• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • asap

Lena - Vi hade jättesvårt att välja namn till G, hittade inga fina pojknamn alls. Namnet Gustav kom någon gång mot slutet av grav. och var bara ett namn som vi båda kände var ok, inget vi hade drömt om flera år i förväg... Fast nu är han givetvis Gustav och ingen annan, alla andra namn på honom hade blivit jättefel.
    Problemet här var att vi hade andranamnet klart från början. Ida heter Maria i andranamn, precis som jag gör och därför var det självklart att en pojke skulle få heta Karl, precis som maken gör. Fast han har Karl först och sitt tilltalsnamn som andranamn, och det tog emot att ha en Karl Gustav - lite väl rojalistiskt för vår smak. Vi löste det med ett tredje namn (Ida och jag har tre var), så nu heter han Gustav Karl Arne.

• IdaVi

Assar: Vad fiffigt! Ida heter Elisabeth i andra namn. Precis som hennes mormor gör i första namn och jag och mina systrar gör i andra namn. Nästa gång får vi nog ta ett släktnamn från mannens sida, så det blir rättvist.
    Tycker iofs Siri är väldigt fint, det heter min mormor. Men det passar ju inte på en pojke!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 101028 ~
  • Fredrika Bremer

Mmm, vad mycket snygga namn . Vi funderar på att ha tre förnamn precis som ni Assar, eftersom vi inte kan enas om andranamn. Men barnen får redan två efternamn så jag funderar på om det blir för långt. Någon som vet hur många tecken som får plats på blanketter och sådant? Man vill ju inte att den stackars ungen ska få byråkratiska problem hela livet bara för att vi dyvlar på henom massa namn....

• IdaVi

FB: Det har du ju helt rätt i!
    Jag hade ju ett kort namn förut (8 bokstäver med för- och efternamn). Nu har jag 16 bokstäver och tycker det är skitsvårt att skriva under på små kvitton när man handlar. Men man får lära sig skriva med liten stil

Näpp, nu tar jag helg mina vänner! Ha det bra allihopa! Hoppas solen kommer skina på oss, iaf lite!! {#lang_emotions_sunny}

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 101028 ~
  • asap
    Fredrika Bremer skrev 2010-04-09 14:39:03 följande:
    Mmm, vad mycket snygga namn . Vi funderar på att ha tre förnamn precis som ni Assar, eftersom vi inte kan enas om andranamn. Men barnen får redan två efternamn så jag funderar på om det blir för långt. Någon som vet hur många tecken som får plats på blanketter och sådant? Man vill ju inte att den stackars ungen ska få byråkratiska problem hela livet bara för att vi dyvlar på henom massa namn....
    Få se nu.... *räknar efter*..... Mina tre förnamn blir 14 bokstäver tillsammans och så två mellanslag då, det blir 16 tecken. När jag var yngre vet jag att det var en bokstav som inte brukade få plats när hela namnet skrevs ut (mitt tredje namn är Ulrika och det stod ofta Ulrik istället. ), men nu tror jag att allt brukar få plats, det var iaf länge sedan jag såg Ulrik.
    Eller, vänta nu.... kan förstås ha att göra med att jag fick ett två tecken kortare efternamn när jag gifte mig! Då ska vi se..*summerar friskt*.. slutsats:
    25 tecken kan man ha!!

Haha, ingen aning om det stämmer. Hur gör kungligheterna förresten? De har ju hur många och långa namn som helst!
  • horror vacui

Hej!
    Får man vara med i tråden? Jag är 30+ (ska man vara ärlig är jag faktiskt numera 40+) och har dotter som är snart 3 och en son som är 11 månader, så jag borde vara kvalificerad.
    Angående Assar P:s fundering om kungligheter - de fuskar, de hoppar över efternamnet!

• Gladhannapanna
    horror vacui skrev 2010-04-09 17:20:57 följande:
    Hej!Får man vara med i tråden? Jag är 30+ (ska man vara ärlig är jag faktiskt numera 40+) och har dotter som är snart 3 och en son som är 11 månader, så jag borde vara kvalificerad.Angående Assar P:s fundering om kungligheter - de fuskar, de hoppar över efternamnet!
    Välkommen hit!!!

Vi är många som skrivit ihop i flera år, första tråden startade 2005!!! Det finns flera systertrådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-265/m50060818.html

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

Välkommen in i dem!

Idag har Agnes sagt att hon vill ha en lillebror, jag har förklarat att det blir inga fler barn här, hon har en lillasyster och det får hon nöja sig med.

"Jag får en lillebror när Julia har försvunnit!"  Hmmmm.....
  • M73

det är svårt det där med namn. Med T hade vi spikat Edward - fast sen var det ju en tjej som kom ut o vi var totalt oöverens om alla namnförslag...men det löste sig ju.
    Bägge tjejerna har tre namn var - med tilltalsnamnet först eftersom jag är less på att bli uppropad med fel (fula *s*) namn...

• Siggan

Välkommen horror vacui!

Ang. namn så har vi "norgeanpassat" barnens namn. Både jag och maken har 3 förnamn med tilltalsnamnet i mitten. Det tycker normännen är extremt konstigt och det leder ofta till div. byråkratiska problem. Tex. var det omöjligt för mig att få mitt tilltalsnamn på ett kreditkort i en bank här, men gick bra i en annan. Därför har båda barnen 2 förnamn med tilltalsnamnet först. {#lang_emotions_kiss}

en svensk tiger
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8