• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • malinkat

Grattis till alla UL och RUL och KUB!
    Ett sånt moment i graviditeten där man säger puh, vad skönt!

Elvira närmar sig nu 15 månader och tar heller inte ett enda steg utan hjälp än Däremot står hon gärna själv, och så vrider hon kroppen fram och tillbaka till sidorna, och ser såååååå stolt ut Hon går nog när hon är redo, så jag är inte orolig. Hon ska bara våga det där första steget så.

Vill också säga att det FUNGERAR med sömnen! Dvs, hon vaknar inte längre 5.00, om hon gör det, så somnar hon om. SOm regel är det morgon mellan 5.45 och 6.30 istället, jippie! Tricket för oss var helt enkelt att lägga henne tidigare - hon blir övertrött och sover sämre när vi lägger henne senare, antar jag. Det rör sig bara om 30-40 min tidigare, men tja, det har gjort susen! 

• IdaVi

Sara: Håller med Milla. De börjar knalla när de är redo för det. Ida började vid Lucia, då var hon 13,5 månad och tog sina första "ordentliga" steg. Sen dröjde det inte länge förrän man fick jaga henne över hela huset. Var på något sätt lugnare innan hon gick Så det löser sig ska du se!

Milla: Grattis till pluttar på pottan Hur 17 ska man potträna en tjej som inte kan sitta mer än 2 sekunder? Hinner ju varken komma kiss eller bajs på den korta stunden. Samtidigt kan man ju inte tvinga dom att sitta om dom inte vill. Eller??

Snart ska vi iväg och besöka Idas nya dagis. Personalen ville träffa oss och prata lite. Ska bli spännande. Regnet ÖSER ner, hoppas det lugnar sig till e.m när vi tar bilen till hufvudstaden.

Ha en bra helg alla goa tjejer!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Ela

Sara - Håller helt med de andra. Ingen stress med att killarna ska börja gå. Tids nog suckar ni åt allt jobb när de springer åt varsitt håll. Angående plockmaten är det nog bara övning som gäller. Har ni testat att låta dem försöka få i sig "stabbig gegga" (mmmm, vad GOTT det låter )? Typ cous-cous med lite turkisk yoghurt i så att man kan ta en grabbnäve och trycka in i munnen. Angående mitt BF räknar de inte ut det på KUB men eftersom BM sa 13/12 och fostret nu mätte ca en vecka mindre är det väl typ 20/12. Men jag tror fortfarande på ca 16/12 jag.

Oyra - Tack för grattis! Spännande värre med fritidshusköp.

Lena - Grattis till lyckat RUL. Hoppas att ni får det mysigt i Stockholm trots att det spöregnar här med. Angående potträning hade T en bra period förra sommaren när hon gärna satt på toaletten men efter det har det varit mer sporadiskt. Nu är hon dock inne i en period då hon vill ha trosor på sig och då tjatar vi ju om potta/toalett hela tiden och hon är ganska duktig på att säga till själv med. Man får helt enkelt försöka hoppa på deras egna "tåg" när de kommer tror jag.

malin - Åh, vad skönt att det blivit bättre med sömnen. Vi ser en liiiiten tendens till bättring här med men just nu är R så hostig så sömnen blir väldigt hackig.

juni - Hoppas att UVI:n har gett med sig!

Milla - Hurra för L på pottan!

R har mässat mamamamamama ett tag men det har varit helt urskiljningslöst så jag har inte räknat det. Förra helgen satte jag dock ner henne i spjälisen för att göra morgon- (eller natt- i normala familjer ) välling och när jag stod i köket hörde jag ett uppfordrande "Mamma?" ....sedan en liten paus..."Mamma!!". Sedan var hon väldigt nöjd när jag kom.

Idag är jag ledig (kompdag för 6/6 - bra att jobba statligt!) och T:s dagis har planeringsdag så vi är hemma allihop. Synd bara att det regnar som sagt. Nu sover R (vi kommer aldrig att få till bara en dagslur så länge hon envisas med att vakna så tidigt) och maken är med T hos frisören så att hon ska få sommarfrisyr. Sedan hoppas vi att kunna ta oss iväg till Junibacken så det blir nog en mysig dag trots allt.

Två är dubbelt så bra
  • Milla C
    IdaVi skrev 2010-06-11 08:12:11 följande:
    Milla: Grattis till pluttar på pottan Hur 17 ska man potträna en tjej som inte kan sitta mer än 2 sekunder? Hinner ju varken komma kiss eller bajs på den korta stunden. Samtidigt kan man ju inte tvinga dom att sitta om dom inte vill. Eller??
    Nej, man kan inte tvinga dem när de inte vill. Gabriel var också sådan att han sprang ifrån pottan hela tiden, men Lucas gillar att sitta och bli sjungen för eller när man läser en bok för honom när han sitter.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • malinkat

Puh, nuuu har lugnet lagt sig.... 
    Barnen somnade fint som de brukar, sen som på kommando, runt 21, så vaknade båda och grät hysteriskt. Gräsänka som jag är tills sent ikväll önskade jag att jag kunde dela mig i två
    In med A till min säng - han var inte vaken, grät och var så där dunderledsen i sömnen, försöka trösta Elvira, in till A, in till E... Sen fick jag ligga hos A rätt länge för att till sist ta upp honom när han faktiskt vaknade till, och han klagar över ont i örat. Vi som skulle bada imorrn
    Dessutom blöder jag näsblod. Visst, det är inte så mycket längre, men jag kan ju få spä på historien lite  

• Gladhannapanna

Malin: INgen höjdarkväll med andra ord!!! *kram*

Här är det magsjukt, lagom tills att Agnes äntligen blivit frisk får Julia eländet med kräkning och massor av diarré. Är så jäkla trött på att tvätta sängkläder, kläder och städa toaletter och golv....

Tur vi är två!!

• Piggley Wink

Lena: På H har tricket varit att INTE pott-träna... Helt plötsligt ville hon själv och blev torr direkt (så länge vi är hemma eller de är inne på förskolan, hon har svårt att komma ihåg när hon leker för intensivt).

milla: Härligt medpottframgång!

malin: Härligt att få sova längre! Både på kvällen och på morgonen

Sara: Trist med maratonläggningar, H bajsar också sent på kvällen i perioder (oftast när hon ätit nåt med fullkorn/mycket kryddor på förskolan) och då finns det igen chans att hon somnar innan.

Detfanns ingen bakterietillväxtiurinodlingen,så då är det väl bara växtvärk SKÖNT!

Träffade en bekant igår som sist jag hörde nåt var gravid, det visade sig att barnet hade ryggmärgsbråck (hittades på rutin UL) så graviditeten hade avslutats i v 22. Gav mig grym ångest inför UL, det är nästan två veckor kvar . Jag kände rätt mycket rörelser för ett par veckor sedan men senaste veckan har det inte känts alls Ångest!

H juni 07, syskon november 10
  • asap

Hola! Visst var det väl här jag skulle avlägga rapport?

Vi har haft det så otroligt bra på Mallorca att vi satt och hoppades på ett litet askmoln som skulle kunna förlänga vistelsen någon vecka...
    Jag orkar just nu varken med att läsa bakåt hur er vecka har varit, eller dra några detlajer från resan, så jag gör kanske ngt försök att vara mer utförlig imorgon istället. Man blir trött av att vara på resande fot, ju. Trött men nöjd.

• Piggley Wink

Härligt med bra semester Assar!

Vi har varit på 40-årskalas idag, kom dit vid 15 och åkte hem vid 20.30. H ballade ur på slutet och kastade leksaker. Jag sa till henne först, efter en stund kastade hon igen (från andra våningen till första) och då sa jag att vi skulle åka hem om hon fortsatte kasta. Efter säkert 30-45 min kastade hon igen och då åkte vi hem. Men då tror jag egentligen att det var för att hon var trött som hon krävde uppmärksamhet och inte orkade vara kvar... Jaja, skönt att komma hem också för vi ska iväg på hundutställning imorgon. H och jag ska med och heja .

H juni 07, syskon november 10
  • aigee

vad ni skriver tjejer! Blir alldeles matt samtidigt som det är superhärligt.

ang potträning, här tränas inte men ibland har hon lust att testa den och då gör vi det! SKa bli skönt när det blir varmt så man kan slringa i trädgården utan blöja! Då kanske man kan passa på att introduca pottan...

har gävt i landen idag. trött trött och bebis lär skutta som en studsboll ikväll!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8