• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Sparken

Tjejer jag undrar över sömn till E som blir två i maj. I julas begränsade vi hennes middagssömn till 1,5 timme. Innan sov hon minst 2 timmar och men var svår och lägga och vaknade ofta på natten.

Nu tycker vi att hon blivit svårare att lägga igen,45 min - 1 tim, och de senaste veckorna har hon återigen vaknat några gånger på natten. Vi funderar på att testa att hon bara får sova en timme dagtid.

Hon sover dock inte jättemycket utan sover drygt 10 timmar per natt. Hur mycket sover era barn.

Dagis verkar lite sura (särskilt en "surkärring") som idag sa jag vi kan ju prova (med en timme) då svarade surtanten men hon ska ju orka leka också! Jag blev så förbannad (men sa inget) klart inte jag vill att hon ska vara sur och trött på dagarna men vi kan väl prova ett tag och se. Suck sega nattningar är så jobbigt!

• 73Moon

sparken.

Olika barn behöver ju olika mycket sömn, vår tjej är 2,5 nu och hon har presic slutat sova middag, innan fick hon max sova 1h för att läggningen inte skulle bli för svår.

Det senaste märkte vi att hon tog 1h på sig att somna på kvällen och att hon inte ville sova middag, ville hon det så var det sent på em och det gick ju inte... så vi har sagt till dagmamman att hon inte skall sova middag.. har vi haft en natt med mardrömmar informera jag på morgonen att hon kan vara trött och vill hon sova då får hon.. nu går läggningen på 15 min
    så för vår del var det bra.. visst är barnen tröttare och gnälligare på kvällen under en period men vad jag hört av vänner och bekanta är det så när det gäller övergången till att inte sova middag.
    Tröttheten kommer värl troligen inte på dagis utan när ni kommit hem...
    Jag hade nog prövat en v för att se resultatet blir det inte bra så kan man ju vänta lite.

• Billabong

Ser att frågan som var mitt stora bryderi förra våren är på tapeten: Syskonvagnar!

Vi skaffade efter evigheters, evigheter av velande och ältande en BabyTravel. Hade jag haft en större budget hade det kanske blivit en UJ (kanske EW, men troligen inte) istället - och om de gjort årets förändringar tidigare. Tänker på att den ny har två separata sufletter och är smalare än tidigare.
    BabyJogger fanns ingen återförsäljare av då och fortf. har de som säljer den här inte City Elite-modellen så jag kan inte säga ngt om den.
    BTn är riktigt bra och har fungerat ypperligt även i vinterväglag - är faktiskt imponerad av att den är så lättrullad. Fast jösses så lättrullad den dessutom blev för ngn månad sedan när vi tog bort liggdelarna och vagnen bara väger hälften mot tidigare! Passade även på att pumpa däcken och all snön hade försvunnit så jag kunde nästan köra vagnen bara med vänster lillfinger.

Nackdelen är ju att den, liksom UJ, EW och BJ, endast har framåtvända sittdelar. Men jag har faktiskt inte tyckt att det var så jobbigt som jag trodde. Och mina stora pojkar fick fortf. plats i liggdelarna trots att de var närmare 8 månader gamla! Trodde jag inte skulle gå, men där ser man. Liggdelarna är rymligare än man tror (rymligare än UJ...).

Som syskonvagn är det, som Assar understryker, viktigt att tänka på att sitthöjden i de traditionella bakåtvända syskonvagnarna är tillräckligt hög. Läste om många som har fått byta sin Teutonia tidigt för att storasyskonet inte får plats under sufletten. Emmaljunga har aldrig varit ett alternativ (sorry ni som har den) då jag är lite fåfäng och tycker att de är så himla fula. BRIOs har inga svängbara framhjul så den föll på det.

MEN. Jag som inte kunnat överge Bugaboo-tråden här på FL skulle ju självklart satsa på Buggans syskonvagn om jag inte skulle fått fler barn förrän mot slutet av denna sommaren eller början av hösten! Enligt högst pålitliga källor lanseras den på barnvagnsmässan i september och finns att köpa ganska snart efter det. För egen del är jag tveksam till om det är värt att köpa den för oss. Då får den vara exceptionellt bra - och med en human prislapp... Men tyvärr kommer den ett år för sent känns det som.

Björnes: Härligt att allt sitter på plats. Men så synd att du inte fick veta detta redan när den sattes in. Nåväl, nu kan du vara trygg framöver!

Lia: Som jag brukar säga till juni: beundrar de som mäktar med att studera på högskola/universitet med småbarn.

Sparken: Det är lite bökiga perioder de där när sömnbehovet förändras hos barnen. J sover middag enstaka dagar och har gjort så sedan hon blev 2 i höstas. Vissa dagar måste hon bara sova, men blir ofta svårlagd sen. Problemet är nämligen att hon är på så vidrigt dåligt humör resten av dagen om man väcker henne efter ngn timmes tupplur. Själv sover hon gärna 1,5-2,5 timmar och då kan hon inte sova förrän vid 21.30 på kvällen. Så helst håller vi henne vaken och aktiverad på em och sedan får hon varva ner lite till barnprogrammen medan vi lagar kvällsmat.

Ego:
    Här är allt bra, alla friska o krya. Men tyvärr har J nu visat sina mindre vackra sidor mot sina bröder väl mkt senaste dagarna/veckan. Hon har tidigare lekt jättebra i lekrummet med en eller båda de små medan jag/sambon fixat i köket, bytt ngn blöja på eller matat O eller G, men nu har det blivit många riktigt hårda tag. Förmodar att vi gjort misstaget att tro att hon klarar av mer än vad en 2,5-åring klarar när känslorna börjar storma inombords eller hon bara är låg på blodsocker eller trött. Trist. Så, nu ska det upp en grind till lekrummet så får de leka var för sig mer. Ingen perfekt lösning och den ska självklart inte alltid utestänga ngt barn från lekrummet, men när man är hemma själv med alla tre så måste vi emellanåt kunna göra så känner vi.

• Billabong

Glömde några syskonvagnsmodeller:

Ang. P&T har jag fått höra flera som säger att Vibe är den sämre modellen då ryggen i syskonsitsen är väldigt kort, Sport ska vara bättre (kan ha kommit ännu fler modeller senaste året). Själv kände jag aldrig att den var mitt förstahandsval - även om jag övervägde den en tid, innan vi visste att det skulle komma två bebisar.

Sedan kom/kommer två nya på längden nu: Britax B-dual och BabyJogger City Select. Det båda verkar ha som svaghet är att de blir svårsvängda pga sin längd och tyngdpunkt. Fördelen är samma på på P&T: att de sedan fungerar ypperligt som singelvagnar. Men kolla så att era storasyskon får plats i dem ordentligt, det verkar vara trångt benutrymme i många positioner - och risken för att den ene kan sparka den andre är också hög i flera sittpositioner.

Men annars skulle jag nog övervägt en TinyTot (till Bugaboo) eller KidSit (till flertalet vagnar); en ståbräda med sittpall. Beror på hur man lever och hur ens vagn är konstruerad. Nackdelen är att man som förälder får gå vid sidan av vagnen om man ska kunna ta ut steglängden, kanske inte så bra om man ska gå 2-milarundor flera ggr i veckan, men säkert bra till förskolehämtningen. Har inte testat dem själv i verkligheten, vi har bara en vanlig ståbräda - som är uppfällbar och underlättar på väg till dagishämtningen när J inte är med. Då kan jag iaf ta ut stegen ordentligt i ena riktningen.

ok. Nu är jag klar!

• Emsters mamma

Oj, tack för alla utförliga barnvagnstips. Verkligen bra information och har fått mig på nya tankar ang syskonvagn. kanske dom breda varianterna inte är så klumpiga som jag föreställt mig. Ska kolla in Babytravel tror jag :)

Emma 090501 ~ Liten BF 100919
  • Sparken

Tack för tips Moon och Sara - Tänkte även prova att lägga henne ganska tidigt några nätter för att se om sömnen blir bättre då om problemet är att hon har svårt att komma till ro.

Bra med vagnstips också, tror jag börjar luta mot en baby travel också. Den verkar prisvärd och bra. UJ kostar mycket och är liten i liggdelen. Jag frågade några tjejer som hade dubbelvagnar i Sälen nu under påsken och hon som hade UJ var iofs nöjd men tyckte att det var dumt att handtaget inte gick att reglera (sambon är drygt 2 dm längre än mig), en tjej med p&t tyckte att fördelen var att den kan användas som enkelvagn men att det var bökigt att få minsta barnet på plats och att bakre sätet bara gick att fälla marginellt. Vi har ju den andra enkelvagnen kvar.

För egendel är det ju bra om liggdelen är stor eftersom bebis kommer i slutet av augusti och det vore bra om jag kan ha liggdel över vinter dvs till mars-april då bebis är 7-8 månader.

• Milla C
    Sara: Tänk vad insatt du är! Jag visste inte ens att det fanns så många olika modeller.

Emsters mamma: Ja, kolla och provkör. Man ska trivas med vagnen, annars spelar det ingen roll hur smal/bred den än är. Min syskonvagn är faktiskt inte mycket bredare än enkelvagnen alls - jag har jämfört hjulspåren i vinter.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Piggley Wink

När vi köpte vagn innan H kom så valde jag bort UJ just för att liggdelen är så liten. Sen visade det sig att H hatade liggdelen så redan vid 4,5 mån fick hon sittdelen och var supernöjd!. Så man ska inte vara så säker på att liggdelen måste funka länge...

• asap

Sparken - Tänk så lika det verkar vara! Jag menar alltså att vi tänkte på samma sätt som ni och valde EW för att den var hög, så att till och med långa maken kan köra den utan problem. G kom i augusti och vi ville också ha liggdel som funkade över vintern. Jag har för mig att vi tog bort liggdelen innan vi flyttade, vilket alltså betyder i mars någon gång. Då var G 7 månader, och en stor sådan, så det blev lite trångt i liggdelen iom att det var åkpåse och grejer däri också över vintern.

Sara - Håller med Milla: Vilken vagnkoll du har!! Jag vet inte ens vad de vi har heter, än mindre vilka andra modeller som finns i butikerna.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8