• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Sparken

Det är sant Juni! Men vi får hoppas, annars är det ju inte mycket man kan göra än att byta till sittande, men jag menar att möjligheten iallafall finns om liggdelen är tillräckligt stor. Vi får åka till affärerna och provköra om några veckor sen tänkte jag köpa begagnat (tror jag).

Föresten tjejen jag frågade om P&T vagnen sa dessutom att de tänkte köpa en annan syskonvagn om ett tag när minstingen blev lite större. Kändes inte heller som bra reklam för den vagnen.

Dags att jobba!

• MizzLizzy

Grattis till Lillebror TESSANU!! Härligt att du mår så bra trots op och blodförlust. Jag förlorade ju också 2,5 l blod och det tog ett bra tag innan jag kände mig ok.

JUNI: Grattis till plusset! Vad kul! Hoppas att illamåendet snart ger med sig också.

Gällande syskonvagnar så har vi också en Babytravel som vi är jättenöjda med. Har dock kvar enkelvagnen också vilket är skönt när man är ensam med Filip. Fanny har dessutom en Scooter som används en del. Men när man är själv med barnen är en syskonvagn A och O. Vad gäller P&T så har jag hört rätt mkt negativt från flera som har den men som sålt den ganska fort. Även om den säkert är den smidigaste syskonvagnen att köra så tycker jag det är viktigare att barnen sitter bra.

Här är det fullt upp som vanligt. Sambon är iaf hemma nu och jag får kämpa för att njuta av det istället för att ha ångest över att han snart kommer att åka och vara borta de där 4 veckorna.... Filip är jätteförkyld och kräktes dessutom igår, men jag tror det var för att han hade ätit väldigt mkt puré och sedan hostar han en del. Natten har varit kass för han vaknar hela tiden och är irriterad över att näsan är täppt. Försöker så gott det går med Näsfrida och näsdroppar, men det har inte hjälpt så mkt. Nu har han somnat så jag borde väl gå och ta mig en liten lur jag med.

Kram alla

♥ Fanny ♥ 080130 ♥ Filip ♥ 091110
  • BjörnesMagasin

Lite mera reklam för vår BJ då...
    Vi (min sambo och jag) är väldigt olika långa (jag 159 cm och han 183 cm) och den funkar skitbra med ställbart handtag och plats för benen även om handtaget är uppfällt mera!!
    Nora är ganska lång men har inga problem att få plats under sufletten! Angående hur bred den är så säger jag precis som Milla, att den är inte mycket bredare än vår vanliga vagn den går in igenom normalbreda dörrar och hissar osv!
    Någon liggdel har vi däremot aldrig haft eftersom vi inte köpte den förrän efter sommare, så det kan jag inte uttala mig om...

Sara: Vad trist att J har börjat ta till hårda tag mot grabbarna! Vi har det tyvärr likadant här och ibland kan man inte ens gå på toaletten utan risk för en ny bula på Arvid!! Jag upplever att hon har blivit ännu mera hårdhänt vartefter han växer och dels "tål mera" och dels tar för sig mera och vill vara med och kolla vad hon gör! Det känns också som att hon passar på när man ska fixa mat eller är upptagen med nåt annat! Då måste hon bråka med honom; slå, knuffa, sparka eller kasta saker så att han blir ledsen och klänger på en, bara för att man inte kan ta honom just då!!

Världens bästa Nora 071017 och världens bästa Arvid 090519!!!
  • BjörnesMagasin

Hej La Gal!!
    Vet inte ens om jag har grattat till Filip, så först och främst GRATTIS!! Trist att han är förkyld och sover dåligt!

• MizzLizzy

Tack Björnes! Det var nog ett tag sen vi "sågs" Jag har inte så mkt datortid numer tyvärr. Hur är det med er??

♥ Fanny ♥ 080130 ♥ Filip ♥ 091110
  • Milla C
    Sparken skrev 2010-04-07 09:11:40 följande:
    vilken hade du Milla?
    Vi har en Baby Travel. Den har också ställbart handtag för olika längder på föräldrar (och barn som ev vill köra också )
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Ela

Vi har också BabyTravel och är väldigt nöjda. R som är nio månader (strax under nio kg och ca 74 cm skulle jag gissa) får lätt plats i liggdelen fortfarande och det är enkelt att palla upp henne till sittande så hon åker fortfarande bakåt och kan nog göra det åtminstone någon månad till. Och för eventuella Stockholmare i funderartagen kan jag meddela att vagnen fungerar utmärkt i kollektivtrafiken. Den är som gjord att preciiiis glida in i hissarna i tunnelbanan - inte många centimetrar till godo där inte men det GÅR.

T är fortfarande beundransvärt tålmodig med R men det kan säkert förändras över en natt. R reser sig upp mot allt just nu och det inkluderar T så hon får utstå en del nyp i skinnet och drag i kläderna men hon ropar mest på hjälp när det händer. En del bråk om leksaker blir det förstås och lilla R är INTE den som ger sig. Jisses vad störig hon kan vara alltså. Vi är lite rädda för att hon verkar ha ännu mer vilja än sin syster. Men snart ska vi skörda frukterna av att ha syskon. I påskas träffade vi min kusin som har en dotter som är ett och ett halvt år äldre än T och oj vad bra de lekte - vi såg framför oss hur våra barn - med ungefär samma åldersskillnad - snart kommer att göra detsamma. För att inte tala om hur bra det kommer att bli på släktträffarna framöver för min kusin har även två tvillingtjejer som är en månad äldre än R så det kommer att bli ett härligt lekgäng!

Om någon undrar om R:s tidiga mornar rättade till sig med sommartidens införande förresten så räcker det kanske att jag bara gäspar till svar? Suck...

Två är dubbelt så bra
  • Milla C
    Sparken: Vi använde liggdelen på syskonvagnen tills efter nyår. Då var Lucas nio månader och satt mest uppallad med en kudde bakom ryggen. Men det gick att klämma ner honom liggandes om han somnade. Dock blev det ohållbart till slut med de tjocka vinterkläderna och åkpåse till en välväxt niomånaders (han ligger en kurva upp ifrån "normalen").
    Angående sömn så sover G fortfarande middag - och måste göra det oftast - annars blir kvällen en stor katastrof. Han får också bara sova i en timme, annars kan man hålla på i två timmar att få honom att sova.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Sparken

La Gallina - vet inte om jag heller grattat men annars Stort grattis till er Filip! ARbetar din man på en oljeplattform eller liknande? 4 veckor är lång tid!

Ela - mysigt med syskonlek, tråkigt med sömnen.

Tack för alla tips om både sömn och vagn! Oerhört värdefullt.

Måste säga att det lutar mer och mer åt en baby travel. Vet ni hur måtten på olika årsmodeller skiljer samt om däcken ofta fasnade i varandra i de äldre modellerna? Jag har hört att tyget lätt blir solblekt, har ni erfarenhet av det? (ska snart sluta tjata vagnar

• BjörnesMagasin
    MizzLizzy skrev 2010-04-07 11:26:37 följande:
    Tack Björnes! Det var nog ett tag sen vi "sågs" Jag har inte så mkt datortid numer tyvärr. Hur är det med er??
    Ja, det var ett tag sen, jag har varit lite frånvarande en ganska lång period! Jag kände att det blev lite mycket ett tag och att FL mest blev ett måste, men nu är jag tillbaka lite sporadiskt igen och försöker att hålla det på den nivån!! Vi har varit mycket sjuka i vinter och Arvid sover fortfarande inte hela nätter, men annars är det bara bra med oss!!
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8