• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • M73

tvåbarnschocken blir kanske mindre om man får bebisen som skriker, kräks och är våldsamt energisk först o den lugna, stillsamma som tvåa? *s* Fast dom ÄR underbara nästan jämt.

• Serendipity
    M73 skrev 2010-06-14 12:09:01 följande:
    tvåbarnschocken blir kanske mindre om man får bebisen som skriker, kräks och är våldsamt energisk först o den lugna, stillsamma som tvåa? *s* Fast dom ÄR underbara nästan jämt.
    det fick jag ju.. men jag håller med om, som Pyttis nämner,  att numera känns det som egentid då man är hemma med bara 1 av barnen. Och om man är hemma 2 vuxna med bara 1 barn är det semester.

Och barn nr 1 är fortfarande energisk för två
  • IdaVi

Jag har också tänkt tanken några gånger; hur ska man orka med två små barn när man knappt orkar med ett ibland. Och så är ju folk ganska duktiga på att kommentera; "oj, vad tätt mellan barnen, nu blir det full rulle". Och jovisst, jag är ju införstådd i det. Men jag tänker iaf inte renovera hus eller bygga garage när båda är små. Hoppas gubben hinner klart med garaget iaf, så är det bara "findetaljer" (typ en altan till osv) kvar. Men som sagt, när de små blir lite äldre har de ju glädje av varandra och då blir det säkert lättare. Och så får man ju faktiskt dubbelt så mycket kärlek Hjärta

Men jag hoppas innerligt att Ida börjar sova hela nätter innan bebisen kommer. I natt sov hon från 22 (kom hem sent från en middag) till 09 utan att vakna på natten. Hoppas det är en ny trend.

F-n, ingen chocklad hemma. Jag får panik!!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Ela

Jag tycker steget från 0 till 1 barn var större än det från 1 till 2. Får väl se vad jag säger om steget mellan 2 och 3.

Men idag mår jag blä. Jag har legat nästan en timme i vilorummet på jobbet med lätt illamående och yrsel och det vill inte riktigt släppa. Samtidigt vill jag inte ge mig av hemåt eftersom jag känner mig ännu mattare av tanken på resan (ca 45 min kommunalt). Jag tror att det beror på att jag sov dåligt inatt (och inte blev det mycket sömn i helgen heller) och att tarmarna har stannat av igen. Det får bli vila plus katrinplommon och fikon ikväll.

Nåja. Jag jobbar bara veckan ut sedan är det semester/öräldraledighet i flera månader. Om nu det innebär så mycket vila vet jag dock inte men jag slipper åka pendeltåg i alla fall...

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Jag tycker steget från 0 till 1 barn var större än det från 1 till 2. Får väl se vad jag säger om steget mellan 2 och 3.

Men idag mår jag blä. Jag har legat nästan en timme i vilorummet på jobbet med lätt illamående och yrsel och det vill inte riktigt släppa. Samtidigt vill jag inte ge mig av hemåt eftersom jag känner mig ännu mattare av tanken på resan (ca 45 min kommunalt). Jag tror att det beror på att jag sov dåligt inatt (och inte blev det mycket sömn i helgen heller) och att tarmarna har stannat av igen. Det får bli vila plus katrinplommon och fikon ikväll.

Nåja. Jag jobbar bara veckan ut sedan är det semester/öräldraledighet i flera månader. Om nu det innebär så mycket vila vet jag dock inte men jag slipper åka pendeltåg i alla fall...

Två är dubbelt så bra
  • Ela

...och de (faktiskt få) gånger jag postar från jobbet verkar det bli dubbelt men det får ni stå ut med.

Två är dubbelt så bra
  • IdaVi

Ela: Du får berätta om några månader om skillnaden mellan 2 och 3 barn. Jag menar, hur svårt kan det vara?!!
    Hoppas du mår bättre imorgon om du får sova lite bättre. Sömn brukar hjälpa mot det mesta.

Nån som har tips på att få Ida att sluta slå? Hon har kommit in i nån fas där hon slår både mig, maken och andra barn och vuxna. Och sparkar som en galning på skötbordet så man får ordentliga sparkar. Försöker säga till henne ordentligt, titta henne in i ögonen och ta tag i armen om hon slagit. Vet inte om jag gör rätt eller fel?!

• Ela

Lena - Jag tror att det blir en baggis! Lätt! Vid tredje barnet anses man välvara proffs?

Angående slagen brukar jag (även om T faktiskt har varit rätt lugn på den fronten) visa att jag blir ledsen och säga att det är ok att bli arg men inte att slåss. Om det skulle fortsätta skulle jag nog gå iväg en bit (går ju inte vid en blöjbytessistuation men annars) och visa att jag inte vill umgås om jag blir slagen.

Två är dubbelt så bra
  • Ela

Lena - Jag tror att det blir en baggis! Lätt! Vid tredje barnet anses man välvara proffs?

Angående slagen brukar jag (även om T faktiskt har varit rätt lugn på den fronten) visa att jag blir ledsen och säga att det är ok att bli arg men inte att slåss. Om det skulle fortsätta skulle jag nog gå iväg en bit (går ju inte vid en blöjbytessistuation men annars) och visa att jag inte vill umgås om jag blir slagen.

Två är dubbelt så bra
  • IdaVi

Ela: Precis!
    Tack för tipsen! Ska testa det, ignorera madamen när hon gör så. Hoppas det en övergående fas.....

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8