Ser att frågan som var mitt stora bryderi förra våren är på tapeten: Syskonvagnar!
Vi skaffade efter evigheters, evigheter av velande och ältande en BabyTravel. Hade jag haft en större budget hade det kanske blivit en UJ (kanske EW, men troligen inte) istället - och om de gjort årets förändringar tidigare. Tänker på att den ny har två separata sufletter och är smalare än tidigare.
BabyJogger fanns ingen återförsäljare av då och fortf. har de som säljer den här inte City Elite-modellen så jag kan inte säga ngt om den.
BTn är riktigt bra och har fungerat ypperligt även i vinterväglag - är faktiskt imponerad av att den är så lättrullad. Fast jösses så lättrullad den dessutom blev för ngn månad sedan när vi tog bort liggdelarna och vagnen bara väger hälften mot tidigare! Passade även på att pumpa däcken och all snön hade försvunnit så jag kunde nästan köra vagnen bara med vänster lillfinger.
Nackdelen är ju att den, liksom UJ, EW och BJ, endast har framåtvända sittdelar. Men jag har faktiskt inte tyckt att det var så jobbigt som jag trodde. Och mina stora pojkar fick fortf. plats i liggdelarna trots att de var närmare 8 månader gamla! Trodde jag inte skulle gå, men där ser man. Liggdelarna är rymligare än man tror (rymligare än UJ...).
Som syskonvagn är det, som Assar understryker, viktigt att tänka på att sitthöjden i de traditionella bakåtvända syskonvagnarna är tillräckligt hög. Läste om många som har fått byta sin Teutonia tidigt för att storasyskonet inte får plats under sufletten. Emmaljunga har aldrig varit ett alternativ (sorry ni som har den) då jag är lite fåfäng och tycker att de är så himla fula. BRIOs har inga svängbara framhjul så den föll på det.
MEN. Jag som inte kunnat överge Bugaboo-tråden här på FL skulle ju självklart satsa på Buggans syskonvagn om jag inte skulle fått fler barn förrän mot slutet av denna sommaren eller början av hösten! Enligt högst pålitliga källor lanseras den på barnvagnsmässan i september och finns att köpa ganska snart efter det. För egen del är jag tveksam till om det är värt att köpa den för oss. Då får den vara exceptionellt bra - och med en human prislapp... Men tyvärr kommer den ett år för sent känns det som.
Björnes: Härligt att allt sitter på plats. Men så synd att du inte fick veta detta redan när den sattes in. Nåväl, nu kan du vara trygg framöver!
Lia: Som jag brukar säga till juni: beundrar de som mäktar med att studera på högskola/universitet med småbarn.
Sparken: Det är lite bökiga perioder de där när sömnbehovet förändras hos barnen. J sover middag enstaka dagar och har gjort så sedan hon blev 2 i höstas. Vissa dagar måste hon bara sova, men blir ofta svårlagd sen. Problemet är nämligen att hon är på så vidrigt dåligt humör resten av dagen om man väcker henne efter ngn timmes tupplur. Själv sover hon gärna 1,5-2,5 timmar och då kan hon inte sova förrän vid 21.30 på kvällen. Så helst håller vi henne vaken och aktiverad på em och sedan får hon varva ner lite till barnprogrammen medan vi lagar kvällsmat.
Ego:
Här är allt bra, alla friska o krya. Men tyvärr har J nu visat sina mindre vackra sidor mot sina bröder väl mkt senaste dagarna/veckan. Hon har tidigare lekt jättebra i lekrummet med en eller båda de små medan jag/sambon fixat i köket, bytt ngn blöja på eller matat O eller G, men nu har det blivit många riktigt hårda tag. Förmodar att vi gjort misstaget att tro att hon klarar av mer än vad en 2,5-åring klarar när känslorna börjar storma inombords eller hon bara är låg på blodsocker eller trött. Trist. Så, nu ska det upp en grind till lekrummet så får de leka var för sig mer. Ingen perfekt lösning och den ska självklart inte alltid utestänga ngt barn från lekrummet, men när man är hemma själv med alla tre så måste vi emellanåt kunna göra så känner vi.