• oyra

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Ela, dags för mig att gå in och säga grattis här! Det är tydligt att jag läser och skriver för lite här numera, när jag fick dina nyheter på det klassiska mun-till-mun-sättet. Lite kul att R fick berätta för R den här gången och jag inte visste, när vi nu gick och höll varandra hemliga förra gången.

Grattis till första stegen och fina KUBen också, förstås.

Här är det bra, bara ett par veckor kvar av den "egna" föräldraledigheten, sen är det lång lyxsommar innan jag börjar jobba nån gång i september. Vi planerar att bila i Europa, men är nu på vippen att köpa fritidshus så jag skall försöka övertyga sambon om att vi kan åka senare, i slutet av augusti, så vi kan njuta ordentligt av det vackra pyttesmultronstället först. Om vi nu köper, bara vi som är intresserade.

• oyra

Hej hej vink vink!

Råkade bara se en fråga om "föda utan rädsla" när jag för en gångs skull tittade in. Jag har läst den (hittade den på engelska på "byteshyllan" i grovsoprummet när jag väntade F), den är intressant i ett historiskt perspektiv, men inget att ha inför en förlossning. Skaffa någon av de nyare böckerna i ämnet (kommer ju inte ihåg nu vad de heter, men det vet säkert någon annan).

Hej hej

• oyra

hejhej

ehum det där med säsongsmässigt, F är född i februari, V i juli, och det har funkat alldeles utmärkt säsongsmässigt... däremot inte helt funktionsmässigt, så jag har fått köpa en hel del nytt till V. Bodies och hela pyjamasar förstod jag inte vem som använde i 80-86, då var ju F stora killen.

Nu har vi gett upp att ha olika lådor till dem, utom i byxor och strumpor. Det är bara arm- och benlängd och fotstorlek som skiljer. F är 3 år 8 mån, V 1 år 3 mån. F är längre, men V är minst lika bred. Jag tror tom V har större huvud.

Så - var inte alltför säkra att det funkar säsongsmässigt bara för att de är födda samma årstid!

• oyra
    malinkat skrev 2010-10-15 07:49:26 följande:
    Hinner inte skriva så mycket, ska packa - men Sara - du behöver absolut inte ursäkta dig för att det känns jobbigt! Vi utgår alla från vår egen verklighet och vardag. Om vi bara skulle tänka på dem som har det värre, skulle vi förtränga vår egen verklighet och inte få chansen att bearbeta den. KRAM på dig
    malinkatarina, tack för det här! Ett av mina problem i livet och uppväxten är att jag inte tillåter mig att riktigt må dåligt över något, för andra har det så mycket värre, med precis det resultatet att inget jobbigt blir bearbetat. Du har pekat ut en nyckel till något jag behöver för att gräva fram och plocka bort de där taggarna som sitter kvar dolda djupt där inne någonstans. KRAM

och KRAM till er andra. Sara - dubbel, nej trippelkram! Hoppas det löser sig snart.

Jag är fortfarande väldigt sporadisk läsare, saknar er men någonstans är min frånvaro också ett tecken på att jag mår bra och allt funkar just nu.
  • oyra

Grattis Fia!

Jag hoppar som vanligt in på just det jag råkat läsa om - presenter.

Presenten från lillebror till storebror hade vi lika gärna kunnat strunta i, den högt önskade skateboarden blev mest en distraktion från det viktiga just då, dessutom trodde F att han fått den av mormor som passade honom. Tror inte han trodde på att nyfödda bebisar kunde ge presenter

Presenten från storebror till lillebror var däremot väldigt viktig! Jag och F hade köpt en liten skallra som bebisen skulle få, och som väldigt högtidligt överlämnades av en storögd storebror.

• oyra
    Ela skrev 2010-11-18 11:50:05 följande:

Men på tal om utseende måste jag dela med mig av min plan. Jag ska lägga undan en summa i månaden nu framöver dels för att helt förnya min garderob när jag känner att min kropp har landat igen (jag har ju mestadels levt i gravid- och amningskläder sedan våren 2007 så min garderob är inte direkt uppdaterad) - kanske ska jag t o m anlita en personal shopper, dels för att satsa på träningen ordentligt med en PT. Här ska helrenoveras!

Ela, jag är halvvägs igenom den där planen, hade tom en personal shopper-tid inbokad men fick boka av pga sjukdom. Det är lite synd att jag tycker det är så trist att shoppa, jag har pengarna, tiden (typ) men inte intresset. Fast det kanske lossnade för nån vecka sen, jag drabbades av en konsumtionsinsikt: Min nya handväska gör mig faktiskt snyggare, gladare och självsäkrare. Att den var dyr och köpt på kreditkortet ett par dagar innan lönen kom förstärker bara känslan

I övrigt allt bra, förutom att jag var på akuten igår. Som patient. Satt på kontoret och kände mig omotiverat stressad, kollade pulsen och hade 104! Det gick inte över på en gång heller, så jag bestämde mig för att det mest ansvarsfulla faktiskt var att åka och kolla upp sig. De hittade inget annat än lite anemi (hb 115) och idag är jag rätt förkyld så det var säkert en kombination.

För en gångs skull friska killar, sjuk mamma (en mycket mindre arbetsam kombination...)

Kram på er, håller lite koll här, grattis Juni! Men inte tillräcklig koll för att inte missa en massa.

Ela, killnamn jag gillar men som var upptagna av  kusiner till mig: Arvid, Alvar, Axel. Arvid var jag faktiskt lite inne på att ta ändå, trots kusinen men Viktor är ju också fint.
  • oyra

Nu när jag ändå skriver måste jag dela med mig av några helt personliga glädjeämnen:

Jag har blivit faster! Inte helt lätt att smälta att bebisen i fråga bor på andra sidan jordklotet, jag längtar efter min bror!

Jag ska bli faster! Min bror och hans sambo som har kämpat och kämpat med ivf och allt i fem år eller så skall ha barn i mars! Underbart underbart underbart!

• oyra

Vink vink!

Boomie, vi har 2 år och 5 månader mellan killarna och skaffade aldrig någon syskonvagn. Ståbräda har räckt bra för oss. Den enda gången jag verkligen saknade en syskonvagn var när V var bebisplutt och jag hämtade en febrig F på dagis, men med V i selen och F i bebisvagnen gick det bra. Jag körde med F i 70-talsvagnen och V i selen för någon månad sen också, det var tyngre

Ståbräda är däremot INTE kul i snömodd. Jag var väldigt vältränad efter förra vintern...

• oyra

Hej Sara! Det är bra med oss, jag lever lyxliv med pappaledig man. Inga dagishämtningar eller -lämningar och maten (den mycket goda maten) står på bordet när jag kommer hem.

Vi ser fram emot en helt annan sorts 18-månaderskontroll med V - en sån där när han faktiskt inte "klarar kraven". Jag tror att han kanske börjar fundera på om mamma, mmmm, aj och oj faktiskt räcker för allt man behöver säga. Å andra sidan funkar ju mamma till båda föräldrarna, och mmmm går att använda till allt annat. Kommunicerar gör han dock strålande!

Allt väl med er?

• oyra

Ela, vi är friska och hemma fram till julafton. Friska fram till julafton kan förstås inte garanteras... Vill bara påminna lite.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8