• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Ela

KUB gick bra även om det var lite tråkigt att gå själv. En rätt aktiv liten krabat till skillnad från döttrarna som har varit ganska stilla på alla UL (vilket de med råge har tagit igen efter födseln ). Siffrorna var bra (1/812 för DS och 1/20 000 för trisomierna) men eftersom vi fick SJUKT bra siffror (1/19 200 för DS) med R går det ju inte för en ältare som mig att låta bli att fundera på varför det blev så mycket lägre siffra nu. Förnuftsmässigt begriper jag dock att det ser bra ut även denna gång. Jag blev tillbakaflyttad ca en vecka också vilket heller inte borde förvåna mig dels eftersom jag har längre cykel än "normalt", dels eftersom det har varit likadant på de tidiga ultraljuden med både T och R men jag inte låta bli att fundera några varv på det med. *örfilar mig själv lite lätt för att jag är så jobbig*

R:s feber verkar ha försvunnit men hon har varit rätt hängig och snorar rejält. T har varit jättetrött under eftermiddag/kväll och vi har haft gott om utbrott från alla håll om man säger så. Hur ska det bli med tre? Drömmer

Lycka til på UL imorgon, Lena! Mysigt!

Två är dubbelt så bra
  • Serendipity
    södermalm skrev 2010-06-08 08:03:58 följande:
    L gick med gåvagn för första gången i går Men några egna steg, det är lååååååååångt bort.
    Samma här o vi har väldigt jämngamla ungar, eller hur Flört
  • M73

Ela; skönt att det såg bra ut på KUB

T har listat ut hur man ålar frammåt - men det krävs att hon har nått riktigt förbjudet att sikta på

• Fialialej
    Milla C skrev 2010-06-08 09:32:04 följande:
    Ja, och ja . Jag är lactosintollerant - och tvilling. Enäggstvilling med 90% säkerhet (mina föräldrar valde att inte göra testet där man förde över hud mellan oss för att se om den växte fast. Konstigt va . ) Min tvillingsyster är varken lactosintollerant eller glutenintollerant som jag är. Men hon har å andra sidan Meniers (yrselsjukdom som är ärftlig) och reumatism som jag hittills sluppit. Men visst är det konstigt att vissa ärftliga sjukdomar "drabbar" den ena tvillingen och inte den andra...
    Tack för svaret! Då borde han ju kunna tro på det då. Ska försöka övertyga honom.
    Kooonstigt att era föräldrar inte ville testa er genom hud-"transplantation"! Nu för tiden är det betydligt enklare. Genom ett enkelt salivprov fick maken och hans bror reda på att de är enäggs. Men det var för några år sen bara.
    Trist med så många sjukdomar och intoleranser för dig och din syster men bra att ni kan dela på dem kanske, så ni slipper ha allihop båda två!

Ela: Grattis til fina siffror! Men visst är det tudelat att få de där siffrorna. Vi fick 1:400-nånting på DS. Bra siffror men inte superbra kanske. Men ingen idé att oroa sig för det! (Svårt att låta bli ibland dock...)
  • aigee

juni: vilka tårtor! O jag som var på tjörn i helgen.... attans att man missade dem! Å andra sidan var jag ju inte bjuden.

Till övriga: Har inga sovtips, inga tvillingdnakommentarer. Men jag kan gratta till lyckade kub resultat!

Ego: var ute premiärtur med husvagnen i helgen. bebisen i magen gillade INTE att mamma var arg för skrikiga tjugoåringar som fulla skrålade mellan 1 och 3 på morgonen tills mammam (läs jag) surnade till ordentligt och sa till. Men oj oj vilka sammandragningar och tokskutt bebben gjorde innan dess. Vädret var däremot strålande och humöret på topp hos hela famlijen hela helgen! Mysmys. Ikväll är det disco i mammadiscokulan!! Go bebis!

• Piggley Wink

Ela: Skönt med bra siffror, men såklart trist att gå själv. Är det inte självklart att få "sämre" siffror när du är ett år äldre? Visst förändras det ganska fort efter 35?

aigee: ni kunde ju trillat in, det blev en hel del kvar Hahaha nån måste ju vara surtanten som säger till

H juni 07, syskon november 10
  • oyra

Ela, dags för mig att gå in och säga grattis här! Det är tydligt att jag läser och skriver för lite här numera, när jag fick dina nyheter på det klassiska mun-till-mun-sättet. Lite kul att R fick berätta för R den här gången och jag inte visste, när vi nu gick och höll varandra hemliga förra gången.

Grattis till första stegen och fina KUBen också, förstås.

Här är det bra, bara ett par veckor kvar av den "egna" föräldraledigheten, sen är det lång lyxsommar innan jag börjar jobba nån gång i september. Vi planerar att bila i Europa, men är nu på vippen att köpa fritidshus så jag skall försöka övertyga sambon om att vi kan åka senare, i slutet av augusti, så vi kan njuta ordentligt av det vackra pyttesmultronstället först. Om vi nu köper, bara vi som är intresserade.

• Billabong
    oyra: Vad härligt att se dig - det var verkligen inte igår!
    Kul med fritidshus-köp/spekulationer! Och lika kul med bilsemester i Europa!
    Här är vi också nära att få påbörja lyxsommar med två långlediga föräldrar. Räknar ner...

Ela: Grattis till bra resultat på KUB! (uppfattar jag det som, här erbjuds vi inte NUPP elelr KUB så jag är inte så insatt mer än via alla er här i tråden som gör sådant... ). Vilket datum har vi nu då? Julafton? Du får uppdatera i BF-listan! *Påminner*

Lena: Lycka till på RUL imorgon!

Milla: Skulle det kunna vara att han är lite, lite FÖR trött? Så att det skulle gå bättre att somna 15-20 minuter tidigare? Eller så är det någon av de där faaaaaaaaaaserna...

Ela
    och söder: Rackarns! Är era små som är jämnåriga med mina redan ute på egna äventyr och går. Jag får nog sätta mina killar i lite mer träning, här går de "bara" längs möblerna och O är betydligt stadigare än G som krampaktigt håller i sig med båda händerna medan O bara låter ena handen vila mot soffan/bordet.
    Jag får nog mixtra med lära-gå-vagnen och ställa in den på det mest trögrullande läget och låta dem prova den... Nog för att tvillingar brukar vara lite sena med motoriken, men som jag förstått det beror det huvudsakligen på att de brukar födas för tidigt snarare än att de är två... Och mina killar kom allt annat än för tidigt - snarare en månad för sent!

MEN.
    Min lille O sa klockrent "Mamma" ikväll. Två gånger, som upprepning efter att jag sagt det. Och sedan applåderade han sig själv! Det har varit tendens till det ett par dagar nu men idag satt den.
    Så jag förlåter honom för att han inte somnade förrän vid 21.45...
    G däremot som inte somnade förrän vid 23 och inte ens försöker säga mamma, vad ska jag göra åt honom?! 
    Så nej, här är fasen inte över. Kvällen blev heller inte bättre av att J v ar vaken till ca 23 hon med - hon hade gått o lagt sig i vår säng och somnat medan jag gav killarna mellanmål i eftermiddags. Och sedan var det kört att väcka henne. Vet inte hur länge hon sov, men säkert 1,5 timme - och ändå var hon suuuuuuuupergrinig när hon vaknade och ville bara somna om men kunde samtidigt inte.
    Charmiga kvällar. Ser fram emot morgondagen när sambon kommer hem vid midnatt pga skolresa till Liseberg över dagen... Han möts väl av minst 2 vakna barn när han kommer hem.
  • Piggley Wink

oyra: Vad spännande med sommarhus, OCH bilsemester. Vi är nog lite för lata för att ta tag i semesterplaner, brukar ju mest bli att hänga på stranden här hemma och segla lite med kompisar...

Sara: Usch vad jobbigt när alla barnen vågarvägrasova SAMTIDIGT! Hoppas de överträffar sig själva och somnar som små grisar tidigt idag så du kan chocka sambon

Träffade ett kusinbarn idag som är 10,5 månad och redan gått ett tag, var rätt stadig faktiskt!

H juni 07, syskon november 10
  • södermalm

Seren - ja, det är väl inte mer än max ett par veckor väl? L blir 11 månader på måndag.
    Sara - han tar vääääldigt tveksamma steg längs soffbordet, typ 2....Bara för att jag jublade så över att han gick i måndags kväll med vagnen, vägrade han igår.

Och, trumpetfanfar bägge killarna sov i sina sängar till 5.45 i morse En kvart innan klockan ringde så då var det bara mysigt.

Vi var på sommarsvslutning på dagis igår. Hur söta är inte alla barnen??? Kalle ville dock inte sitta framme i frökens knä hela tiden eftersom han såg oss men men..

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8