• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Sparken

Hej tjejer, är hemma igen efter en sjukt stressig jobbperiod och därefter en skön påsk i fjällen. Hoppas på en lugnare period på jobbet nu.

Tessanu - stort grattis till lillebror! Skönt att allt gick bra. Jag fick också operera ut moderkakan förra gången och förlorade 4,5 liter blod. Var svag men efter 4 påsar blod och järntabletter återhämtade jag mig skapligt på några veckor.

Emmli - tror att jag har gratulerat till lilla juni men om inte så stort grattis till ert mirakel också!

Själv går jag in i vecka 20 i veckan men har fortfarande inte fått tid för rul. Ska ringa och kontrollera om de glömt bort mig! Jag känner ljuvliga små sparkar varje dag nu och njuter så enormt mycket! Underbart!!

• IdaVi

Tessanu: Skönt att du mår bra!!

juni: Det är nog mer att jag är svullen än en riktig bebismage. Men oavsett så kan jag inte knäppa mina byxor och allt sitter tajt. Men idag är det premiär för PoP-kjolen

Sparken: Oj, vecka 20 redan! Här går det undan! Konstigt att du inte fått tid för RUL, men sparkarna kompenserar väl det?!

En liten fråga till er som har två barn. Har ni syskonvagn eller hur har ni gjort? Ida kommer ju vara 2 år när syskonet kommer och kommer gå på dagis ca 2 km bort. Idag har vi bara en bil så det kommer nog bli jag som får gå och hämta och lämna tror jag. Känns som ett måste med syskonvagn. Har ni några bra tips på modeller?

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 101028 ~
  • Gladhannapanna

Lena: Om du har så långt till förskolan ahde jag nog satsat på en syskonvagn. Vi köpte en kombinerad cykelvagn/barnvagn med bebisinsats. Går ju inte att cykla med båda förrän den yngsta är runt året. För oss har den varit suverän, men jag har mest använt liggvagn+ståbräda till förskolan som ligger väldigt nära!

Juni: Jag mådde konstant illa första gången, jättejobbigt" Provade postafen till slut och det var rätt bra men man blir ju mer trött. Andra gången spydde jag flera gånger men det berodde oftast på att jag inte åt direkt när jag gick upp.

• Milla C
    Lena: Satsa på en syskonvagn tycker jag. Vi har en Baby Travel, som är både bra och smidig. Skillda sitsar och varsin suflett underlättar när de blir större . Enda nackdelen är att sitsarna bara går att ha vända ifrån en, så när bebisen vuxit ur ligginsatsen tappar man ögonkontakten.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • asap

Tessanu - Grattis!!

Lena - Det är 1 år och 11 mån mellan mina barn och vi har syskonvagn. Den var nästan "avlagd" i höstas, men den här snövintern har inte varit så bra för ståbrädan så dubbelvagnen har gått massor. Vi har en EasyWalker som vi är nöjda med.

Ang. illamående - Finns det verkligen de som mår mest illa på morgonen? Jag har trott att det där med "morning sickness" är en myt, förutom då man kräks för att man borstar tänderna. För mig har det alltid kickat igång runt lunch/tidig em för att hålla i sig hela kvällen, och sedan mår man bra nästa morgon igen.
    Nåväl, hoppas alla som mår illa får sluta göra det snart!!

• Emsters mamma

På tal om syskonvagn, jag funderar också på det eftersom det bara kommer att vara 17 månader mellan våra barn. Har tänkt behålla vår gamla Brio för de gånger man bara går med ett barn och komplettera med en Phil&Ted eller liknande modell, dvs en "dubbeldäckare" som blir smidig på bussar, T-bana osv när man ska gå ensam förälder med två barn. Någon som har erfarenhet ev dessa dubbeldäckar vagnar där lilla bebisen ligger under sitt syskon?

Emma 090501 ~ Liten BF 100919
  • Gladhannapanna

Emsters mamma: En av mina vänner har en phil&ted och är nöjd med den. Själv skulle jag nog fundera på om jag vill att mitt barn ligger så långt ner i stadstrafik, avgaser mm ligger ju närmare marken. Men det är jag det...

• Milla C
    Assar: Easy Walker fanns tyvärr inte i butiken när vi köpte vår vagn, annars är den ju fin med fjädring och grejor - men ett par tusenlappar mer på prislappen.

Emsters mamma: Har en kompis som är jättenöjd med P&T, och en som tyckte att den bara funkade tills bebisen blev så stor att den satt upp omväxlande med att ligga. Hon fick nämligen byta plats på syskonsitsen hela tiden för tyngdpunktens skull. Själv valde jag bort P&T eftersom G aldig hade accepterat att sitta längst bak och inte se något, och man visst ju inte om nästa barn skulle bli likadant . Men jag tycker faktiskt att "cityvagnar" som Urban Jungle, Baby Travel och Easy Walker tar sig fram ganska bra även på tåg och bussar.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Piggley Wink

Lena: Min kompis hade en Urban Jungle, den är smidigare att köra än vår Brio enkelvagn, så det var därför jag köpte en UJ singel . UJ är verkligen supersmidig, enda nackdelen är att man inte kan vända barnet mot sig när de sitter, men H har aldrig velat sitta så ändå så det har inte spelat någon roll...

• asap

Emsters mamma - Min syster med familj hade P&T och var/är väldigt nöjda. Nackdelen är att liggdelen är rätt kort, så med tiden hamnade minstingens huvud nästan utanför om man inte stuvade in henne med enorm precision. Dessutom var det ibland lite otäckt på bussar och så, eftersom bebisen ligger så oskyddad där nere och folk som kliver på bussen kanske inte ser/tänker på att det finns ett barn till i vagnen och ska tränga sig förbi.
    Jag personligen föredrar den vanliga dubbelvagnen vi har, där liggdelen är hård och sitter högt.... Och den kommer fram bra på de flesta ställen, den är eg. inte så mycket större än vår klassiska Brio enkelvagn.

Och med risk för att låta som "hack i skivan", jag vet att jag har sagt det förut, men tänk på att ryggstödet inte är för kort för barnen som ska sitta! Vi valde EasyWalker för att den var lång i ryggen för Ida, när vi provsatt UJ i affären innan Gustav var född hade hon redan suffletten i huvudet, men i EW sitter hon fortfarande bra.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8