• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • BjörnesMagasin

Angående syskonvagn... Vi har en Baby Jogger City Elite Double! Köpte den begagnad men i nyskick på Blocket för halva nypriset och är jättenöjda med den!!

Ikväll ska jag till läkaren och kolla om min spiral sitter där den ska! Jag känner mig fortfarande gravid till och från men har testat minus, så det är väl bara inbillning...

Världens bästa Nora 071017 och världens bästa Arvid 090519!!!
  • 73Moon

Hej!

Har inte varit här inne på evigheter känns det som alla ny plusade säger jag jätte grattis till och alla er som nu sussar bebbis ett stort grattis till er oxå.

Livet som tvåbarns föräler fungerar bra men tid för fritid är minimal.. vet knappt vad det är..
    3 dagar i veckan är J hos dagmamman.. det är full rulle från att vi går upp till att hon är hos dagmamman.. efter det så blir det om vädret tillåter en promenad men den är mer sällan än ofta skulle man kunna säga.. städa tvätta och plocka undan... och iblan när jag hämtar J åker vi vägen om någon kompis och fikar så hon får leka lite till.. när vi ändå sitter i bilen kan vi ju lika gärna åka lite till
    dagarna då J är hemma är det fullt ös.. laga lunch hitta på aktiviterer och försöka ha båda barnen på hummör...

Båda somna dock inte senare än 20 på kvällen.. G somnar oftas 19 men det kan ju variera lite.. efter införandet av gröt verkar nu hans sovrutiner ha stabiliserats så att han sover till ca 6 varje morgon och då ammar jag lite sedan sover han vidare tills vi alla går upp 7.30 så äntligen får jag sova hela nätter de som jag väntat på.. han e ju bara 5 månader nu och jag har väntat länge känns det som..

Till helgen har vi dop så vi hoppas på friska barn och friska föräldrar tills dess.. vi som tillhör det ständigt förkylda släktet känns det som.

Så kort och gott, vi lever vi mår bra och vi har fullt upp

• asap

Björnes - Spännande att se om spiralen är på plats eller inte...

Vi har nu fått förskoleplats åt Gustav till augusti! Det blev som vi ville, på samma förskola som Ida går. Däremot blev det inte start exakt den dag vi hade valt, eftersom de skolar in alla nya samtidigt, så det blev ett par dagar tidigare än vi hade tänkt. Nu kommer han få börja på självaste tvåårsdagen, stora killen!!

• asap

Hej moon, det låter som att ni har det bra, även om det är fullt ös hela tiden. Skönt att ni sover bra.

• Piggley Wink

Assar: Det blir ju skitfräckt sätt att fira tvåårsdagen! Härligt att få dem på samma förskola!

• asap

juni - Ja, det kommer bli jättebra. På sätt och vis är han ju redan inskolad eftersom han har varit med och hämtat och lämnat Ida hela tiden. Han vill inte gå hem när vi är där.

• Piggley Wink

Egentligen borde det ingå i kommunens miljöpolicy att alla syskon ska få gå på samma förskola. Här där alla kör bil, eftersom det är rätt långt till allt så blir det ju rätt mycket extra körning med kallstarter för dem som lämnar på flera ställen.... Många bor ju på ganska långt men ändå gångavstånd från dagis/skola men ska man vidare till jobbet så kör man ju ändå bil dit, dessutom är det minst en km bilvägen från där de under fyra går till där de äldre går. Inte hållbart för miljön!

• IdaVi

Tack för alla syskonbarnvagstips! Nu har vi lite olika modeller att kolla på. Dock vill jag inte ha små hjul för att kunna gå lite mer i "terräng" plus att vi har väldigt mycket backar där vi bor.
    Funderar faktiskt på att köpa en begagnad syskonvagn och sälja vår BabyTravel Jogger med ligg- och sittdel. Känns overkill med 3 vagnar

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 101028 ~
  • Gladhannapanna

Lena: Vi har visserligen gott om plats, men när vi varit iväg allihopa har maken coh jag kört varsitt barn. Instämmer också med Juni om att man nog itne vill vara utan en enkelvagn!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8