• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Sparken

Namnförslagen rullar förfullt hemma, egentligen vill vi ha en Hanna men ett par kompisar har en Hanna så det känns inte helt ok. Sofia är namnet som bearbetat och diskuteras nu, mamma sa att hennes mormor henne Hanna Sofia så det med tilltalsnamnet Sofia kanske kan vara något! Ja, ja det är ju nästan 5 månader till att fundera på namn!

Min sambo vill inte ha gamla namn som är lite mode nu så vissa namn kan jag helt glömma!

Lena - Ida gillar vi bägge också! Elin är fint (men en kusin heter det). Hmm svårt fast ett angemänt problem såklart! Jag har inget gammaldags namnbok men det kanske man borde ha eftersom sambon ändå inte gillar nya namn!

Pyttis - vilken karaktär du har, bra jobbat, snart är sommaren här och då kan du visa upp resultatet av dina ansträningar!

Lena - Usch vilken mardrömsförlossning! Vill knappt lyssna/läsa!

• Gladhannapanna

Sparken: Jag heter ju själv Hanna så det tycker jag är ett jättebra val!!!

Vi pratade också en del om vad kompisarnas barn heter, men kom fram till att det faktiskt inte spelar så stor roll, vem vet hur länge man kommer att umgås i framtiden?

Fast vi skippade de namn som barnens kusiner heter för det känns konstigt!

Vi var inne på Malin. Maja, Jenny och Elin när barnen kom, men det blev ju Agnes och Julia istället.

• IdaVi

Assar: Mm, sånt vill man inte höra talas om alls
    Haha, jag är en riktigt gammelmodig kärring!

Sparken: Ida är ju jättefint! Vi skrev en lång lista med kill-  och tjejnamn när jag var gravid förra gången. Men när Ida väl föddes så var hon inte alls en Caisa som vi hade bestämt oss för. Så frågan är om det är nån mening att bestämma innan för oss

Mat!!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 101028 ~
  • asap

Sparken - Hanna Sofia låter jättefint! Fast även jag röstar självfallet på Ida. Vi hade namnet Ida klart för oss långt innan vi ens började göra henne. Maken drömde en gång för många år sedan om att vi hade en liten Ida, och det blev så att vi började prata lite så: "..sen när vi har Ida..blablabla...". Och när hon visade sig vara en tjej var det redan givet.
    Jag tänkte en del på att det var ett så vanligt namn, och tyckte att det kunde vara en nackdel, men vi har knappt stött på några andra Idor alls! På dagis är det bara hon som heter så.

• IdaVi

Assar: Tror Ida var mer poppis för några år sen så jag tror inte våra Idor får så många klasskamrater med samma namn

Sen ska ju förnamnet passa med efternamnet också, inte det lättaste alla gånger. Jag har dubbelnamn, men Ida har makens efternamn. Mitt är ovanligare, men vi tog det beslutet iaf. Hon får ändra sen om hon vill.

• Gladhannapanna

Assar: Jag vet tre familjer inklusive er som har två barn som heter Gustaf och Ida, lite lustigt tycker jag!

Känner också till tre familjer med Malin och Mattias, men de "barnen" är unga vuxna nu.

• Sparken

Assar - visst hade ni en EW? Vad jag förstår av den vagnen så går den inte att använda med båge på sittdelen när minsta barnet är i liggdel, vad tycker du om det? Våran Emma gillar att sitta och luta sig fram idag i sittdelen blir det svårt utan båge? Annars tycker jag egentligen att EW är snyggare än BT.

• asap

Pyttis - Det var lite lustigt! Fast jag tycker förstås att det är två namn som passar väldigt bra ihop, så det är väl inte konstigt att fler har fastnat för kombinationen.

Sparken - Oj, det har jag inte tänkt på men så är det nog, ja. Att det bara finns en lång båge som går över båda sitsarna... Vi har aldrig använt den, och inte heller saknat den varken före eller efter vi tog bort liggdelen. Utan bågen är det ju inga problem för barnen att klättra upp själva i vagnen. Skönt att slippa lyfta dem, tycker jag. Och i perioder då de (särskilt Gustav) har velat luta sig mycket framåt har vi bara använt selen så att de inte trillar ur. Och visst är den snygg! Vi har en svart vagn men liggdel och åkpåse är bright orange, syns bra i trafiken.

• IdaVi

Assar & Pyttis: Jag tror inte vi ska ha någon Gustav Tycker iofs det är ett jättefint namn, men det har inte varit med på vår lista hittills.
    Är lite inne på Love, tycker det är fint men inte min man tyvärr. Får övertala lite till
    Iofs får vi bara tjejer i våran släkt

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8