• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Milla C
    juni:  {#emotions_dlg.flower}Grattis! {#emotions_dlg.flower} Jippie! Vad du är duktig!Skål

Ringde just till maken - som för 55 minuter sedan SMS:ade att han kommit tillbaka till flygfältet och bara skulle försöka få något i magen innan han kom hem. NU satt de på restaurangen och skulle beställa . "Jag märker nu att det kommer ta ett tag det här". Säger du det... Nej, nu ska jag skaka av mig alla negativa tankar och gå och titta till mina sovande små sötnosar .
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Noi

Nog tycker jag att livet förändrades mer från 0 -1 än från 1-2, men då var jag så beredd på det. Däremot hade inte riktigt fattat hur mycket mer begränsad jag skulle bli med två barn än med ett - så på så sätt tycker jag att omställningen, givet mina förväntningar, nästan har varit större med tvåan. H tog vi med överallt och man var aldrig i numerärt underläge. Allt gick att lösa och det var lätt att bara lämna ett barn till barnvakter. Men med två små har jag varit tvungen att inse att jag inte grejar att ta med dem överallt. En fika på stan eller en tågresa till Stockholm är liksom inte riktigt värt det om jag ska baxa med mig båda barnen. När båda är ledsna känns det verkligen kaotiskt och som att jag inte räcker till. Och det känns som en mycket större grej att lämna båda till en barnvakt. Min syrra har haft båda två i någon timme, men annars har vi faktiskt sett till att ha två barnvakter när det har varit läggning iblandad. Och det är en stor skillnad för oss, som har hade barnvakt till H minst en gång i veckan (farmor när vi sjöng i kör). Och gräsänkenätterna är sju gånger värre (även om de har blivit färre - vi har helt enkelt tvingats begränsa vårt jobbresande rejält). Med bara H tog vi alltid varannan natt, så det var ju inget konstigt att ha hela ansvaret någon natt ibland. Men nu, när S vaknar och ska in till oss, ammas, och H samtidigt vaknar inne i deras rum och vill att någon ska lägga sig bredvid honom och leta rätt på nappen och gosa - då springer jag som en skottspole mellan rummen och försöker förtvivlat göra båda nöjda så att de inte ska väcka varandra...

• Ela

juni - Hurra för väl utförd tenta!

Milla - Trist med sen man.

Tack alla för sympatier. Jag tog en Losec igår och en idag så jag får hoppas att det hjälper lite. Jag ammar visserligen morgon och kväll och det står att man ska konsultera läkare men jag är så oansvarig att jag kör ändå. Det är verkligen mest mysamning och R är så pass stor nu. Ingen galla än idag men jag vågar inte ropa hej än för det känns inte helt långt borta. Och jag har oerhört svårt för att få i mig mat...

Till på köpet har jag ensamkväll. Maken är på sommarfest på jobbet (tro mig - han behövde komma iväg efter några jobbiga dagar med två barn som båda måste vara i någon slags faaaaas). T fick ett fullständigt tokbryt när han gick och skrek gång på gång det värsta hon kunde "Jag vill fööööljaaaa meeeeed!!!!". Sedan slängde hon sig på vår säng och skrek att jag skulle gå ut (tonåring?) så jag gick och kånkade runt en grinig R och undrade hur jag skulle behålla min mentala hälsa. Till slut satte jag på en barnskiva på ganska hög volym och ta mig 17 om det inte lockade ut henne och sedan hade vi en riktigt mysig timme när vi sjöng och dansade. Och nu sover de (även om R precis vaknade och att stå lutad över en spjälsäng för att söva om en bebis mär man har en svidande mage gör ont...).

Sedan måste jag bara berätta om häromdagen när vi tänkte att vi skulle berätta för T om bebisen. Maken frågade henne om hon visste vad mamma har i magen. "En spik!!" var svaret. Så nu får väl nykomlingen kallas Spiken då. Hjärta

Två är dubbelt så bra
  • Fredrika Bremer

Suger i mig info om tvåbarnslivet - nyttigt att läsa!!

Tänkte också kasta in en fråga till er erfararna kvinnor - hur förereder man sig egentligen för sin andra förlossning? Jag var så himla peppad inför min första förlossning, och så gick det så himla bra också. På något sätt känns det som att det bara kan gå sämre denna gång, och jag känner mig ofokuserad och oförberedd. Har läst om de gamla förlossningsböckerna lite oengagerat och profylaxandas lite halvhjärtat  då och då... Någon som vet om det ligger några bra förlossningsprogram på nätet ngnstanns (typ "barnmorskorna" eller så). Några andra tips

• asap

Ela - Spike är väl ett namn på riktigt?

Fredrika - Jag tror man vinner massor bara på att ha varit med en gång förut, kanske behövs inte samma förberedelser?

• Piggley Wink

Ela: Jobbigt med faaaas hos båda barnen samtidigt . Skönt att losec lugnade ner, man får ju äta det när man är gravid, men amning har jag ingen aning om. När maken frågade H vad jag hade i magen så sa hon direkt "en bebis" och fortsatte med sin frukost Hur gick det till, vi har inte pratat om det inför henne alls! Jaja, en kompis på förskolan ska få syskon i juli så det har väl satt sina spår antar jag.

FB: Jag har också funderat på det. Förra gången var jag rätt vältränad och hade stor tilltro till mig själv. Efter tre år med diskbråck och ingen styrke eller konditionsträning så är jag inte så säker.... Ska ta upp det allvarligt med bm i början av juli när jag ska dit. Försöker få samtal med läkare också eftersom det kan vara strul med epidural mm pga diskbråcket. Men jag vill ju absolut INTE sövas, för efter ryggoperationen kräktes jag ju ett helt dygn efter jag vaknade. Hrmm mycket att tänka på.

H juni 07, syskon november 10
  • Ela

Assar - Thea, Ruth och...Spike. Nja, kanske inte ändå.

Två är dubbelt så bra
  • malinkat

Milla, I know the feeling...

Förresten detta med att ha två barn, nu när vi bor i Tyskland - det som har blivit jobbigare är att vi inte har avlastning. Barnvakt en kväll på 15 månader...  Men, på något vis så har vi vant oss antar jag  

• malinkat

Och GRATTIS juni!! Systemet har supergott alkoholfritt bubbel, minns nu inte namnet, men det finns inte så många. Drack det på mitt bröllop.

• Piggley Wink

malin: Det finns två goda, om man lägger ett par matskedar persikopuré i botten i glaset så blir det ÄNNU bättre. vill ju inte riktigt göra det med riktig champagne, men med annat bubbel är det super. Kolla på ica.se drinken heter Bellini i orginal.

H juni 07, syskon november 10
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8