• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Piggley Wink

Sara: Då vet jag hur sammandragningar känns nu då... Hoppas de snart kommer sova bättre, usch och fy för jobbiga kvällar

H juni 07, syskon november 10
  • IdaVi

Tack för krya-på-sig-hälsningarna till Ida. Nu är hon feberfri men otroligt klängig och gnällig. Jag får nästan panik! Kan inte göra något, hon bara gnäller, gråter, blir arg, skriker och vill sitta i knät eller bli buren. Nu sover hon tack och lov så jag kanske får tid att äta lite

juni: Pelikaner!
    Låter som sagt som sammandragningar. Jag får det också ibland, men inte så mycket än så länge. Mest om jag anstränger mig. Hoppas kalas och tårtor och allt blev bra

Sara: Mm, det är nog bara att vänja sig. Sen får vi ju ett syskon till Ida mitt i RS-tider igen så då vill man ju vara försiktig också.
     Hoppas sömnproblemen blir bättre snart. Kvällarna vill man ju gärna ha lite för sig själva och få lite egentid så jag förstår hur ni känner.

Milla: Skönt att det verkar lösa sig med inskolningen! Jag ska ringa till vårt dagis och bestämma när vi ska börja. Ska även dit på besök före midsommar och prata med personalen.

Ego: Min foglossning har blivit bättre! Sköööönt!! Får ont framåt kvällen och är svullen på högra sidan av blygdbenet, men har inte alls lika ont.
    Och vi kommer förmodligen att åka till Sthlm nu i helgen istället, bara Ida blir lugnare

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Piggley Wink

Lena: Skönt att Ida är bättre, hoppas att hon fort blir glad igen också!

• Ela

Tack söta vänner för alla grattis! Jag blir alldeles glad av att läsa.

Milla - Skönt att inskolningstiden löste sig. Det blir ju lättare att njuta av sommaren när allt är fixat!

juni - Superfina bilder! Ser så härligt ut allting.

Sara - Men åh, vilka buskillar som inte vill sova i tid om kvällen. Hoppas verkligen att they snap out of it snart! Vad kul att J har en så bra relation till grannen.

Lena - Inte kul med gnällig dotter. Hoppas att ni kommer iväg till Stockholm i helgen.

Ego: Vi har tid för KUB imorgon och tanken var att syrran som går hemma med sin 3 månaders skulle passa R under tiden. Ikväll hade R dock 39,3 i feber så det går ju inte. R som typ inte varit mer än snorig under hela våren blir alltså sjuk just idag. Supersynd är det om henne för hon var verkligen hängig här innan hon somnade. Men jag tycker lite synd om mig som får gå och riskera att höra dåliga nyheter ensam och maken som inte får följa med och se nytillskottet också.

Men hon är kaxig vår lill-Strut. Trots febern tog hon sina första steg idag. Hon har tagit något enstaka steg tidigare men idag gick hon ca 1 ½ meter (vi räknade inte stegen för vi fattade först inte vad hon gjorde ). Och hon väntade tills jag kom hem från jobbet så både maken och jag fick se det. Hjärta

Två är dubbelt så bra
  • Milla C
    Ela: Grattis till första stegen! Lucas har fortfarande inte fattat vad det ska vara för bra med att stå och gå utan stöd. Det funkar ju tumärkt att krypa .

Sara: Hoppas att nattsuddarna snart kommer till ro om kvällarna.

Skulle vilja fråga er om råd angående just det: Gabriel (och de senaste dagarna även Lucas) har jättesvårt att somna om kvällarna. Vi går och lägger barnen klockan sju, men oftast är han vaken till 20.15-20.30 innan han somnar. Det är inte det att han inte är trött - han bara inte kommer till ro tillräckligt för att kunna somna. Han ligger helt still och klipper med ögonen i flera minuter, sedan spritter han till och berättar något eller frågar något - båda oftast utan vare sig rim eller reson. Vad gör man för att han ska somna? Att hålla honom vaken hela dagen fungerar bara marginellt. Det har vi försökt de senaste tre dygnen, och idag somnade han 20.00 istället för 20.15...
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Piggley Wink

Ela: Jag fik också gå själv på KUB, som ur var fick vi ju bra nyheter, men jag kan säga att maken hade lite svårt att fokusera på kursen han var tvungen att hålla för en kollega blev akut sjuk Håller tummarna imorgon!

Imorgon ska vi hämta Hs lekstuga som hon får i födelsedagspresent av mormor och morfar. Hon vet det inte själv än, vill ju inte riskera att hon blir rädd föratt hon måste flytta ut dit på heltid när hon får ett eget hus

• Fialialej

Ela: Grattis till stegen! Härligt. Hoppas allt går bra på KUB imorgon!

Milla: Visst är det svårt med sovningen! Känner tyvärr igen det och det är inte alltid som det påvekas av hur dottern har sovit på dagen heller. Det verkar som att hon bestämmer sig för att hålla sig vaken vad som än händer. Ibland tror jag dock att vi börjar försöka få henne att somna för sent så hon är övertrött. Svår balansgång eftersom för tidigt heller inte går. Men kl. 19 känns ju inte för sent!

juni: Nej det känns ju lite tidigt för H att flytta hemifrån redan...

Milla (igen): Om jag inte minns fel så är du tvilling och laktosintolerant? Konstig fråga va?
    Anledningen till att jag frågar är att min mans tvillingbror (enäggs-) just fått besked att han är laktosintolerant. Han har dock svårt att tro på det eftersom han tycker att min man också borde ha det då de har samma DNA. Det var nämligen inte vanligt blodprov som visade detta, som jag förstod det, utan det syntes i hans DNA.  Nu vet jag inte om jag minns rätt om dig och heller inte om du är enäggstvilling -men har din tvilling samma diagnos? Vet du om man kan ha olika? Svara om du vill bara!

• södermalm

Milla - vi är/har precis varit där!! K har vänt de sista två dagarna så det är väl svårt att säga att "fasen" är över, men....I nära två månader har K varit helt omöjligt att lägga. Han är trött men kan/kunde inte komma till ro. Uppe och springer, ställer sig i fönstret. Kliar sig i ögonen av trötthet men slår sig själv på kinderna för att inte somna. Mycket konstigt! Vi "gav" upp till slut och låg bredvid honom, pratade lite, sjöng lite och sen bara tysta... Det gjorde vi i två veckor, och då tog det "bara" ca 45 min, innan 1-2 timmar.
    Lukas har också tydligen varit orolig på kvällarna när jag varit borta och även i går. SOmnar, vaknar till, somnar, vaknar till...Men när han somnade håååårt så slog han rekord och sov i sin säng till 5.30 - han har aldrig ens varit i närheten.

L gick med gåvagn för första gången i går Men några egna steg, det är lååååååååångt bort.

Ela - jobbigt att R blev sjuk, och vad typiskt. Grattis till förstas stegen!! Hoppas allt går bra i a f.

• IdaVi

Ela: Hoppas KUB går bra idag

Milla: Har tyvärr inga bra tips. Ida har *knock on wood* inte varit svårsövd hittills. Däremot vaknar hon ju på nätterna istället

Vinkar till alla andra! Jobbar idag, fast jag brukar vara FL på tisdagar. Ska vara ledig imorgon istället och på RUL bland annat

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Milla C
    Fialialej skrev 2010-06-07 21:17:53 följande:
    Milla (igen): Om jag inte minns fel så är du tvilling och laktosintolerant? Konstig fråga va?
    Anledningen till att jag frågar är att min mans tvillingbror (enäggs-) just fått besked att han är laktosintolerant. Han har dock svårt att tro på det eftersom han tycker att min man också borde ha det då de har samma DNA. Det var nämligen inte vanligt blodprov som visade detta, som jag förstod det, utan det syntes i hans DNA.  Nu vet jag inte om jag minns rätt om dig och heller inte om du är enäggstvilling -men har din tvilling samma diagnos? Vet du om man kan ha olika? Svara om du vill bara!
    Ja, och ja . Jag är lactosintollerant - och tvilling. Enäggstvilling med 90% säkerhet (mina föräldrar valde att inte göra testet där man förde över hud mellan oss för att se om den växte fast. Konstigt va . ) Min tvillingsyster är varken lactosintollerant eller glutenintollerant som jag är. Men hon har å andra sidan Meniers (yrselsjukdom som är ärftlig) och reumatism som jag hittills sluppit. Men visst är det konstigt att vissa ärftliga sjukdomar "drabbar" den ena tvillingen och inte den andra...
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8