• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Gladhannapanna

Ela: Man ska inte ta Losec när man ammar för det påverkar barnets magsäck. DÄremot finns det en annan medicin som heter Andapsin som man kan ta. Ring vc och be dem skriva ut till dig. Jag har haft massa magkatarr och fick det när jag ammade.

• IdaVi

juni: Hurra vad duktig du är!!  Och som Malin säger, Systemets alkoholfria bubbel är jättegott!

Milla: Vad tråkig, jag känner igen migt...
    Jag fick också ett mindre utbrott på en frånvarande man igår. Igår hade de sommarfest, förra veckan och veckan innan det var det möten med vägföreningen. Nästa vecka är det avslutning med vägföreningen. Och som pricken över i:et så börjar maken bygga på vårt garage på fredag vilket innebär att jag får ta alla hushållssysslor de närmsta 10 dagarna och har dessutom gjort det den senaste tiden (tvätt, storhandla, laga mat, ta hand om Ida osv). 
    Och så fyller maken 40 år om en vecka och ska ha kalas. Gissa vem som kommer få ordna med en? Näe, nu ska jag inte vara neggo!!

Ela: Spik!

FB: Undrar som dig, fast tvärtom om ni förstår mig. Jag är skitnervös för att det ska bli en utdragen förlossning denna gång också och att jag ska förlora mycket blod och få dåligt blodvärde och yrsel efteråt igen.

Bäst jag jobbar lite. Insåg att jag faktiskt går på semester på fredag, iaf 3 veckor till en början

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Milla C
    malinkat skrev 2010-06-15 21:49:09 följande:
    Milla, I know the feeling...

Förresten detta med att ha två barn, nu när vi bor i Tyskland - det som har blivit jobbigare är att vi inte har avlastning. Barnvakt en kväll på 15 månader...  Men, på något vis så har vi vant oss antar jag  
    Vadå, landar Thorsten också ute !

Här har vi heller inte tillgång till barnvakter. Makens föräldrar bor två timmar bort, och min pappa vet inte hur man har hand om små barn. Men snart får nog svärisarna eller min tvillingsyster rycka in ett par timmar tror jag....

Lena: Inte lätt att "rodda" allt, och med graviditeten ovanpå det också. Ger maken dig någon "barnfri tid" i gengäld? Min make blev ytterst förvånad när jag tog upp den frågan när jag väntade Lucas (och efter det att Lucas var född), men det är ju så att även om det är "bra" saker karlarna är borta på så är det ju extra jobbigt för den som blir ensam med allt.

När det gäller förlossning två så var min längre än den första, men eftersom man visste ungefär vad som väntade så tyckte jag att den ändå gick smidigt. Angående att blöda mycket så var jag som en urlakad trasa efter första förlossningen - och hade rikligt avslag i fem-sex veckor. Efter andra förlossningen var jag uppe och duschade efter någon timme - och avslaget varade bara ett par dagar. Vet inte om det berodde på att jag drack hallonbladsthé andra gången, men det verkar ju inte ha varit till nackdel iaf .
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Piggley Wink

Pyttis: Det tipset kommer jag säkert be om igen i november/december.. Bra att veta att losec inte är OK vid amning, men iofs så sa de att jag skulle ta det (losec) när jag åt smärtstillande/antiinflammatorisk medicin och fick ont i magen, men då ammade jag ju deltid iofs.

Lena: Jag känner igen det där, ibland önskar jag att JAG kunde bygga grejerna istället för då skulle jag få pula lite barnfritt {#emotions_dlg.djavulsk}, det blir rätt mycket barntid för mig med, har ju pluggat en del på helgerna i vår och det är väl den enda barnfria tiden jag haft öht...

Milla: Hallonbladste? Vad är det bra för? Aldrig hört om, måste googla

Idag övar jag på att vara tvåbarnsmamma, tänk vad lätt det är med en åttaåring

H juni 07, syskon november 10
  • Noi

FB, Juni m.fl: Angående sin andra förlossning och andra barn och så, så tror jag faktiskt inte att mentala förberedelser är lika viktiga andra gången. Man har mycket gratis för att man har upplevt det en gång, samtidigt kan det ju bli helt annorlunda så man kan ju inte snöa in på hur det var sist. Men jag tänker mig att man i alla fall har med sig en hel del kunskap om sig själv och sin partner, smärtupplevelse, stresshantering, hur man kommunicerar etc. - sånt som är viktigt oavsett hur det går. Allt sådant hade jag med mig och kände trygghet i, trots att mina två förlossningar i övrigt var diametralt olika.

Innan vi fick S funderade jag på om det verkligen skulle gå att bli förälder när man var så ofokuserad som jag var - i alla fall i jämförelse med hur det var innan H skulle komma. Jag skrev ju bara avhandling hela dagarna och hade inte mycket tid över för att fundera över att jag skulle få ett barn till eller genomgå en förlossning till. Och inte profylaxandades vi duktigt varje kväll heller, eller boade, för den delen.  Den tid jag hade över ägnade jag enbart åt att noja över att även S skulle ligga i vidöppet läge, att det skulle bli ännu en utdragen förlossning och sugklocka eller snitt - och jag var lite orolig för hur jag skulle hantera ev. information om att huvudet ligger fel givet att jag vet att det innebar problem sist. Men, men, men. Innan jag hade hunnit fatta att det var på gång var raket-S ute, så de enda förberedelser jag aktivt hade ägnat mig åt (att oroa mig) visade sig vara helt onödiga. Och när hon väl var där så gjorde det heller inte det minsta att jag hade skrivit avhandling den sista tiden istället för att försöka tänka mig hur det skulle bli. Ett litet barn kräver ju liksom både uppmärksamhet och fokus, så det fanns inga alternativ.

• Gladhannapanna

Mina förlossningar var helt olika. Jag gick ju på aurora andra gången och det gjordes en jättebra förlossningsplan för att undvika att det skulle bli lika jobbigt som gången innan.

Min första förlossning kände jag mig kass och misslyckad, födde i princip med enbart psykoprofylax som smärtlindring.

Andra gången hade jag eda, lustgas och pudendus och kände mig som superwoman!!!

Men vi övade faktiskt på andningen inför andra gången, inte lika noga som inför första men dock. Det var väldigt tydligt att vi gjort ett bra jobb första gången för det var väldigt lätt att komma in i det igen och det funkade jättebra andra gången med. Andra gången var jag helt fokuserad på att slappna av så jag var som en trasa under värkarna och klagade och svor mellan!

• asap

Ela - Naej, kanske inte Spike ändå.. Ni har ju ett tag till på er att fundera.

juni och Lena - här blir det inte barnfritt bara för att man bygger, Gustav kan nosa sig till en verktygslåda på lååångt håll, och när han väl har hittat den går det inte att få honom därifrån. Så man får snällt bygga med ett barn vid sin sida.

Ang. förlossningar så hade jag ju likt Noi en raketvariant andra gången, så det hade nog inte spelat någon roll hur mycket förberedelser jag hade haft. När man inte är på förlossningen mer än 15 min innan så hinner man inte med så mycket mer än att just krysta ut ungen.

• Vi 5

Läser ofta här utan att ge mig till känna, tiden räcker ju inte alltid till till allt man gör och vi har köpt hus som ska totalrenoveras, har just skolat in Edvin på förskola och jag ska försöka ha slutseminarium i höst, så här är det hårdprioritering som gäller   Tycker alltid att det är givande att läsa era inlägg och få följa er i vardagen. 

Ela och Pyttis, jag har fått losec (omeprazol) utskrivet av läkare fast jag ammat. Och Edvin fick ju också äta det under några månader när han behandlades för reflux när han var runt 10-12 månader gammal. Det skulle nligt barnläkaren inte vara farligt även om han inte skulle ha haft reflux. Jag äter det till och från nu med och ammar Edvin lite ännu och undrar vad det är du hört om det Pyttis. Blir ju lite fundersam.

Juni stort grattis, bra jobbigt!

Ang att slåss och sparkas när man är 1,5 år (som vår Edvin är) så tänker jag också på att förutom att vara konsekvent och säga nej och ta undan barnet eller avleda det att det är jätteviktigt med positiv uppmuntran när situationen fungerar. Som "vad härligt att du ville ta på blöjan i dag" eller liknande. Tänker att uppmuntran för bra beteenden ofta lönar sig i längden. Hos oss har vi efter många blöjbyteskamper på skötbordet börjat med att Edvin får välja en sak att ta med upp på skötbordet och sjunger sedan en sång om den och det har blivit mycket bättre och trevligare för alla inblandade, även om det ju förstås inte alltid funkar

• Piggley Wink

Är för trött för att tänka och kommentera, men ville bara meddela att strawberry daquiri smakade mums även som alkoholfri. Älskar sommaren!

H juni 07, syskon november 10
  • IdaVi

Assar: Ska spara länken till hotellet. Om några år kanske det blir aktuellt att åka
    Och apropå snickarhjälp så hjälper gärna Ida till också,  men inte alltid till makens eller min glädje

Vi 4: Hej hej! Jo, man försöker ju uppmuntra och vara pedagogisk när det går. Kanske skulle testa lite sång och prylar på skötbordet, allt för att avleda lite

juni: Mums!

Apropå egentid så hade jag en riktig deppdag igår kväll. Känner mig så jäkla värdelös på jobbet, har ju, som ni kanske vet, inte funkat så bra för mig att komma in i jobbet efter f-ledigheten. Och hemma känner jag mig som en hushållerska som passar upp på allt och alla. Påpekade för maken att jag måste få lite egen tid på kvällarna snart innan jag kollapsar av uttråkning. Vet inte när jag var och fikade med en kompis sist. Nästa vecka ska jag f-n i mig göra det (om jag hinner mellan garagebyggen, midsommarfirande och makens 40-årsdag plus lite andra födelsedagar ).

Sorry, egoinlägg igen. Härligt väder är det iaf! Och snart semester! Tjoho!!! Solig Skål

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8