrar de beroende på om maten funkar eller inte.
    Jag tror inte dagis kommer laga den maten utan intyg och än vet jag ju inte om det kommer att funka men känner att det kan vara värt ett försök
  • caspersmamma 08
    michiara skrev 2010-05-18 13:42:27 följande:
    vad tyst det är, vad har ni för er? jag jobbar på vid datorn och försöker lära mig, massa sol utanför fönstret.
    vi har problem med dotter hon mår riktigt dåligt i skolan nu ska på ett möte imorgon och nu fick jag också tag på sjuksköterskan på bup och vi ska få träffa henne redan imorgon också
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13