• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • malinkat

TYcker som Ela, större kaos från 0-1 än 1-2 barn. Det har inte blivit lättare med 2 men heller inte så mycket svårare - det som kan vara bökigt är ju att synka saker så att det passar med att E ska sova och så. Ofta så leker de så bra, att de underhåller varandra när jag lagar mat tex - alltså behöver jag inte alltid vara lektant.  Och det blir så många mer skratt i huset

Bökigare är det när det är två som vaknar på nätterna, eller att försöka gå ut och äta på restaurang, eller som snart när jag ska resa själv med två. men men....

Nu har E varit gnällig hela dagen, är ju lite förkyld, sovit dåligt ett par nätter och sov dåligt idag på dagen (vi var med A:s dagis och bakade) - först när vi kom hem kände jag på hennes panna och upptäckte att hon hade 39.5  Sicken mamma..... 

• Ela

Lena - Fast jag tror att det har ett värde att även tala om varför man inte vill umgås (att det är just för att hon slåss - inte för att man helt enkelt inte vill vara med henne). De förstår mer än vad man tror!

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Lena - Fast jag tror att det har ett värde att även tala om varför man inte vill umgås (att det är just för att hon slåss - inte för att man helt enkelt inte vill vara med henne). De förstår mer än vad man tror!

Två är dubbelt så bra
  • Piggley Wink

Lena: På förskolan brukar de otroligt snabba pedagogerna fånga handen innan barnet hinner slå och fråga "Skulle du klappa mig nu?". H klppar direkt Samma med bitning och pussar.

Om H slår/sparkar så håller jag henne tills hon lugnat ner sig (gör bara det när hon gått i självspinn) och sen prtar vi om det och varför mn inte får slå. Helst ska hon säga att mamma blir ledsen om man slår mamma...

H juni 07, syskon november 10
  • IdaVi

Ok, låter som jag/vi gör ungefär som er. Vet dock inte hur mycket hon förstår, hon är ju bara drygt 1,5 år Men jag säger också att det gör ont och att man blir ledsen. Bara att fortsätta tjata antar jag.

Hur svårt kan det vara?!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • asap

Till skillnad från Ela så tycker jag att steget från 1 till 2 barn var mycket större än från 0 till 1. Med bara ett barn var det en ganska lugn tillvaro, jag minns en massa pyssla/slappa-tid som jag inte alls hade andra gången.
    Däremot så kan jag säga att livet med 2 barn var lättare än livet med 1 barn och en stoor mage! Allt blev enklare bara magen var borta.

Förresten så väntar vi med spänning på att makens systers fjärde barn ska komma, bf idag! Kul med en liten bebbe i släkten.

Här kommer semesterrapporten:

Hotellet låg 0m från stranden, bara att öppna en grind så var man där. På hotellet fanns både en stor pool och en bra barnpool. Vi varvade lite, vi var ju med mina föräldrar och med min systers familj, så vi kunde dela på oss en del när något barn ville bygga sandslott och något annat ville simma i poolen med armpuffar på. Dessutom fanns det lekplats på hotellgården, som var inhängnad (Yey! Ingen snart 2-åring som kunde rymma. Förrän i slutet av veckan då han hade lärt sig öppna grinden ) så de kunde gunga och klättra emellanåt också. Alldeles lagom behagligt varmt, även i vattnet. Och en massa roliga och intressanta saker för Gustav (som går under namnet ingenjören ) att inspektera och kolla på. Flera andra lekplatser låg inom en liten radie, överlag var det vänlig och behaglig stämning, all restaurangpersonal vi stötte på var superbra med barnen. Tex vill de ju ofta ge klubbor och liknande när man betalar notan (och sprrrit till de vuxna förstås) men de smög fram dem och frågade oss föräldrar om det var ok innan de visade barnen.

Nu tillämpar vi vit vecka, inte bara vad gäller cerveza grande, utan även snacks, glass och efterrätter. Det har varit en vecka av överflöd på den fronten. Tungan uteSkål

• Fialialej
    Ela skrev 2010-06-14 15:46:52 följande:
    Jag tycker steget från 0 till 1 barn var större än det från 1 till 2. Får väl se vad jag säger om steget mellan 2 och 3.
    Jag pratade med en kollega häromdagen som väntar sitt 4:e barn. Hon menade att det inte fanns nån "3-barnschock". (För henne i alla fall ) 3:an får hänga med bara. Hon hoppades att det skulle kännas liknande med 4:an... Hmm...

Lena: Vi har samma problem med slag och sparkar just nu. Det är oftast när hon är trött eller hungrig eller nyvaken. (Ganska ofta alltså...) Vi säger också ifrån bestämt och säger att vi inte vill vara med henne om hon slåss. Hon förstår, men förmår inte alltid låta bli.
  • Piggley Wink

Fia: Precis det upplever vi också, att H inte riktigt själv klarar att bryta beteendet när hon spårar ur... Hon behöver hjälp av  oss vuxna!

H juni 07, syskon november 10
  • aigee

hmmm... undrar hur det ska bli när man fick ett lugnt, sovande glatt barn först... blir det automatiskt jobbig tvåa då? inte får man väl två likadana på rad??? (hoppas det ändå)

Ang slag : N säger först aj aj och tittar på mig innan hon slår... hon tycker det är roligt när mamma blir arg. och när mamma säger aj, det gör ont... Det är mindre bra men när man säger att hon ska klappa fint istället gör hon det. gullungen!!

• Ela

F-n f-n f-n. Kräkningar med gallsyra nu under kvällen. Jag orkar inte att det här helvetet ska börja redan nu. Ska jag behöva kräkas i ett halvår?

Aigee - Johodå. Man kan få två likadana på rad (vi råkade dock få två vagnvägrande tempramentsmonster som inte sover ). Men eventuella treor hänger bara med (som Fias kollega deklarerat)!

Två är dubbelt så bra
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8