Lena: Härligt med ok-stämpel på magen vid ert RUL idag!
Och viktigt att det är just på lördag du börjar äta järntabletterna!
Nej, tvillingvampyrerna (som vi börjat kalla dem de senaste veckorna...) hade den goda smaken att somna strax efter kl 23 igår kväll. Dvs en kvart innan pappa kom hem.
Charmig kväll. Jag hade nääääääästan lyckats få J att somna vid halv sju, men så plötsligt gick hon från jättetrött till superpigg. Typiskt. Hon hade vägrat kvällsmat men framåt nio kom hon på att hon var hungrig och ville äta den... Hm. Inte läge att neka ungen mat eftersom hon inte kan somna hungrig. Dessutom var det ändå dags för G att äta sen kvällsmat då, för han hade tagit en tredje tupplur lite sent och vaknade vid halv åtta. Galen kväll. J var slutligen den som somnade först ändå, men inte förrän vid tio-halv elva. O blev andre man att kasta in handduken, efter att ha presterat sin TREDJE bajsblöja på lika många timmar.
Vi hade lite samma problem ikväll med att alla tre var svårsövda. Men det är så mkt lättare när vi är hemma båda föräldrarna. J somnade först av de tre, vid halv nio. Sedan var O och G allmänt gnälliga och bajsade båda två. Somnade cirkus halv tio. Det är det där med magarna som ställer till det tror jag. Vet inte varför de inte kan bajsa lite tidigare. Ja, alltså G bajsar minst tre, fyra ggr till under dagen men O har ofta bara en större leverans. Och uppenbarligen är det detta som hindrar dem från att somna. Känns svårt att påverka...
Kanske kommer det ändå förändras lite av sig självt. För igår vägrade O bli matad. Och idag hakade G på. Plockmat är det som gäller. O går att lura lite med att skyffla i med en sked om han får plocka eller ha en egen sked, men inte G. Han puttar konsekvent ut allt man försöker få i honom.
Nackdelen är att de (ffa lille, tunne G) inte blir särskilt mätta vid måltiderna eftersom att motoriken inte är den allra bästa och mesta maten hamnar på golvet, i matstolen/haklappen samt på kinder och händer. I dagsläget har det fått bli tankning med nappflaska innan eftermiddagssovningen. Och dubbla flaskor välling på kvällen. Kanske ordnar det till sig av sig självt när de blivit bättre på att få in maten i munnen? Tips ngn?
Jag insåg just att våra killar är bra mkt efter J vad gäller det här med att gå. J gick själv sina första steg ca 3 veckor innan hon fyllde 1 år. Det skulle motsvara att killarna har en deadline för samma bedrift om ca två veckor. Ja, låt säga midsommarafton. Jag är skeptisk till att de fixar det.
Försökte "lura" O idag genom att sträcka händerna mot honom när jag satt en bit ifrån så att han skulle gå till mig ett par steg och tvingas släppa soffborde. icke!
Han bara flinade glatt mot mig och satte sig sedan på blöjrumpan ock kröp fram.
söder: J är mer åt motsatta hållet än din K; hon är också en liten beeeeeeeeeebis titt som tätt och måste bli matad.