• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Emsters mamma

Ela - Låter härligt med syskonleken. Jag har samma dröm om att våra som också kommer ha 1,5 år emellan komemr leka som små änglar sen{#lang_emotions_innocent}

På temat sömn... Första två nätterna i nya lilla lägenheten funkade fint men...Har två nätter i rad nu varit tvungen att lägga över E i vår säng där hon sen somnar som klistrad mot mig. Hon brukar normalt sova hela natten utan avbrott nu men nu så har hon vaknat och gråtit först mitt i natten och inte lyckats komma till ro (somnar om, vaknar gnyr/gråter, somnar, vaknar, gnyr/gråter osv) så vi har lagt henne hos oss OCH gett välling. Sen har hon somnat om men vaknar sen tidigt vid 5. Imorse lyckades jag ialla fall söva om henne till 06.15 men börjar oroa mig för att detta ska bli nån ny trend och att hon som alltid varit bra på att sova i sin egen säng plötsligt tappat den förmågan. Nån med erfarenhet? Vad ska jag göra? Är det "fel" att låta henne sova hos oss elelr är det bättre att vara envis med att försöka få henne att sova i sin säng?

Emma 090501 ~ Liten BF 100919
  • IdaVi

Oj vad ni skriver! Låter som många är nöjda med BabyTravel syskonvagn iaf. Vad har ni för bilar då? Går en sån in i vår bil kan man ju undra? Men det gör den nog *funderar*... Vi har ju en BMW Kombi.

Milla: Var i landet befinner du dig? Tänkte om jag skulle kolla på din vagn vid tillfälle

Emster: Svårt det där. Hon kanske är inne i en drömperiod och bearbetar mycket i sömnen? Jag har inte velat ha Ida i sängen alls för jag vet att svägerskan har problem med att deras dotter (snart 6 år) fortfarande sover i deras säng. Men en kortare period borde ju inte vara nån fara. Men jag har tyvärr ingen erfaranhet av detta.

Ego: Nu börjar pollenperioden och jag får återigen vara utan min medicin. Inte roligt, men vad ska man göra?!

Bäst jag jobbar lite...

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 101028 ~
  • Fredrika Bremer

Emster, vi har varit väldigt liberala med barn i vår säng, och när vi känt att det räckt har vi vant henne att sova i egen säng/eget rum eller vad vi nu velat. Jag tror inte riktigt på det där att ta ut problem i förskott och ha stränga policies för att inte få problem "i framtiden". Behöver vår dotter mer närhet en period får hon det, blir det bekymmersamt jobbar vi med det sedan. Barn kan lära om fort är min upplevelse Säkert är det lite mycket för henne nu med flytten.

• asap

Ela - Vad mysigt med småkusiner (som det heter på Åland, sysslingar kanske man ska säga här?) i samma ålder! Det blir nog många roliga stunder framöver.
    Jag tycker att vi har börjat skörda frukten av att ha två barn ungefär nu, när G är drygt 1,5. De leker massor tillsammans och det nya är

1. Att Gustav flera gånger om dagen bara spontankramas med sin storasyster. Han bara går fram och slänger armarna om henne, särskilt när hon ska hämtas på förskolan. Mysigt! {#lang_emotions_heart}

2. Att Ida har börjat tokförsvara sin lillebror. Så fort vi säger till honom något, hoppar hon in med en förklaring till hans försvar. Tex idag när han puttade lite på henne och jag sade till att man inte får puttas, "Men Gustav kanske bara ville känna hur jag kändes, han tänkte nog inte putta."

Emster - Tror också att det kan vara flytten som ställer till det med rubbade rutiner ett tag. Hoppas det löser sig snart.

Lena - Jag tror säkert ni får in en BT i bilen. Vi har en VWPassat, och får in både vagnen och en del annan packning utan bekymmer. Vår EWvagn blir lite mindre än BT i hopfällt läge, jag vet för jag jämförde måtten när vi köpte, men det är nog bara marginell skillnad. I värsta fall kan man ju tex plocka av hjulen på vagnen så är det lättare att stuva packningen.

• M73

Emster; stör det inte er så låt henne sova där hon vill.. Ni skulle väl flytta tillbaka när lägenheten var fixad om jag inte har blandat ihop det helt? Iaf kan man ju ändra tillbaka då? H har sovit hos oss länge, på slutet i egen säng i samma rum men så i höstas bestämde hon själv att hon ville flytta in i sitt rum (som hon bara lekt i innan). Det går väl inte strålande hela tiden men jag tror att det är en del avundsjuka inblandat eftersom T sover i vår säng för det mesta. Plus att H verkar drömma vansinnigt mycket vissa nätter. Har också märkt att hon sover sämmre när hon växer, det är säkert mycket som värker o kliar när man drar iväg flera cm i taget..

• Sparken

Är tillbaka efter rutinultraljud! Allt såg bra ut vi blev framflyttade 5 dagar så nu är vi fortfarande i vecka 19.

Lillasyster är beräknad till den 5 september! Vi tog reda på kön fast vi var så bestämda att inte göra det innan. Hade såklart varit roligt med en av varje men jag får skuldkänslor av att ens tänka sådana tankar. Klart lillasyster blir lika älskad och efterlängtad som sin storasyster!

Sambon hade såklart tyckt det varit roligt med en kille han vill åka på hockeyträningar och titta på fotboll med en grabb (min sambo skäms inte för att han tycker att det är ok att killar och tjejer är olika. Enligt honom betyder det inte att något är sämre eller bättre. Han tycker inte att tjejer ska hålla på med hockey.) Han konstaterade bara (med glimten i ögat) att jaha nu blir det slalom och golf istället för hockey (sportnört, jag vet!). Jag sa att vi får försöka en gång till men det sa sambon bestämt nej till. Kan konstatera att det blir nog ingen trea för oss!

Känner mig hursomhälst överlycklig över att allt var bra med lillasyster och det känns kanon med två tjejer!

• asap

Sparken - Åh, vad härligt att det såg bra ut! Två tjejer, det är ju jättepraktiskt (ärva kläder mm.) och de kommer ha superkul tillsammans! Sedan blir det ju aldrig som man har tänkt sig ändå - min svåger är lite lika som din sambo och räknar ut vilken sport resp. barn ska hålla på med. De har en kille och en tjej, och när man ser dem är det tydligt att hockey och fotboll ligger närmst till hands för tjejen som har varit bollgalen sedan födseln.

• asap

Sparken - Nackdelen är förstås att det är mycket mycket mindre pengar i tjejfotboll och -hockey, så det blir svårt för dem att försörja sina föräldrar på en sådan karriär.... Golf och tennis är nog lämpligast att satsa på.

• Emsters mamma

Grattis till fint ultraljud och en lillasyster Sparken!

Tack för alla tips och råd ang sömnen. Tror vi låter henne sova där hon vill, har inte hjärta till annat. Det är säkert som ni säger, mycket med flytten och i kombination med någon slags utvecklingsfas. Hon strular lite med maten också och är mer mammig i största allmänhet. Men det blir bara mer kramar och blöta pussar till mig, inget ont som inte har nåt gott med sig :)

Emma 090501 ~ Liten BF 100919
  • BjörnesMagasin

Grattis till lyckat RUL och liten lillasyster, Sparken!!

Emsters mamma: Passa på att njuta av mammigheten, det brukar ofta ändra sig när mamma blir stor och tung och rörlig, och framförallt när bebisen har kommit!!

Om vi ska forstätta lite på syskonvagn-temat så kom jag på en liten nackdel idag när vi var ute och gick...
    När det mindre syskonet har blivit lite äldre och då oftast lite mera lättstörd/lättväckt så kan det vara svårt att få sova ostört om det stora syskonet inte kan vara tyst i vagnen, vare sig det pratar och tjoar eller skriker och tjuter!
    Men jag tycker fortfarande att fördelarna överväger!!

Världens bästa Nora 071017 och världens bästa Arvid 090519!!!
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8